• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5020 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ شهريور

برخلاف نظر كارشناسان و پيشكسوتان

استقلال مقابل الهلال از پيش بازنده نيست

گروه ورزش

 

دوشنبه ۲۲ شهريور استقلال در يك ديدار سنتي مقابل الهلال عربستان قرار مي‌گيرد؛ اين‌بار در يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا. شرايط دو تيم در آستانه اين بازي شباهتي به هم ندارد. الهلال با هزينه سنگين در فصل نقل‌وانتقالات پا به اين مسابقه مي‌گذارد و استقلال با از دست دادن چند ستاره اصلي خود. الهلال از كوران مسابقات ليگ مي‌آيد و استقلال از تعطيلي بين دو فصل. الهلال بدون حاشيه پا به اين رقابت مي‌گذارد و استقلال با انبوهي از مشكلات و حاشيه. همه اينها ثابت مي‌كند كه نماينده فوتبال كشورمان كار بسيار سختي مقابل نماينده عربستان دارد. اما آيا اين بدان معناست كه استقلال مقابل الهلال شانسي ندارد؟ بدون شك خير! با اين حال مشخص نيست چرا پيشكسوتان استقلال در فاصله چند روز مانده بازي شروع به پاشيدن بذر نااميدي كرده‌اند. آرش برهاني بردن الهلال توسط استقلال را معجزه مي‌داند و سيروس دين‌محمدي مي‌گويد اگر استقلال با شرايطي كه دارد الهلال را ببرد شاهكار كرده. فرزاد آشوبي هم معتقد است صعود استقلال بسيار بعيد است. 

جدا از اينكه استقلال هميشه تيمي مدعي در آسيا بوده و مقابل الهلال خوب نتيجه گرفته بايد اين پرسش را مطرح كرد كه خواندن آيه يأس در فاصله پنج روز تا شروع بازي حساس آبي‌ها چه كمكي به اين تيم مي‌كند؟ در چند ماه اخير تمام گفتني‌ها گفته شده و انتقادات انجام شده. عقل سليم حكم مي‌كند در شرايطي كه ديگر چيزي قابل تغيير نيست و فاصله‌اي تا شروع بازي نمانده پيشكسوتان به بازيكنان و سرمربي تيم روحيه بدهند تا آنها با تمام توان ممكن مقابل حريف به ميدان بروند. شايد برخي بگويند اين تغييري در واقعيت ايجاد نمي‌كند و بايد حقايق گفته شود. شايد برخي هم ادعا كنند با اين اظهارات لااقل بار رواني از روي دوش بازيكنان برداشته و انتظارات هواداران  منطقي مي‌شود. 
در پاسخ بايد گفت اگر بحث فوتبال مطرح است كه چيزي به اسم واقعيت قبل از شروع بازي وجود ندارد و تنها حقيقت موجود آن چيزي است كه در طول ۹۰ دقيقه در زمين بازي رخ مي‌دهد. كم پيش آمده در فوتبال نتايجي برخلاف پيش‌بيني‌ها رقم بخورد؟ كم پيش آمده استقلال در شرايط بحراني نتايج باورنكردني كسب كند؟ فوتبال ايران هميشه پر بوده از اتفاقات اينچنيني. اصلا به خاطر همين هم باور غلط «ايراني‌ها در شرايط سخت بهتر نتيجه مي‌گيرند» باب شده. حال چطور ممكن است كسي از همين حالا نماينده فوتبال ايران، تيمي كه دو بار قهرمان آسيا شده را بازنده بداند؟
پاشيدن بذر نااميدي آن هم به اين شدت نه‌تنها كمكي به آرامش بازيكنان نمي‌كند كه آنها را از هرگونه تلاش بازمي‌دارد. ضمن اينكه هواداران استقلال به هيچ‌وجه مثل پيشكسوتان و كارشناسان و مديران فكر نمي‌كنند. آنها در هر شرايطي از تيم‌شان برد مي‌خواهند و حق هم دارند. آنها بهتر از هر كسي تيم خودشان را مي‌شناسند و به توانايي‌هايش باور دارند. 
بايد حد مشخصي بين تزريق نااميدي و برداشتن فشار از روي تيم درنظر گرفت. بايد مرز باريك بين گفتن واقعيت‌ها و سركوب انگيزه‌ها را رعايت كرد. بايد متوجه بود فوتبال بيش از هر چيزي نبرد اراده‌هاست. تمام اينها نافي مشكلات استقلال نيست. اما همان‌طوركه گفته شد هيچ‌يك از اين مشكلات نبايد باعث شود اين تيم را مقابل نماينده عربستان از پيش بازنده بدانيم. استقلال با هدايت فرهاد مجيدي و اضافه شدن گابريل پين مربي سرشناس ايتاليايي حرف‌هاي زيادي براي گفتن مقابل الهلال دارد. 
تاريخ فوتبال ثابت كرده نبرد تيم‌هاي بزرگ با هم هميشه به جز مسائل فني تحت تاثير مسائل روحي رواني هم قرار مي‌گيرد. اينكه استقلال را در فاصله كمتر از يك هفته تا شروع بازي در جبهه مسائل روحي رواني بازنده كنيم نه جوانمردانه‌ است نه كمكي به تيم مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون