• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5034 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۳ مهر

سفير ايران در عراق:

دور چهارم مذاكرات با عربستان در بغداد برگزار مي‌شود

«ايرج مسجدي» سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد، با خبرگزاري رسمي عراق (واع) درباره مسائل مختلفي از جمله انتخابات عراق، گفت‌وگوهاي تهران و رياض و همچنين پرونده آب مصاحبه كرد.
ايرج مسجدي در پاسخ به سوالي در ارتباط با گفت‌وگوهاي تهران و رياض در بغداد گفت: «ما خرسند هستيم زماني كه مي‌بينيم عراق در سطح منطقه نقش موفقي ايفا مي‌كند. هر چه نقش عراق برجسته‌تر شود، اين باعث خوشحالي و خرسندي جمهوري [اسلامي] ايران كه خود از اين كوشش و تلاش‌ها حمايت مي‌كند، خواهد شد. دور چهارم گفت‌وگوها با عربستان سعودي در بغداد برگزار خواهد شد. گفت‌وگوها با عربستان سعودي در روندي رو به رشد به جلو حركت مي‌كند و ما اميدوار هستيم كه به نتايج مشخصي دست پيدا كنيم. پس از دستيابي به اين نتايج، اين موضوع اعلام خواهد شد. هر دو طرف تمايل به مذاكره و دستيابي به نتايج  دارند.»
سفير ايران در بغداد در پاسخي به سوالي در ارتباط اقدامات نظامي اخير ايران گفت: «منطقه كردستان نبايد به گروه‌هاي مستقر در مرزها اجازه هدف قرار دادن ايران را بدهد. ما بارها و بارها از اين منطقه و دولت مركزي خواسته‌ايم كه جلوي اين اقدامات را بگيرند؛ اما متاسفانه اين گروه‌هاي ضدانقلاب، از مرزها عبور مي‌كنند و پس از انجام اقدامات تروريستي به منطقه كردستان باز مي‌گردند. بايد جلوي اين اقدامات گرفته شود در غير اين صورت، جمهوري اسلامي مجبور خواهد شد كه عليه اين تجمع‌ها عمليات‌هايي را آغاز كند. ما به هيچ عنوان تمايل نداريم كه مناطق مرزي و منطقه كردستان آسيب  ببيند.»
مسجدي بار ديگر از مقامات دولت منطقه كردستان و دولت مركزي عراق خواست كه «به صورت جدي» اين مساله را حل‌وفصل كنند.
ايرج مسجدي در ادامه بيان كرد: «حاكميت و همچنين دولت عراق مورد احترام ايران است. ما با هرگونه اقدام كه به هر نحوي منجر به تضعيف دولت عراق و همچنين منطقه كردستان شود، مخالفيم. موضع جمهوري اسلامي ايران روشن و كاملا شفاف است.»
سفير ايران در ادامه تاكيد كرد: «تصميم بيرون راندن نيروهاي بيگانه از عراق، تصميم پارلمان عراق است و دولت عراق به عنوان اجراكننده اين تصميم در جريان گفت‌وگوهاي صورت‌گرفته بر لزوم اجراي آن تاكيد كرده است. امنيت عراق و منطقه بايد توسط نيروهاي منطقه تامين شود و به نيروهاي بيگانه نيازي ندارد.»
ايرج مسجدي توضيح داد: «طي سال‌هاي گذشته، ايران با كمبود بارش و همچنين خشكسالي و كمبود آب مواجه شده است كه اين مسائل مي‌تواند بر ميزان آب تاثير بگذارند. جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص كاملا با عراق همكاري كرده است. همان‌طوركه بسياري از مشكلات را حل‌وفصل كرديم، اين مساله نيز قابل بررسي و حل‌وفصل است. جمهوري اسلامي ايران در مسائل مختلفي با عراق رو به جلو حركت كرده است چه در مسائل سياسي، اقتصادي يا فرهنگي.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون