دانشگاه
نامه نادري به دادستان، نامه خدايي به رييس مجلس
درخواست ممنوعالخروجي رييس سازمان سنجش
گروه اجتماعي|اوايل تابستان سال جاري، پس از جنجالهايي كه بر سر كنكور و نحوه طراحي سوالات به خصوص در بخش رياضي رخ داد، مجلس شوراي اسلامي به عنوان دادخواه بخشي از داوطلبان كنكور وارد عمل شد و تقاضاي توضيح كرد. پس از مدتي يعني در اواخر تيرماه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تقاضاي تحقيق و تفحص از عملكرد سازمان سنجش آموزش كشور از سال ۱۳۹۱ موافقت كردند. روز گذشته تقابل سازمان سنجش و مجلس ميان شخصيتهاي حقيقي اين دو نهاد بالا گرفت. احمد نادري، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در نامهاي به دادستان كل كشور خواستار ممنوعالخروج شدن رييس سازمان سنجش شد. در مقابل ابراهيم خدايي، رييس سازمان سنجش آموزش كشور در نامهاي از دكتر قاليباف رييس مجلس درخواست كرد به اظهارات مطرح شده توسط اين نمايندهها در خصوص خروج وي از كشور رسيدگي قانوني شود. احمد نادري، از نمايندگان فعال در توييتر روز گذشته در توييتي نوشت: « براي جلوگيري از تكرار سناريوي خروج از كشور، در نامهاي به دادستان محترم، خواهان ممنوعالخروج شدن رييس سازمان سنجش و برخي مديران آن شدم. يكي از مهرههاي كليدي وزارت علوم كه ظلمهاي فراواني در سالهاي قبل به دانشگاهيان كرد، بهرغم مفتوح بودن پروندهاش در كميسيون اصل نود، از كشور خارج شد.» متن نامهاي كه او به عنوان رييس هيات تحقيق و تفحص از عملكرد سازمان سنجش آموزش كشور خطاب به دادستان كل كشور نوشته به اين شرح است: «برادر ارجمند جناب آقاي حجتالاسلام والمسلمين منتظري، دادستان محترم كل كشور. با سلام و تحيات. نظر به تصويب قاطع نمايندگان مردم شريف ايران در صحن مجلس شوراي اسلامي مبني تحقيق و تفحص از سازمان سنجش آموزش كشور و با توجه به شكايات و مستندات و بررسيهاي اوليه انجام شده نسبت به سوء عملكرد و تخلفات رييس و مديران اين سازمان، متاسفانه باخبر شديم آقاي ابراهيم خدايي (رييس سازمان) به بهانه فرصت مطالعاتي قصد خروج از كشور دارند. همچنين شائبه خروج برخي از مديران اين سازمان نيز با عنايت به شكايات و تخلفات گسترده وجود دارد، لهذا خواهشمند است دستور مقتضي جهت ممنوعالخروج شدن ايشان را صادر فرماييد تا خللي در فرآيند تظلمخواهي مردم و صيانت از حقوق بيتالمال رخ نداده و امكان فرار از بار مسووليت و پاسخگويي براي اين فرد ميسر نگردد. پيشاپيش از عنايت و دستور عاجل جنابعالي سپاسگزارم.» پس از انتشار گسترده خبر اين نامه ابراهيم خدايي هم دست به قلم شد و نامهاي به رييس مجلس شوراي اسلامي نوشت. در نامه خدايي آمده است: «پيرو نامه احمد نادري نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلام شهر و پرديس به دادستان كل كشور مبني بر قصد اينجانب براي خروج از كشور به بهانه فرصت مطالعاتي، با توجه به اينكه اينجانب تا به حال درخواستي از دانشگاه محل استخدام و هيچ مرجع قانوني ديگري جهت فرصت مطالعاتي نداشتهام به استحضار ميرساند مطالب ايشان كذب محض است، لذا خواهشمند است دستور فرماييد بر اساس آييننامه داخلي مجلس شوراي اسلامي به نشر اكاذيب توسط ايشان رسيدگي صورت گيرد.» در همان روز انتشار خبر تصويب طرح تحقيق و تفحص از سازمان سنجش در تير ماه، اين سازمان در اطلاعيهاي نوشته بود كه آمادگي همكاري كامل با مجلس دارد.
تداوم آموزش مجازي دانشجويان را خسته كرده است
عضو كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس، با بيان اينكه تداوم آموزش مجازي دانشجويان را خسته كرده است تاكيد كرد كه نبايد نگاه به آموزش مجازي به اندازهاي گسترش يابد كه از واقعيات جامعه دور شويم. محمد وحيدي در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، با تاكيد بر اينكه ارايه خدمات آموزشي در دانشگاهها بايد با توجه به واقعيات موجود در جامعه انجام شود، گفت: ما در آموزش عالي سه بخش آموزشي اعم از نظري، فعاليتهاي گروهي و كارگاهي داريم كه در بخش نظري شايد بتوان با معرفي تعدادي كتاب يا برگزاري كلاسها در قالب مجازي مطالب را منتقل كرده و دانشجويان را براي پاسخگويي به سوالاتي كه از طريق آنها بيشتر محفوظات سنجيده ميشوند، آماده كرد اما براي مباحث پژوهشي و بخشهاي كارگاهي و مهارتي اين امكان وجود ندارد. نماينده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: تعدادي از رشتههاي تخصصي، فني و كارگاهي شرايط خاصي دارند كمااينكه دانشجويان رشتههاي پزشكي و زيرگروههايي كه دارند كه بهطور مستقيم در محيط بيمارستاني، آزمايشگاهي و مراكز داروسازي قرار ميگيرند يا رشتههايي همچون خلباني كه نياز به مهارتآموزي دارند بايد حتما در فضاي واقعي آموزش ببينند بنابراين آموزش مجازي براي اين رشتههاي تخصصي موثر نيست. او تصريح كرد: در دوره كرونا يك محدوديتهايي ايجاد شد اما برداشت بنده اين بود كه براي شروع سال تحصيلي پيشرو بخش آموزش حضوري تقويت شود، هرچند امسال آموزش مجازي براي دورههاي تحصيلات تكميلي حذف ميشود چرا كه تعداد دانشجويان اين مقطع پايين است، همچنين براي رشتههاي كارگاهي نيز اين رويه غلطي بود كه در سال گذشته تعطيل شدند، به اين دليل كه كارگاهها از فضاي كافي براي حضور دانشجويان با رعايت فاصلهگذاري اجتماعي برخوردار هستند كه در سال تحصيلي جديد اصلاح خواهد شد.