• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5020 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ شهريور

خبركوتاه

بازگشت به ميز مذاكره تاثير رواني مثبتي بر بازار دارد

مهراد عباد، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران اظهار داشت: رسيدن به تورم ۶۰ درصد چندان دور از ذهن نيست ما تورم ۵۰ درصد را هم تجربه كرديم. اگر جلوي اين وضعيت و روند گرفته نشود تورم ۶۰ درصد را هم تجربه مي‌كنيم. البته بايد توجه داشت كه بسياري معتقدند آمار اعلامي تورم درست نيست و تورم واقعي بسيار بيشتر از اين است. 
وي در مورد روند افزايشي تورم و گراني اظهار كرد: اگر وضعيت به همين منوال ادامه پيدا كند ما با تورم بيشتري مواجه خواهيم شد. دولت جديد تازه مستقر شده اما هنوز اقدام فوري براي مقابله با تورم انجام نشده است. 
وي افزود: اقدامات مهمي وجود دارد كه اگر دولت در اين راستا حركت كند مي‌تواند در جهت كنترل تورم پيش برود. يكي از مهم‌ترين مسائل پيش برده ارتباطات بين‌المللي است. اگر بتوانيم زودتر به پاي ميز مذاكره بازگرديم تاثير رواني اين موضوع بر بازار بسيار زياد خواهد بود. علاوه بر اين بخش زيادي از تورم ايجاد شده در سال‌هاي گذشته به علت سياست‌هاي ارزي بود كه گاهي شاهد ارزپاشي بوديم و اين موضوعي است كه تاثير سوء بر روند تورمي داشته است. دولت بايد بتواند در اين دو مورد مهم اقدامات لازم را انجام داده و به نتيجه‌گيري برسد تا بتوانيم تورم را كنترل كنيم.

نيازمند تغيير حكمراني  در بخش آب هستيم

«قاسم تقي‌زاده خامسي» معاون آب و آبفاي وزير نيرو با بيان اينكه نيازمند تغيير حكمراني در بخش آب هستيم، گفت: حكمراني خوب آب با توجه به چهار وجه محيط، اجتماعي، سياسي و اقتصادي امكان‌پذير است. 
وي با تاكيد بر ضرورت يك مديريت قدرتمند در حوزه آب كشور گفت: با توجه به اينكه ايران در يك منطقه خشك و نيمه خشك قرار دارد و ۸۵ درصد مساحت كشور در منطقه خشك و نيمه خشك است و از طرفي قرار گرفتن ۴۵ درصد جمعيت كشور در مناطقي كه بيش از ۲۰ درصد از منابع آبي را دارند و نيز پديده تغيير اقليم كه چند سال اخير شاهد آن بوده‌ايم، نيازمند يك مديريت و ساز و كار قوي به‌ويژه در حوزه آب كشور هستيم. وي همچنين حكمراني خوب را داراي چهار وجه محيط، اجتماعي، سياسي و اقتصادي دانست و گفت: حكمراني خوب آب هم با توجه به اين چهار وجه امكان‌پذير است و بايد در كنار اينها به ساختار قانوني توجه ويژه داشته باشيم؛ يعني مديريت منابع آب بعد از حكمراني خوب و ساختار قانوني خوب مطرح و كارگشاست.

فروش تور زميني اربعين قطعا كلاهبرداري است

داريوش باقرجوان، مديركل دفتر حمل و نقل مسافري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با بيان اينكه امسال حتي به سمت مقاصد مرزهاي چهارگانه با عراق هم بليتي فروخته نمي‌شود، گفت: مردم فريب تبليغات تورهاي زميني اربعين را نخورند تمام تورهاي زميني كلاهبرداري است. وي درباره آگهي‌ها و تبليغات كاروان عتبات عاليات در ايام اربعين اظهار داشت: تمام تصميمات در حوزه سفرها و جابه‌جايي زايران در ايام اربعين تابع ابلاغيه‌ها و بخشنامه‌هاي ستاد مركزي اربعين است. هر چند تصميمات شناور است اما تا اين لحظه قرار نيست هيچ‌گونه تردد زميني وجود داشته باشد. وي با تاكيد بر اينكه مرزهاي زميني مسافري ايران و عراق در اين ايام بسته است، ادامه داد: به هيچ‌ وجه فروش بليت اتوبوس، سواري كرايه و ...به عراق در ايام اربعين نداريم.
مديركل دفتر حمل و نقل مسافري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: هر گونه فروش بليت به مقاصد عراق براي ايام اربعين غيرقانوني است و شركت‌هاي حمل و نقل هيچ فروشي ندارند و اساسا امكان خروج از مرزها وجود ندارد.

آسيب به مخازن غرب كارون  با برداشت‌هاي عراق

علي بختيار، نماينده سابق مجلس گفت: بايد هر چه زودتر نسبت به توسعه و توليد اقدام كنيم و بتوانيم ظرف 10 سال آينده سرمايه‌گذاري مناسبي براي توليد حداكثري داشته باشيم درغير اين صورت دنيا به سمت منابع غيرفسيلي و تجديدپذير مي‌رود و ورود سرمايه به اين بخش هم جدي است. 
وي درباره توسعه ميادين نفتي عراق با همكاري شركت‌هاي بين‌المللي و تاثير آن بر موضوع بازار و صادرات ايران اظهار داشت: اخيرا عراق قراردادي را در جنوب بصره با توتال فرانسه امضا كرده، قبل از آن نيز قراردادهايي با ديگر شركت‌هاي بزرگ جهان براي توسعه ميادين نفتي خود منعقد كرده است، مساله اين است كه برخي از قراردادها در كشورهاي همسايه در حوزه ميادين مشترك تاثير بسزايي دارد، مثلا قراردادهايي كه در ميادين مشترك با غرب كارون به امضا مي‌رسد براي ما اهميت بالايي دارد.
وي با بيان اينكه ما بايد بتوانيم ظرفيت يك ميليون بشكه‌اي در غرب كارون ايجاد كنيم، افزود: واقعيت اين است كه در ميادين ما نيز بايد سرمايه‌گذاري جدي شده و شركت‌هاي صاحب سرمايه و دانش بين‌المللي و منطقه‌اي ورود كنند، زيرا متاسفانه منابع داخلي كشور كفاف سرمايه‌گذاري در حوزه نفت را نمي‌دهند، اكنون منابعي كه متعلق به ملت ايران است بعضا توسط كشورهاي همسايه برداشت مي‌شود، حاكميت بايد نسبت به حفظ اين منابع اقدام كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون