• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5021 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۸ شهريور

خبركوتاه

بنياد مسكن سالانه  ۴۰۰ هزار واحد مسكوني مي‌سازد

اكبر نيكزاد ثمرين، رييس بنياد مسكن انقلاب اسلامي از واگذاري ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسكوني ذيل طرح يك ميليوني دولت سيزدهم به اين بنياد خبر داد. وي افزود: بنياد مسكن ۲۱ فروردين ۵۸ با فرمان تاريخي حضرت امام آغاز به كار كرد، من بلافاصله پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه وارد بنياد مسكن شدم. در سخت‌ترين شرايط در زمان دفاع مقدس مشغول بازسازي واحدهاي جنگ زده بوديم. نيكزاد به ساخت و نوسازي سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستايي اشاره كرد و گفت: تاكنون نيمي از خانه‌هاي روستاهاي كشور بازسازي شده‌اند و اگر اقدام را بنياد مسكن پيگيري نمي‌كرد چه‌؟ اكنون شاهديم كه با زلزله‌هاي بالاي ۵ ريشتر هيچ كشته‌اي در روستاها نداريم.

تامين سوخت نيروگاه‌ها در فصل سرما در حال پيگيري است

علي‌اكبر محرابيان، وزير نيرو گفت: اقدام‌هاي لازم براي تامين سوخت نيروگاه‌ها در زمان اوج مصرف گاز در فصل سرما با جايگزيني سوخت مايع در حال انجام است.  وي گفت: تلاش شده در بخش خانگي آمار قطعي‌هاي برق را به حداقل برسانيم، مردم هم ملاحظه مي‌كنند اين قطعي‌ها به حداقل رسيده و در بسياري از مناطق صفر شده، در نقاطي كه احتمال دارد قطعي برق داشته باشيم، به‌دليل مشكلات فني، افت فركانس يا مشكلاتي از اين قبيل است. وي افزود: مشكلات مربوط به برق صنايع نيز تا حد زيادي حل شده است، براي نمونه در صنعت سيمان تا حدودي محدوديت‌ها كمتر شده است، البته صنايع بايد مديريت ساعت اوج داشته باشند و در ساعت اوج مصرف، مقدار مصرف خود را كاهش دهند و اوج مصرف خود را به ساعت‌هاي غيراوج منتقل كنند.

اعلام سقف قيمت بليت هواپيما براي ايام اربعين 

محمدحسن ذيبخش، سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري سقف قيمت بليت هواپيماهاي اربعين را در بازه زماني ۲۸ شهريور تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۵ ميليون تومان اعلام كرد. وي اظهارداشت: مجوز صادر شده براي ۱۱ شركت هواپيمايي ايراني و ۲ شركت عراقي براي فروش بليت در ايام اربعين حسيني براي ۲۰۰ پرواز رفت و ۲۰۰ پرواز برگشت صادر شده است و شركت‌هاي عراقي گرچه محدوديتي براي قيمت بليت ندارند، اما در فضاي رقابتي بعيد است كه بيش از اين مبلغ بتوانند بليت بفروشند. وي افزود: رعايت اين سقف قيمتي براي همه پروازهاي فرودگاه‌هاي بغداد و نجف اشرف در بازه زماني ۲۸ شهريور تا ۱۰ مهر الزامي است و فروش بليت بالاتر از اين قيمت تخلف است.

مهلت دريافت وام جديد كرونا تا آذر تمديد شد

با تصويب كارگروه مقابله با پيامدهاي اقتصادي كرونا مهلت دريافت وام جديد كرونا براي مشاغل آسيب‌ديده تا پايان آذر ماه تمديد شد. براين‌ اساس صاحبان مشاغل ۱۴گانه آسيب ديده از كرونا، تا پايان آذرماه مهلت دارند كه براي دريافت وام به سامانه كارا به نشاني https: //kara.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت‌نام كنند. پيش از اين زمان ثبت‌نام تسهيلات حمايتي كرونا و پرداخت تسهيلات به متقاضيان مشاغل و كسب و كارهاي آسيب‌ديده از كرونا برابر مصوبه ستاد ملي مقابله باكرونا درخرداد ۱۴۰۰ تا پايان شهريورماه تمديد و اعلام شده بود كه بانك‌ها تا پايان آبان ماه موظفند تسهيلات كرونا را بپردازند.

چرا قبوض برق نجومي شدند؟

مدتي است كه برخي از مشتركان با قبوض نجومي مواجه مي‌شوند كه شائبه افزايش تعرفه برق را به وجود آورده اما آن‌طور كه مسوولان اعلام مي‌كنند گرماي هوا و افزايش مصرف تنها دليل اين مساله است. بر اين اساس تعرفه برق مشتركاني با مصرف كمتر از ۱۰۰ كيلووات ساعت رايگان محاسبه مي‌شود و در كشور هزينه برق مصرفي حدود ۱۰ ميليون مشترك رايگان شده است، مشتركاني كه زير ۳۰۰ كيلووات ساعت مصرف داشته باشند، در گروه خوش‌مصرف‌ها قرار مي‌گيرند كه حدود ۸۶ درصد از مشتركان در اين بخش قرار دارند و هزينه برق ماهانه آنها حدود ۱۵ هزار تومان است. تعرفه برق مشتركاني كه تا سطح ۳۰۰ كيلووات ساعت مصرف كنند، تنها ۷ درصد در سال اضافه مي‌شود، اما كساني كه بيش از اين ميزان مصرف داشته باشند، ۱۶ درصد ديگر نيز به تعرفه برق آنها اضافه خواهد شد.

لوازم‌التحرير قاچاق  به اسم توليد ايران!

محمود رضا صنعتكار، رييس انجمن توليدكنندگان نوشت‌افزار از كاهش توليد اقلام مختلف لوازم التحرير به ويژه جامدادي و دفتر خط‌دار خبر داد و از مردم خواست هنگام خريد كالا به علامت استاندارد و كد آن توجه كنند؛ چراكه در سال‌هاي اخير عده‌اي از محدوديت واردات سوءاستفاده كردند و كالاهاي بي‌كيفيت قاچاق را به كشور وارد و با درج عبارت «ساخت ايران» روي آنها به نام كالاي ايراني در بازار عرضه مي‌كنند.  وي اظهار كرد: در پي تعطيلي مدارس ناشي از شيوع ويروس كرونا و كاهش مصرف لوازم‌التحرير، ميزان توليد آن كاهش داشته، اما تا حد امكان كارگران را اخراج نكرديم، بلكه فعاليت شركت‌ها از سه شيفت به يك شيفت رسيده است.  به گفته وي كاهش توليد اقلام مختلف متفاوت است. براي مثال در مورد دفتر خط‌دار و جامدادي كه بيشتر در مدرسه استفاده مي‌شود، بيشتر بوده و ۸۰ تا ۹۰ درصد كاهش داشته است اما در بخش مداد و خودكار كاهش توليد ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است. البته با توجه به حضور كودكان در خانه استفاده از دفتر نقاشي و مداد رنگي بيشتر بوده، اما استفاده از پاك‌كن كاهش چشمگير داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون