• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5037 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۷ مهر

واكنش ايران به سخنان رييس‌جمهور آذربايجان:

حضور رژيم صهيونيستي نزديك مرزهاي‌مان را تحمل نمي‌كنيم

سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مطالب بيان‌شده از سوي الهام علي‌اف رييس‌جمهور آذربايجان در فضاي رسانه‌اي، اظهار داشت: درحالي‌كه روابط خوب و محترمانه‌‌اي بين دو كشور برقرار است و مسيرهاي معمول ارتباطات بين دو طرف در بالاترين سطح وجود دارد، بيان آن به اين شيوه مايه تعجب است.  سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: در اين زمينه و موضوعات ديگر مرتبط با آن، در ديدار دو وزير امور خارجه در حاشيه نشست اخير مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك، رايزني‌هاي جدي و دقيقي صورت گرفت و توافق شد در يك بستر مناسب اين گفت‌وگو‌ها ادامه پيدا كند. جمهوري اسلامي ايران همواره مخالفت خود با هرگونه اشغال سرزميني را اعلام داشته و بر لزوم احترام به تماميت ارضي كشورها و مرزهاي شناخته‌شده بين‌المللي تاكيد كرده است. ضمن آنكه رعايت حسن همسايگي و همجواري از مهم‌ترين موضوعاتي است كه انتظار مي‌رود از سوي همه همسايگان مورد توجه قرار گيرد. سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در خصوص مانور انجام‌شده از سوي ايران در مناطق مرزي شمال‌غرب تاكيد كرد: اين يك موضوع حاكميتي است و براي آرامش و ثبات كل منطقه انجام مي‌شود. البته روشن است كه جمهوري اسلامي ايران، حضور هر چند نمايشي رژيم صهيونيستي در نزديكي مرزهاي خود را تحمل نخواهد كرد و در اين رابطه هر اقدامي را كه براي امنيت ملي خود لازم بداند انجام خواهد داد. الهام علي‌اف رييس‌جمهور آذربايجان در واكنش به برگزاري رزمايش ايران عنوان كرد كه براي ما سوال است كه چرا اكنون و چرا در مرز ما چنين رزمايشي  صورت مي‌گيرد.

 

مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي: 

قرار نيست سانتريفيوژها در ايران متوقف شود

رافائل گروسي، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با برنامه هاردتاك شبكه بي‌بي‌سي در واكنش به ادعاهاي نخست‌وزير رژيم اسراييل مبني بر ضرورت توقف برنامه هسته‌اي ايران، با تصريح اين مهم كه «قرار نيست سانتريفيوژها در ايران متوقف شود»، گفت: جامعه جهاني موافقت كرده كه تهران مي‌تواند تا حد مشخصي اورانيوم  غني كند. البته برخي ديدگاه‌هاي متفاوتي دارند و ترجيح مي‌دهند ايران كاري نكند اما تصميم‌گيري در اين زمينه به من ارتباطي ندارد.
گروسي در پاسخ به اين سوال كه آيا آژانس تصوير كاملي از فعاليت‌هاي اتمي ايران دارد، تصريح كرد: ما در اندازه‌اي كه در شرايط موجود باشد، تصوير كاملي داريم كه بسيار قابل توجه است. بازرسي‌هاي ما در ايران گسترده است. ما در تمام تاسيساتي كه ايران دارد حضور داريم و هر روز سال  بازرسي انجام مي‌دهيم.
مجري بي‌بي‌سي صحبت گروسي را قطع كرد و با بيان اين ادعا كه اقدامات آژانس بازيگران منطقه را راضي نكرده، به ادعاهاي نخست‌وزير رژيم اسراييل عليه برنامه هسته‌اي ايران در سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل اشاره كرد. مدير كل آژانس با لحني تند پاسخ داد: من فكر نمي‌كنم از آنچه نخست‌وزير اسراييل گفته، بتوان اين‌طور برداشت كرد كه بازرسي‌هاي ما مورد اعتماد نيست. اسراييل گمان مي‌كند «چون ايران داراي توانمندي در زمينه هسته‌اي است يك خطر به‌ شمار مي‌رود. اين مساله يك مقوله سياسي است و من تمايلي به دخالت در اين زمينه ندارم. اما حرف من اين است كه ما توانمندي اتمي ايران را زير نظر داريم و آنچه شرايط فعلي را حساس كرده اين است كه اگر دسترسي‌هاي ما در ايران محدود شود، كنترل از دست‌مان خارج شده و جزييات دقيق را از دست مي‌دهيم. بازرسي‌هاي آژانس در ايران گسترده و وسيع است و ما از گرم اورانيوم توليدشده در ايران باخبريم و مي‌دانيم در مراكز مختلف چه اتفاقاتي رخ مي‌دهد.  به گزارش ايرنا، در بخشي ديگر از اين مصاحبه، گروسي كه اخيرا ادعا كرده ايران به تفاهم دو هفته پيش با اين نهاد متعهد نبوده و مانع تعويض كارت حافظه دوربين‌ها در مجتمع تساي كرج شده است، بار ديگر ادعاي نگراني درباره برنامه هسته ايران را تكرار كرد و گفت: ما در اندازه‌اي كه بايد نگران هستيم، نه بيشتر نه كمتر. ما در ايران دفتر داريم و از مراكز اتمي (در اين كشور) بازرسي مي‌كنيم. اين مساله به‌طور موازي يا به تعبير ديگر با احتمال بازگشت به توافق معروف هسته ايران (برجام) كه در سال ۲۰۱۵ امضا و امريكا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، عميقا مرتبط است. از ابتداي امسال تلاش‌هاي ديپلماتيك در وين براي بازگشت به اين توافق آغاز شده است و ما ضامن هر آنچه با ايران توافق ‌شود هستيم و به‌طور مرتب اوضاع را زيرنظر داريم.
مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره تبعات گزارش اخيرش بر احياي برجام ادعا كرد كه اگر دسترسي‌هاي اين سازمان در ايران محدود شود، بازگشت به برجام دشوار خواهد شد. وي بر همين اساس از ايران خواست تا به توافق دو هفته پيش با آژانس پايبند باشد. 
مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در بخش ديگري از گفت‌وگو بيان داشت كه دولت جديد ايران از يك ديدگاه محكم نسبت به برنامه‌هاي اتمي و همكاري با آژانس و جامعه جهاني برخوردار است. او با اشاره به تجربه همكاري با دولت قبل مدعي شد كه دولت سيزدهم ايران رويكرد سخت‌تري دارد و «به همين خاطر بايد با آنها بنشينيم و به حرف‌شان گوش كنيم و اميدوارم آنها هم به حرف ما گوش كنند. وي در پايان گفت به‌رغم مسائلي كه با ايران دارد جا نخواهد زد و به وظيفه‌اش در اين زمينه ادامه مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون