ادامه از صفحه اول
روسيه مانع گاز ايران است؟
تحريم اگر چه در مسير توسعه صنعت نفت ايران موانع متعددي ايجاد كرده اما در مورد برداشت ايران از منابع غني نفت و گاز درياي خزر، تاثيرات جدي بيشتري داشته است چرا كه عمق زياد درياي خزر و نياز به فناوريهايي براي توليد در آبهاي عميق كه در اختيار كشور ما نيست، به موازات سرمايهگذاري سنگين براي برداشت از اين منابع، عملا امكان توليد از خزر را از ما در دوران تحريم سلب كرده و با وجود برداشته شدن گامهايي در جهت همكاري با كشورهاي همسايه خزر در سالهاي اخير براي برداشت از اين منابع، عملا بهرهبرداري از ميادين موجود در درياي خزر در بنبست گرفتار شده است. به اين موضوع، بايد به مصرف بالاي گاز در داخل كشور نيز توجه كرد چرا كه بهينهسازي مصرف سوخت در كشور ما همواره در حد شعار بوده و كمتر شاهد برداشته شدن گامهاي عملياتي كلان با پشتوانه ملي و حاكميتي در اين زمينه بودهايم و هر بار هم كه سخن از افزايش مصرف گاز به ميان آمده، انگشت اتهام به سمت مردم نشانه رفته است. خلاصه اينكه قبل از آنكه روسيه بخواهد تصميمي براي ممانعت از صادرات گاز ايران به اروپا بگيرد يا گامهاي عملي براي جلوگيري از حضور موثر ايران در بازارهاي جهاني گاز بردارد، خودمان به خاطر تداوم تحريم و همچنين عدم بهينهسازي مصرف در كشور، راههاي حضور موثر در بازارهاي جهاني را بستهايم. پس به جاي دادن نشاني اشتباه روسيه، رفع تحريم را جديتر بگيريم.
انتظارات از آموزش و پرورش
تشريح دقيق و علت لزوم وجود انواع مدارس، تدوين برنامههايي بر پايه توسعه آموزشي و ايجاد آموزش متوازن براي همه اقشار جامعه از عوامل مهم ديگر تعامل بين خانه و مدرسه هستند. اوليا انتظار دارند در آموزش فرزند خود سهمي پويا داشته باشند و در سياستهاي آموزشي نظراتشان مورد توجه قرار گيرد. از آنها به عنوان عضو انجمن اوليا و مربيان فقط در نقش تامينكننده برخي منابع مالي استفاده نشود. مهمترين مطالبه جامعه از نظام آموزش كشور كه مستتر در كل سيستم آموزشي و هدف اصلي آن است، با سواد كردن دانشآموزان است. طبق تعريف يونسكو، سواد؛ توانايي ايجاد تغيير معني ميشود، يعني شخصي باسواد تلقي ميشود كه بتواند با استفاده از خواندهها و آموختههاي خود، تغييري در زندگي خود ايجاد كند و خلاق راهكارهاي جديد باشد. در حال حاضر با توجه به نظام كتابمحور و برپايه آموزشهاي صرفا تئوري به اين مهم پرداخته نشده است. طبق اين تعريف نياز قرار گرفتن علوم كاربردي و تغيير بنيادين در نظام آموزشي كشور، بايد جزو مهمترين برنامههاي وزير آينده آموزش و پرورش باشد. منتظر ميمانيم تا ببينيم چنين امري محقق ميشود يا خير .