شروع سال تحصيلي با اپليكيشن شاد
اما چالش ارسال اين محتواي آموزشي (به جهت سرعت پايين نت) تا پايان سال باقي ماند. مسوولان وزارت بهداشت و آموزشوپرورش تمام تلاش خود را به كار بستند كه سال تحصيلي پيش رو، حضوري آغاز شود اما بزرگترين سد براي بازگشايي مدارس يعني واكسيناسيون دانشآموزان انجام نشد و حتي با توجه به واكسينهشدن همه معلمين، عملا و با توجه به پروتكلهاي كرونايي اين امكان وجود نداشت و مهر ۱۴۰۰ نيز ما شاهد آغاز مجازي سال تحصيلي هستيم. اما بايد ديد؛ شاد كه بازوي اصلي آموزش مجازي است و امسال نيز از نت رايگان برخوردار شده تا چه حد، عيبيابي و رفع اشكال شده است. مسوولان سيستم آموزشي كشور اعلام كردهاند كه استفاده از شاد اجباري نيست. اين موضوع در نگاه اول بسيار رضايتبخش به نظر ميرسد ولي هنوز چالش هزينه نت براي اپليكيشنهاي ديگر مانع بزرگي خواهد بود. هنوز معلمي كه قرار است با شروع سال تحصيلي به تدريس مجازي بپردازد با اين چالش روبروست كه با يك گوشي يا لپتاپ چطور هم خودش درس بدهد و هم فرزند دانشآموزش درس بخواند. با توجه به رونمايي ديرهنگام از نسخه جديد شاد در روزهاي پاياني شهريور، هنوز نميدانيم معايب سيستمي آن برطرف شده يا نه كه اين نيز انتقاد بسياري از كاربران آن را همراه داشته است. در تمام طول تابستان، بارها شنيديم كه تحصيل حضوري خواهد بود و مدارس با ظرفيت محدود بازگشايي ميشوند اما بانيان آموزش كشور از روند تغييرات و بهبود سيستمي شاد خبري ندادند. اي كاش با نگاهي واقعي به شرايط فعلي جامعه و پيكهاي متعدد كرونا و قبل از واكسيناسيون دانشآموزان با واكسن معتبر براي كودكان آنقدر روي آموزش حضوري ولو محدود پافشاري نميشد تا بار رواني و استرس ناشي از آن گريبان خانوادهها را نگيرد. اي كاش در فرصت تابستان، به تلاش براي رفع كمبودها عليالخصوص در خانوادههاي كمبرخوردار پرداخته ميشد تا در اين روزهاي آغازين سال تحصيلي مشكل تهيه ابزار هوشمند نيز بر همه چالشهاي معيشتي فعلي افزوده نميشد. تابستان زمان مناسبي بود كه كودكان آموزشهاي مراقبت صحيح در برابر مواجهه با كروناويروس را ببينند اما گمان نميكنم و به عنوان مادري كه فرزند محصل دارد، نديدم كه هيچ برنامهاي در اين زمينه توسط سيستم آموزشي كشور ارايه شده باشد و زمان از دست رفت و اين مهم، مغفول ماند. فضاهاي آموزشي كشور نيازمند بهينهسازي براي رعايت فاصلهگذاري اجتماعي و تهويه مناسب است وگرنه حتي با واكسينه كردن همه، باز هم امكان انتقال ويروس از بين نميرود. نمونه مشهود آنكه ما سالها شاهد بوديم؛ اگر دانشآموزي در كلاس درگير آبلهمرغان بشود تقريبا تمامهمكلاسيهاي خود را درگير ميكند و گاهي چندين روز يك يا چند كلاس درسي به علت بيماري و عدم حضور دانشآموزان تعطيل ميشود. حالا شما همين مورد را با قدرت انتقال ويروس كرونا مقايسه كنيد. آموزش حضوري، ارتباط چهره به چهره معلم و دانشآموز و تعامل بين كودكان جايگزين ندارد اما ايجاد شرايط روحي امن براي حضور دانشآموز و معلم و اختصاص بودجه براي مناسبسازي محيطهاي آموزشي و امكان تستهاي مكرر سريع در مدارس و آموزش براي روبهرو شدن با شرايط فعلي از ضروريات بازگشايي مدارس است.