• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5032 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۱ شهريور

سخنراني‌ها و اطلاعيه‌ها در آستانه مهر

گروه اجتماعي| روز پنجشنبه اول مهر ماه آغاز رسمي سال تحصيلي مقطع ابتدايي با «جشن شكوفه‌ها و غنچه‌ها» است. روز شنبه سوم مهر ماه زنگ آغاز سال تحصيلي براي تمام مقاطع در كشور به صدا در خواهد آمد. اين دومين مهري خواهد بود كه ابتداي سال تحصيلي با ادامه كرونا همزمان شده و دومين سالي كه كلاس اولي‌ها ورودشان به مدرسه را نمادين جشن خواهند گرفت. معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش روز گذشته اعلام كرد كه آغاز فعاليت‌هاي آموزشي و تربيتي، از سوم مهر خواهد بود و مدارس بنا بر شرايط مناطق خود آموزش‌ها را به صورت حضوري يا تركيبي از آموزش حضوري و مجازي خواهند داشت. سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم گفت الگوي سال تحصيلي و بازگشايي مدارس تدوين و به مدارس ابلاغ شده است. 
نخستين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش در دولت سيزدهم روز 29 شهريور و در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد برگزار شده بود. سال در حالي شروع مي‌شود كه عليرضا كاظمي، سرپرستي وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارد و در كابينه رييسي تنها جاي خالي باقي مانده «وزير آموزش و پرورش» است. رييسي در آن جلسه گفته: «شوراي عالي آموزش و پرورش بايد در مورد سند تحول بنيادين كمك و همراهي كند تا فاصله بين وضع فعلي و وضع مطلوب و مورد نظر را كاهش دهيم و براي ايجاد اين تحول همه بخش‌ها و لايه‌هاي آموزش و پرورش بايد حس تحول و تحول‌گرايي پيدا كند و مدارس ما تحول‌محور و تربيت‌محور باشد.» او با تاكيد بر ضرورت اجراي عدالت آموزشي و فراهم كردن امكانات لازم براي همه دانش‌آموزان كشور در بهره‌مندي از خدمات آموزشي به‌ويژه آموزش مجازي از طريق شبكه شاد در دوران شيوع كرونا اظهار داشت: «اينكه همه دانش‌آموزان در سراسر كشور به آموزش دسترسي داشته باشند و دانش‌آموزي به خاطر محروميت از امكانات و تجهيزات نوين آموزشي از تحصيل محروم نشود، وظيفه ماست.» روز گذشته هم رضوان حكيم‌زاده در توضيحات بازگشايي مدارس توضيح داد: «مدارس در مناطق عشايري و روستايي كم‌جمعيت به علت عدم دسترسي به ابزار هوشمند و زيرساخت‌هاي فناوري، سال گذشته به شكل حضوري بوده و در سال جديد نيز در اولويت بازگشايي حضوري هستند.»
به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، رضوان حكيم‌زاده، معاون ابتدايي وزارت آموزش و پرورش درخصوص تمهيدات درنظرگرفته شده بين ستاد ملي كرونا و وزارت آموزش و پرورش و ساير نهادهاي اجرايي دولت درخصوص بازگشايي مدارس اظهار كرد: آغاز سال تحصيلي جديد در دوره ابتدايي با «جشن شكوفه‌ها و غنچه‌ها» در اول مهر خواهد بود و آغاز فعاليت‌هاي آموزشي و تربيتي، از سوم مهر است و مدارس بنا بر شرايط مناطق خود آموزش‌ها را به صورت حضوري يا تركيبي از آموزش حضوري و مجازي خواهند داشت.
او با اشاره به اينكه بازگشايي به شكل تدريجي اتفاق خواهد افتاد، افزود: مدارس در مناطق عشايري و روستايي كم‌جمعيت به علت عدم دسترسي به ابزار هوشمند و زيرساخت‌هاي فناوري، سال گذشته به شكل حضوري بوده و در سال جديد نيز در اولويت بازگشايي حضوري هستند.
معاون آموزش ابتدايي درخصوص توانمندسازي معلمان براي سال تحصيلي جديد گفت: كرونا به‌‌رغم چالش‌ها و آسيب‌هاي جدي كه داشت فرصت‌هايي را هم براي نظام آموزشي ايجاد كرد كه يكي از آنها افزايش توانمندي معلمان براي استفاده از فناوري‌هاي نوين در امر آموزش بود. اين امر در حالت طبيعي ممكن بود سال‌ها به طول بينجامد. معلمان توانستند در يك فرصت محدود اين توانمندي را در خود ايجاد كنند. آموزش و پرورش هم در اين راستا دوره‌هايي را برگزار كرد.
او با اشاره به افزايش كيفيت و قابليت محتواهاي آموزشي توليد شده براي سال تحصيلي جديد بيان كرد: استفاده از چند رسانه‌اي‌ها و ارايه آموزش به صورت جذاب كه تا اندازه‌اي بتواند خلأ ناشي از عدم ارتباط ميان دانش‌آموز و فضاي واقعي كلاس را جبران كند همواره در دستور كار آموزش و پرورش بوده است. در اين راستا از ظرفيت خوب استان‌ها استفاده شده و قطب‌هايي تعيين شدند كه هر كدام از آنها مسووليت تهيه محتواي دروس هر يك از پايه‌هاي تحصيلي را به صورت تخصصي برعهده گرفتند. هرچند در صحبت‌ها تاكيد بر اين است كه آموزش بر بستر مجازي آغاز خواهد شد، در عين حال وزارت آموزش و پرورش با صدور نهمين اطلاعيه، درخصوص بازگشايي مدارس؛ بر رعايت «بهداشت ساختمان» در راستاي حفظ سلامت دانش‌آموزان و معلمان تاكيد و اين موضوع را تشريح كرد. متن اطلاعيه شماره (9) وزارت آموزش و پرورش، با توجه به بازگشايي مدارس از آغاز مهرماه و ضرورت حضور دانش‌آموزان در مدرسه، با تاكيد بر حفظ سلامت آنها، بر رعايت «بهداشت ساختمان»، مطابق اصول بهداشتي عنوان شد: «تهويه (20 درصد مساحت سطح كلاس، در صورت وجود فن يا كولر، در زمستان و وضعيت گرمايش هر ساعت يك‌بار)، سرويس‌هاي بهداشتي (باز بودن در ساختمان، ضدعفوني سه بار در روز، سيستم لوله‌كشي صابون مايع)، پسماند (سطل‌هاي زباله در دار، كيسه‌هاي زباله)، آب آشاميدني، آبخوري و آبسردكن‌ها.» 
اين اطلاعيه‌ها كه صدور آنها از اوايل هفته جاري آغاز شده به توضيح شرايطي مي‌پردازد كه در آن سال تحصيلي پيش‌رو آغاز خواهد شد. تاكيد اغلب اين اطلاعيه‌ها بر موارد مربوط به حفظ سلامت دانش‌آموزان و بازگشت تدريجي به مدرسه است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون