ادامه چالشهاي كرونا و صنعت فيلم
گروه هنر و ادبيات
فستيوال فيلم برلين ۲۰۲۲ به صورت فيزيكي
بازميگردد
فستيوال فيلم برلين اعلام كرده كه مراسم سال آينده خود را به صورت حضوري برگزار خواهد كرد و بخشهايي را كه امسال حذف كرده بود به جشنواره بازميگرداند. براي هفتاد و دومين برليناله كه قرار است بين روزهاي دهم تا بيستودوم فوريه برگزار شود، سازماندهندگان گفتهاند ميخواهند روي رخدادهاي فيزيكي و نمايشهاي حضوري حساب باز كنند. در سال ۲۰۲۰، برلين يكي از آخرين فستيوالهاي بزرگ بينالمللي بود كه توانست مراسم خود را پيش از وقوع پاندمي جهاني كروناويروس به صورت حضوري برگزار كند، اما فستيوال امسال فقط آنلاين برگزار شد و جشنواره برلين در تابستان صرفا براي حضار محلي يك مراسم ديگر در فضاي باز برگزار كرد. ماريت ريسنبيك و كارلو شاتريان مديران فستيوال برلين در بيانيهاي گفتند: خيلي خوشحاليم كه فستيوال را در فوريه به پرده بزرگ بازگردانيم: يا يك برنامه چندوجهي، فرش قرمز، ستارهها و مخاطبان فوقالعاده برليناله. آنها اضافه كردند: نياز به يك تجربه فيزيكي جشنوارهاي و برخوردهاي چهره به چهره به شدت هم در صنعت سينما و هم در عموم مردم واضح است. تجربههاي ماههاي اخير نشان داده كه برنامههاي حضوري ميتوانند با ايمني و موفقيت برگزار شوند و اين رويدادها چقدر براي ديالوگ و تبادل نظرات مهم هستند. مسوولان جشنواره برلين قرار است در نيمه اول نوامبر جزييات تدابير بهداشتي و قوانين كروناويروس خود را براي فستيوال ۲۰۲۲ اعلام كنند. سازماندهندگان گفتند تعداد فيلمهاي شركتكننده تقريبا مشابه با دوره سال ۲۰۲۰ يعني پيش از كوويد- ۱۹ خواهد بود. بخش فيلمهاي كوتاه برليناله هم كه از قسمت «نسل» فستيوال امسال حذف شده بود، دوباره براي سال آينده بازميگردد. بازار فيلم اروپا هم بين روزهاي دهم و هفدهم فوريه برگزار خواهد شد.
اعتراف مدير يك استوديوي هاليوودي
فروش گيشه سينماها در دوران پساكرونا به حالت قبل بازنميگردد. مدير استوديوي هاليوودي ميگويد باكس آفيس پس از كرونا هم همچنان ۲۰درصد پايينتر از قبل خواهد بود. به گزارش مهرو به نقل از هاليوود ريپورتر، دانا لنگلي رييس هياتمديره شركت يونيورسال ميگويد صنعت فيلم همچنان با چالشهاي كوويد- ۱۹ روبهرو است و «نرمال جديد» حتي بدون اينكه ويروس سالنهاي سينماي سراسر جهان را ببندد، اتفاق ميافتاد. او در كنفرانسي گفت كه اين صنعت در لحظه يك تحول و تغيير اساسي است و اضافه كرد: به نظرم اكنون شاهد به وقوع پيوستن چيزي هستيم كه از قبل از دوران پاندمي آغاز شده بود. شركتهاي استريمينگ عملكرد خارقالعادهاي دارند و توليدشان را گسترش ميدهند و اين اتفاق از مدتي پيش شروع شده بود. او گفت واقعيت يك سال آينده با حال حاضر متفاوت خواهد بود و به همين دليل يونيورسال هم نگاه محافظهكارانهتري نسبت به آينده خواهد داشت. لنگلي گفت: هيچيك از ما واقعا چيزي نميداند. اگر به يك سال قبل نگاه كنيم، بيشترمان فكر ميكرديم صنعت فيلم و سينما رفتن تا امروز به حالت عادي برگردد، اما حالا انتظار داريم كه از اينجا به بعد هم بازار سينمايي ۲۰درصد نسبت به قبل از پاندمي پايينتر باشد و مدت خيلي زيادي طول بكشد كه بتواند دوباره به ارقام قبلي بازگردد. با اين حال، با وجود اينكه ديگر استوديوها دارند سعي ميكنند برنامههاي اكران سينمايي خود را با جاهطلبيهاي بخشهاي استريمينگ تركيب كنند، يونيورسال به تجربه سينمايي متعهد مانده است. لنگلي گفت: نحوه پوليسازي محتواي ما به عنوان يك استوديوي فيلم اين است كه كارمان با نمايش سينمايي آغاز شود و يك كمپين بازاريابي بزرگ پشتش باشد. آن كمپين بازاريابي بزرگ و ردپاي سينمايي چيزي است كه باعث ميشود فيلمها اهميت داشته باشند. اين امر تغيير نخواهد كرد.