• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5032 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۱ شهريور

پيدا و پنهان

تجارت ايران با اوراسيا به يك ميليارد و ۹۵۷ ميليون دلار رسيد
حسين كاخكي، مديركل دفتر همكاري‌هاي بين‌الملل گمرك درخصوص تجارت خارجي با كشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا در 5 ماهه سال جاري گفت: «در اين مدت تجارت خارجي با اين كشورها از يك ميليارد و 957 ميليون دلار گذشت. صادرات كشورمان به كشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا بالغ بر 420 ميليون و 823 هزار دلار شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 37درصد رشد داشته است كه از كشور‌هاي مذكور به ترتيب فدراسيون روسيه با مبلغ 222 ميليون و 743 هزار دلار؛ ارمنستان با 99 ميليون و 683 هزار دلار؛ قزاقستان با 63 ميليون و 677 هزار دلار؛ قرقيزستان با 26 ميليون و 981 هزار دلار و بلاروس با 7 ميليون و 738 هزار دلار اولين تا پنجمين كشورهاي مقصد كالاهاي صادراتي كشورمان شده‌اند. او افزود: در همين مدت واردات كشورمان از كشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا به يك ميليارد و 536 ميليون و 659 هزار دلار رسيده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 59درصد رشد داشته است كه كشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا به ترتيب فدراسيون روسيه با مبلغ يك ميليارد و 327 ميليون و 646 هزار دلار؛ قزاقستان با 195 ميليون و 584 هزار دلار؛ بلاروس با 9 ميليون و 616 هزار دلار؛ ارمنستان با 3 ميليون و 542 هزار دلار و قرقيزستان با 269 هزار دلار، اولين تا پنجمين مبدا كالاهاي وارداتي كشورمان بوده‌اند.


عزم دولت براي گسترش همكاري با شركت‌هاي چيني
وزير نفت از برنامه‌ريزي براي جذب ۱۴۵ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در صنعت نفت ظرف چهار تا هشت سال آينده خبر داد و گفت: دولت سيزدهم عزمش را براي گسترش همكاري با شركت‌هاي چيني جزم كرده است. جواد اوجي روز گذشته در ديدار با ژونگ گويدونگ، رييس دفتر سينوپك در تهران به سابقه آشنايي با اين شركت اشاره كرد و با بيان اينكه با توانمندي سينوپك در اجراي پروژه‌هاي بالادست و پايين‌دست آشنا هستم، اظهار كرد: هفته گذشته در بازديدي كه از مناطق عملياتي استان خوزستان داشتم از ميدان يادآوران كه فاز نخست آن را اين شركت توسعه داده ديدن كردم و در جريان جزييات توسعه فاز نخست اين ميدان قرار گرفتم. او بر اهميت تكميل توسعه ميدان يادآوران به عنوان ميدان مشترك ميان ايران و عراق تاكيد كرد و گفت: خوشبختانه شركت سينوپك آشنايي كاملي با ايران و ميدان‌هاي نفت و گاز آن دارد و در فاز نخست توسعه ميدان يادآوران نيز حضور داشته است. وزير نفت با بيان اينكه دولت سيزدهم آماده همكاري همه‌جانبه با شركت‌هاي چيني براي توسعه پروژه‌هاي صنعت نفت در بخش بالادست و پايين‌دست است، تصريح كرد: انتظار داريم در دولت سيزدهم مشاركت‌ها و توافق‌هاي زياد ميان ايران و چين شكل بگيرد. اوجي افزود: اين دولت عزمش را براي گسترش همكاري همه‌جانبه با شركت‌هاي چيني جزم كرده و اميدواريم شاهد مشاركت شركت‌هاي چيني در حوزه‌هاي مختلف صنعت نفت باشيم.


تعرفه صادراتي شيرخشك حذف نشود  واحدهاي توليدي تعطيل مي‌شوند
رييس انجمن توليدكنندگان شيرخشك كشور گفت: از سال گذشته براي صادرات شيرخشك تعرفه ۱۶هزار توماني در نظر گرفته شده بود. اما مبناي اين تعرفه شير با نرخ ۴۵۰۰ تومان است. حالا كه قيمت شير به ۶۴۰۰ تومان رسيده طبيعتا صادرات با پرداخت اين تعرفه امكانپذير نيست و اگر حذف نشود واحدهاي توليدي تعطيل خواهند شد. سياوش سليمي در پاسخ به اين سوال كه آيا صادرات شيرخشك آزاد شده است يا خير؟ گفت: صادرات شيرخشك ممنوع نبود كه در حال حاضر آزاد شده باشد. آن چيزي كه اخيرا مطرح شده درخواست تعديل يا حذف تعرفه صادراتي شيرخشك به دليل افزايش نرخ شيرخام است. او ادامه داد: اسفند ماه سال گذشته براي صادرات هر كيلوگرم شيرخشك تعرفه ۱۶ هزار توماني تعيين شد. اما دو ماه قبل قيمت هر كيلو شيرخام ۱۹۰۰ تومان افزايش يافت و با توجه به ضريب تبديل ۱۲.۵ كيلوگرمي شير به شيرخشك و خامه، حدود ۲۵ هزار تومان فقط به ماده اوليه شيرخشك اضافه شد. افزايش قيمتي كه صادرات را دچار مشكل كرده است، به همين دليل توليدكنندگان از وزارت جهاد كشاورزي درخواست حذف تعرفه را داشتند كه با آن نيز موافقت شد. رييس انجمن توليدكنندگان شيرخشك كشور اضافه كرد: با وجود اينكه وزارت جهاد كشاورزي موافقت خود را با اين موضوع اعلام كرده است اما هنوز به گمركات اعلام نشده و توليدكنندگان به ناچار شيرخشك‌ها را در انبار نگه داشته‌اند و امكان صادرات ندارند و اگر تعرفه در همين هفته حذف نشود واحدهاي شيرخشك كشور تعطيل خواهند شد.


مراكز تجاري ايران در اوگاندا و امارات تاسيس مي‌شود

مديركل دفتر عربي و آفريقايي سازمان توسعه تجارت از تاسيس مراكز تجاري ايران در اوگاندا و امارات در راستاي اهداف توسعه بازار خبر داد. فرزاد پيلتن با بيان خبر تاسيس مراكز تجاري ايران در اوگاندا و امارات گفت: بر اساس سياست‌هاي سازمان در زمينه تسهيل حضور شركت‌ها و كالاها و خدمات ايراني در بازارهاي هدف صادراتي و بر اساس دستورالعمل صدور مجوز تاسيس و فعاليت مراكز تجاري و بازاريابي محصولات و خدمات ايراني در خارج از كشور و مطابق تصميمات كارگروه ذي‌ربط در سازمان توسعه تجارت ايران، موافقت اصولي تاسيس مراكز تجاري ايران در كشورهاي اوگاندا و امارات توسط بخش خصوصي كشور صادر شد. او با اشاره به اينكه اين مراكز تحت نظارت سازمان توسعه تجارت ايران تاسيس شده و فعاليت مي‌كنند، افزود: بر اساس دستورالعمل‌هاي موجود، متوليان مراكز تجاري مذكور به مدت يك سال مهلت خواهند داشت امكانات و مقدمات لازم را جهت تاسيس اين مراكز و اخذ مجوز نهايي از اين سازمان فراهم كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون