• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5059 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۸ آبان

با عليرضا فغاني در عصر شرجي فجيره

لازم باشد به ايران برمي‌گردم

اميد مافي

قاضي‌القضات هر جا كه باشد از كادر مساوات بيرون نخواهد زد. او چند روز پيش در خاور دور نبرد چشم‌بادامي‌ها را با قاطعيت سوت زد تا نشان دهد براي گرفتن عكس يادگاري زير فلاش دوربين‌ها، در قامت داور فينال جام جهاني آماده است. هر چند خودش معتقد است پله‌ها را بايد يكي‌يكي طي كرد و ديكته‌هاي بي‌غلط نوشت تا راه رسيدن به مقصد هموارتر شود.

با عليرضا فغاني در عصر شرجي فجيره همكلام شديم و حرف‌هاي مردي را شنيديم كه بي‌مداهنه سند افتخار داوري فوتبال ايران است. بزرگمردي به غايت متواضع و بي‌تكلف كه در مسير برافراشتن پرچم محبوب سه رنگ از هرگونه كوششي فروگذار نمي‌كند. او در استراليا يا هر نقطه ديگري از اين كره خاكي كه باشد، باز هم شيداي خاك سرزميني است كه از آن برخاسته و در گذر زمان به سوي رفيع‌ترين قله‌ها رهنمون شده است. گفت‌وگوي «اعتماد» با عليرضا فغاني را بخوانيد لطفا.

 

قضاوت پشت قضاوت در پهنه قاره. مثل اينكه اين روزها حسابي سرتان شلوغ است آقاي فغاني؟

بله، ده روزي درگير مسابقات مرحله نهايي ليگ قهرمانان شرق بودم و بازي حساس ناگوياي ژاپن و پوهانگ كره جنوبي را قضاوت كردم.

الان امارات هستيد؟

بله، ۲۲ اكتبر براي قضاوت بازي‌هاي زير بيست‌وسه سال وارد فجيره شدم و بازي هند و عمان را قضاوت كردم. پس از پايان اين بازي‌ها براي حضور در سمينار فيفا به دوحه پرواز خواهم كرد.

اين سمينار چند روز طول مي‌كشد؟

داوران آسيا يك هفته در قطر سمينار دارند و دور هم جمع مي‌شوند. سمينار هم كه تمام شود به فاصله هجده روز بايد در فيفا عرب كاپ قضاوت كنم. خلاصه سرم اين روزها حسابي شلوغ است.

«فيفا عرب كاپ» را يك‌جورهايي جام جهاني تمريني مي‌توان نام گذاشت. درست است؟

بالاخره ۱۲ داور مطرح اين مسابقات را سوت مي‌زنند و كاملا زير ذره‌بين هستند. مسابقاتي كه در نوع خودش از حساسيت قابل توجهي براي اعراب برخوردار است. معمولا اين‌گونه است كه بين دو‌ جام‌جهاني داوران كانديدا بايد در تورنمنت‌هاي مختلف فيفا محك بخورند. براي اين رقابت‌ها نيز ما انتخاب شديم و قطعا عملكردمان در اين تورنمنت خيلي مهم است و مي‌تواند مسير رسيدن و انتخاب شدن براي قضاوت در جام‌جهاني را هموارتر كند.

در خصوص var و حضورش در فوتبال ايران مدت‌هاست بحث مي‌شود. شما به عنوان يك چهره موثر چه نظري در اين خصوص داريد؟

راستش در خصوص var اجازه صحبت كردن ندارم. خود كارگروه var سخنگو دارد و اطلاع‌رساني بايد از طريق آنها صورت بگيرد.

داوري‌هاي ليگ برتر فوتبال ايران را در اين دو هفته رصد كرديد؟

من مدام در حال سفر و قضاوت هستم و فرصت نشده حتي يك بازي را تماشا كنم، پس نمي‌توانم نظر كارشناسي شفافي بدهم. فقط اميدوارم با توجه به بضاعت داوري ايران ليگ امسال با حواشي و حرف و حديث كمتري برگزار شود و در نهايت حق به حقدار برسد.

با توجه به عدم قضاوت شما در بازي‌هاي انتخابي جام‌جهاني اين موضوع در خروجي كار كه منتج به حضور شما در جام جهاني خواهد شد، تاثيري نخواهد گذاشت؟

چون ايران در يك گروه و استراليا در گروه ديگر قرار گرفته من نمي‌توانم بازي‌هاي مقدماتي جام‌جهاني را داوري كنم، اما اين موضوع هيچ تاثيري در بحث جام جهاني نخواهد داشت. خيال‌تان راحت باشد. نه عزيزم. خدا را هزار مرتبه شكر عملكرد ما براي فيفا و اي‌اف‌سي كاملا مشخص است . قطعا از اين پس در مسابقات بين‌المللي كه مدنظر تصميم‌گيرندگان باشد، قضاوت مي‌كنيم و فرياد لياقت داوران ايراني را به گوش‌ها مي‌رسانيم.

شما فصل پيش دربي سرخابي را با قاطعيت سوت زديد. اگر اين فصل هم از شما بخواهند براي قضاوت دربي و بازي‌هاي حساس ديگر به ايران بياييد، چمدان‌هاي‌تان را به مقصد سرزمين مادري خواهيد بست؟

اگر فرصتي در اختيارم باشد و اعلام نياز كنند حتما به كشورم برمي‌گردم و بازي‌هاي مورد نظر فدراسيون و كميته داوران را سوت خواهم زد. من يك ايراني هستم و براي اعتلاي فوتبال ايران از هر گونه تلاشي دريغ نخواهم كرد. البته با شروع ليگ استراليا واقعا سرم شلوغ مي‌شود و مدام بايد در سفر باشم.

مهم‌ترين تفاوت ليگ ايران با ليگ استراليا در چيست آقاي فغاني؟

هر دو ليگ از ليگ‌هاي معتبر آسيا هستند.

همين؟

راستش اوضاع حاكم بر فوتبال ايران تغيير چنداني نكرده و اگر تفاوتي باشد در حاشيه‌هايي است كه شكل مي‌گيرد. حقيقت اين است كه هجمه‌هايي عليه داوري در ايران صورت مي‌گيرد. البته جا دارد از تمام تيم‌ها و بازيكناني كه مفهوم ليگ حرفه‌اي را درك كرده‌اند و براي ارايه فوتبال زيبا با داوران منصف همكاري و از تصميمات تيم‌هاي داوري تمكين مي‌كنند، قدرداني ‌كنم. داور اگر دغدغه خاطر نداشته باشد و دور از هياهو كارش را انجام بدهد قطعا نقش چشمگيرتري در اتخاذ تصميمات درست و اجراي عدالت ايفا خواهد كرد.

و جام جهاني. دوست داريم اين‌بار عليرضا فغاني را به عنوان سفير شايسته وطن در ديدار نهايي بزرگ‌ترين جشنواره قرن نظاره كنيم.

ما تا جام‌جهاني در كلاس‌ها و مسابقات مختلفي شركت مي‌كنيم و عملكرد تيم داوري‌مان تحت ارزيابي قرار خواهد گرفت. ان‌شاءالهر كه بتوانم با حضور در جام جهاني ۲۰۲۲ نماينده لايقي براي ورزش ايران در اين پيكارهاي بزرگ و ماندگار باشم.

پاسخ سوال ما را نداديد؟

فينال جام‌جهاني؟ هنوز زود است در اين باره صحبت كنيم. گفتم كه همه‌ چيز به كارنامه تيم داوري ما بستگي دارد و بايد سعي كنيم با كمترين اشتباه پيش برويم و عملكرد قابل قبولي برجاي بگذاريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون