• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5037 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۷ مهر

خبرخوان

بازگشايي مرز شلمچه  براي بازگشت زايران

جواد هدايتي، مديركل ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي اظهار كرد: بر اساس ارزيابي‌هاي صورت گرفته حدود ۲۰ هزار زائر اربعين ممكن است از مرزهاي زميني به كشور بازگردند و تدابير لازم براي آنها انديشيده شده كه شامل پروتكل‌هاي بهداشتي و برنامه‌ريزي براي بازگشت آنها با اتوبوس و وسايل نقليه عمومي است. وي افزود: البته اين سرويس‌ها و خدمات بر اساس آمارهايي كه داده مي‌شود، متفاوت است، چراكه با وجود اينكه مرز شلمچه هم براي بازگشت زايران باز شده است و در كنار مرز مهران از آنجا نيز به آنها خدمت‌رساني مي‌كنيم، ممكن است كه مرز چذابه هم بازگشايي شود. مديركل ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ادامه داد: البته بر اساس تجارب سفرهاي اربعين در سال‌هاي گذشته كه تعداد بسيار زيادي از ايراني‌ها به صورت ميليوني در اين مراسم شركت مي‌كردند، حدود ۶۵ درصد از مرز مهران به كشور برمي‌گشتند و بر همين اساس نيز امكانات بيشتري در اين پايانه مرزي براي زايران فراهم كرده‌ايم.


واردات ۸۶ درصد كالاهاي اساسي با ارز ۴۲۰۰

بررسي آمار تجارت خارجي در نيمه اول سال جاري نشان مي‌دهد كه در اين مدت مجموع واردات و صادرات به ۷۹.۱ ميليون تن به ارزش ۴۵ ميليارد دلار رسيده كه سهم واردات ۱۹.۱ ميليون تن به ارزش ۲۳.۱ ميليارد دلار بوده است. از مجموع واردات صورت گرفته ۱۴.۳ ميليون تن به ارزش ۸.۸ ميليارد دلار كالاي اساسي در ۲۵ گروه از گمركات ترخيص و وارد كشور شده است كه اين مقدار در مقايسه با نيمه اول سال گذشته از نظر وزني ۲۱ درصد و ارزش ۵۷ درصد افزايش دارد. اما از ۱۴.۳ ميليون تن كالاي اساسي وارد شده از ابتداي امسال تا پايان شهريور ماه، ۱۲.۴ ميليون تن به ارزش بالغ بر ۶.۹ ميليارد دلار با ارز ۴۲۰۰ توماني وارد شده كه از نظر وزني ۲۴ درصد و ارزش ۷۹ درصد نسبت به نيمه اول پارسال افزايش يافته است.بر اين اساس، حجم كالاي اساسي وارد شده با ارز ۴۲۰۰ توماني در سال جاري ۶۴.۹ درصد كل واردات از نظر وزن و ۲۹.۸ درصد از لحاظ ارزش در همين مدت است. همچنين كالاي اساسي وارد شده با ارز ترجيحي ۸۶.۷ درصد وزن و ۷۸.۴ درصد ارزش كل كالاي اساسي ترخيص شده در نيمه ابتدايي سال جاري بوده است.


جزييات پرداخت قسطي  قبض برق 

مصطفي رجبي‌مشهدي، سخنگوي صنعت برق كشور با اشاره به اقساطي شدن قبوض برق گفت: امسال با توجه به‌ شدت گرماي هوا، مصرف برق به‌خصوص براي استفاده از وسايل سرمايشي افزايش يافت. ۸۵ درصد مشتركان خانگي بيش از دوبرابر الگوي مصرف، برق مصرف كرده‌اند كه اين دست از مشتركان بايد مبلغ زيادي را بابت قبوض پرداخت كنند. وي افزود: بر اساس امكاني كه شركت توانير فراهم كرده است، مشتركاني كه بيشترين الگوي مصرف را داشته‌اند، مي‌توانند قبوض خود را در ۳ قسط پرداخت كنند. رجبي‌مشهدي گفت: مشتركاني كه توان پرداخت صورتحساب را ندارند هم مي‌توانند در اين طرح شركت كنند و توصيه ما اين است كه آن دست از مشتركان كه قبوض برق‌شان كمتر است در يك قسط مبلغ را پرداخت كنند. گفتني است، مشتركان مي‌توانند با مراجعه به شركت برق مناطق خود، نسبت به تقسيط بدهي اقدام كنند.


اپراتور مجاز به فروش اجباري مودم نيست

در صورت درخواست مشترك براي ‌راه‌اندازي مودم از اپراتور خدمت‌دهنده، هزينه آن به عهده مشترك و سقف تعرفه ‌راه‌اندازي خدمت، ۱۵ هزار تومان است اما ارايه‌كننده خدمت مجاز به فروش اجباري مودم به مشتركان نيست. بر اساس مصوبه ۲۳۷ كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، بر اساس مصوبه ۲۳۷ كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، هزينه تهيه مودم به عهده مشترك است و ارايه‌كننده خدمت مجاز به فروش اجباري مودم به مشتركان نيست و در صورت استفاده مشترك از مودم‌هاي استاندارد، ارايه‌كننده خدمت ملزم به ارايه خدمات به مشتركان است.


يارانه آرد درست تقسيم نمي‌شود

محمدجواد كرمي، رييس اتحاديه نانوايان فانتزي، درباره دلايل گراني نان در برخي واحدهاي صنفي گفت: هزينه‌هاي توليد در سال‌هاي اخير افزايش نرخ داشتند از اين‌رو طبيعي است كه شاهد افزايش نرخ نان باشيم. رييس اتحاديه نانوايان فانتزي اظهار داشت: در حال حال حاضر 99 هزار واحد صنفي در كشور فعاليت دارند كه بيش از نيمي از اين تعداد در بحث توليد نان تبحر لازم را ندارند. وي با بيان اينكه ابتداي هر سال دولت درآمد كارگر، بيمه و ماليات را مشخص مي‌كند، افزود: هر ساله ما شاهد افزايش 10 درصدي هزينه‌ها هستيم اما تمامي دولت‌ها در ايران تلاش دارند كه با ثابت نگه داشتن نرخ آرد قيمت نان را ثابت نگه دارند. اين در حالي است كه 75 درصد از دلايل گراني نان به هزينه‌هاي توليد برمي‌گردد نه قيمت آرد. اين فعال صنفي در ادامه با اشاره به نرخ فروش آرد افزود: دولت گندم را 7 هزار و 500 تومان از كشاورزان خريداري مي‌كند اما كيلويي 665 هزار به نانوايي‌ها «يارانه‌بگيرهاي نوع يك»، 2 هزار و 700 تومان به بخش صنف و صنعت و كيلويي 900 تومان به آزادپزها عرضه مي‌كند. تجربه ثابت كرده است همين عدم نرخ ثابت باعث بي‌نظمي در بازار آرد و نان شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون