• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5037 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۷ مهر

آموزش

بازگشت به مهدكودك و دانشگاه 

گروه اجتماعي: در همين مهرماه قرار است بخشي از مراكز آموزشي درهاي‌شان را باز كنند؛ مهدكودك‌ها و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي. با سرعت گرفتن واكسيناسيون، اين دو، اولين مراكز آموزشي هستند كه مي‌گويند آماده پذيرش حضوري نونهالان و دانشجويان هستند. 
روز گذشته وبدا به نقل از بهرام عين‌اللهي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه در مراسم تكريم و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشكي مشهد حاضر شده بود، نوشت: «با اجراي كامل واكسيناسيون دانشجويان و اساتيد، تمامي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور از ۱۵ مهرماه به‌طور كامل بازگشايي خواهند شد.» وزير بهداشت با بيان اينكه تمامي خانواده‌هاي دانشجويان و اساتيد دانشگاه‌ها نيز زير پوشش واكسيناسيون قرار گرفته‌اند، گفت: «با هماهنگي‌اي كه با وزارت علوم صورت گرفته است، آبان‌ماه امسال نيز ساير دانشگاه‌هاي كشور بازگشايي خواهند شد.» با اين حال علي خاكي صديق، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اواخر شهريور درخصوص نحوه ازسرگيري آموزش در دانشگاه‌هاي كشور و اينكه آيا قرار است اين وظيفه به دانشگاه‌ها واگذار شود يا خير، به ايرنا توضيح داده بود: «به صورت كلي و با توجه به شرايط كرونا و مصوبه ستاد ملي كرونا نحوه آموزش براي ترم آينده در دانشگاه‌ها در ابتدا به‌طور قطع به صورت مجازي خواهد بود و در ادامه ترم نيز بسته به اينكه واكسيناسيون دانشجويان به چه شكلي پيش رود، تصميم‌گيري خواهد شد.» او همچنين درخصوص تكليف دانشجويان نوورود به دانشگاه‌ها نيز گفت: «به‌طور حتم شروع كلاس‌هاي اين دسته از دانشجويان به صورت مجازي خواهد بود و اگر درخصوص پيك‌هاي بعدي كرونا مشكلي نباشد، كلاس‌ها در ترم‌هاي بعدي به صورت حضوري برگزار خواهد شد.» خاكي صديق البته در مورد دانشگاه‌هاي غير علوم پزشكي كه زير نظر وزارت علوم قرار دارند اظهارنظر كرده بود.  در عين حال مجوز براي بازگشت به مهدكودك‌ها زودتر از دانشگاه صادر شد. روز گذشته رييس سازمان ملي تعليم و تربيت كودك گفت كه از ششم مهرماه (ديروز) مهدكودك‌ها در شهرهاي غير قرمز مي‌توانند كارشان را با رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي آغاز كنند. مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از عليرضا حاجيان‌زاده نوشت: «براساس مصوبه ستاد ملي كرونا، مهد‌هاي كودك در مشاغل گروه دو قرار دارند و فعاليت آنها در شهر‌هاي غير از شرايط قرمز كرونايي منعي ندارد.» آن‌گونه كه حاجيان‌زاده مي‌گويد محدوديت براي بازگشايي مهدهاي كودك در كمتر از 30 شهر باقي خواهد ماند، چراكه بنا بر آخرين آمار ارايه‌شده از سوي وزارت بهداشت در حال حاضر ۲۹ شهر كشور در وضعيت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعيت نارنجي، ۱۶۵ شهر در وضعيت زرد و ۳۰ شهر در وضعيت آبي قرار دارند. رييس سازمان ملي تعليم و تربيت كودك البته در بخشي از صحبت‌هاي خود هم اشاره كرد: «در حال حاضر، هيچ مجوز جديدي براي تاسيس مهدكودك صادر نمي‌شود، اما مهد‌هاي كودك كه پيش از اين از سازمان بهزيستي مجوز گرفته‌اند تا مهر  ۱۴۰۱مي‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند.» اين بخشي از سياست تازه آموزش و پرورش و دولت است كه در آخرين هفته‌هاي دولت روحاني به مرجله اجرا درآمد. با تاسيس سازمان ملي تعليم و تربيت كودك از اين پس ارايه مجوز به مراكزي كه آموزش و تعليم كودكان زير 6 سال را برعهده دارند بايد از طريق اين سازمان صورت گيرد. عليرضا حاجيان‌زاده كه پيش از اين هم عنوان دبير ستاد همكاري‌هاي حوزه علميه و آموزش‌وپرورش را برعهده داشت در خردادماه سال جاري و با پيشنهاد محسن حاجي‌ميرزايي، آخرين وزير آموزش‌وپرورش دولت دوازدهم با رياست اين سازمان برگزيده شد. 
پيش از اين بحث بر سر كسب مجوز مهدكودك از سازمان بهزيستي محل مناقشه آموزش‌وپرورش با اين سازمان بود، اما حالا با تاسيس سازمان تعليم‌وتربيت كودك نه‌تنها صدور مجوز كه نحوه اداره مهدكودك‌ها و چارچوب‌ها و ضوابط آنها هم بيشتر از هر زمان ديگري به صورت متمركز زيرنظر يك وزارتخانه قرار مي‌گيرد. براساس اساسنامه سازمان ملي تعليم‌وتربيت كودك، «هيات امنا، عالي‌ترين مرجع سازمان در زمينه تعيين خط‌مشي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي كلان و داراي كليه اختيارات قانوني در حدود اهداف و وظايف سازمان و اداره امور آن است.»

مجلس، فوق‌العاده ويژه معلمان  را احيا كرد

رييس كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس با يادآوري اينكه نسبت به پرداخت فوق‌العاده ويژه معلمان مقاومت‌هايي در دولت قبل و در سازمان برنامه و بودجه وجود داشت، گفت: با پيگيري‌هاي مجدانه صورت‌گرفته از جانب كميسيون آموزش، خدا را شاكريم توانستيم اين حق معلمان را احيا كنيم. عليرضا منادي سفيدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت با اشاره به احياي فوق‌العاده ويژه معلمان، اظهار كرد: معلمان بايد بدانند دولت قبل باتوجه به ايراد قانوني كه نسبت به اين موضوع مي‌گرفت، قصد پرداخت فوق‌العاده ويژه معلمان را نداشت و اين مجلس بود كه پيگير اين موضوع شد و با تلاش‌هاي فراوان توانستيم دستور پرداخت فوق‌العاده ويژه را از رييس سازمان برنامه و بودجه وقت اخذ كنيم. او با يادآوري اينكه به عنوان رييس كميسيون آموزش با نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه‌ در اين مورد جلسات و بحث‌‎هاي مهمي داشتيم، عنوان كرد: نهايتا با اين پيگيري‌ها بود كه دستور پرداخت فوق‌العاده ويژه صادر شد. نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: اما با وجود موافقت نوبخت اين پول تا تغيير دولت جديد پرداخت نشد و با روي كار آمدن دولت جديد، رييس جديد سازمان برنامه‌وبودجه فعلي نيز نسبت به محل پرداخت فوق‌العاده ويژه معلمان ايراداتي داشت كه اين موضوع نيز با پيگيري‌هاي صورت‌گرفته حل‌وفصل شد. رييس كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس تصريح كرد: نهايتا با همين پيگيري‌ها، فوق‌العاده ويژه معلمان با دستور شخص رييس‌جمهور به دست معلمان رسيد و خدا را شاكريم كه اين مساله با پيگيري‌هاي كميسيون آموزش به نتيجه رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون