• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5059 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۸ آبان

اتفاقي كه بايد خيلي زودتر رقم مي‌خورد

خداحافظي طولاني كومان و بارسلونا

سامان سعادت

گاهي اوقات آنچه قرار است در آينده دور يا نزديك اتفاق بيفتد خيلي زودتر از رسيدن به نقطه نهايي مشخص شده مثل اخراج رونالد كومان از بارسلونا. اينكه او نمي‌توانست تيمي بسازد براي قهرماني يا لااقل جنگيدن براي قهرماني.

وقتي كومان يك تيم نابود شده را كه از شكست 8 بر 2 مقابل بايرن مي‌آمد تحويل گرفت، وقتي همه فهميدند تمام زيرساخت‌هاي مالي باشگاه رو به ويراني رفته و با بدهي بيش از يك ميليارد يورويي مي‌جنگد، وقتي كومان از همان ابتدا با برخي ستاره‌هاي تيم سر ناسازگاري گذاشت و سوارز را فراري داد، وقتي با آن چهره يخي و خونسرد مي‌گفت مسي مثل بقيه بازيكنان است، وقتي بعد از باخت آنقدر كه بايد و شايد شرمسار به نظر نمي‌رسيد، وقتي انديشه‌هاي فني‌اش نشاني از پيشرفت و ترقي نداشت، وقتي مسي نيوكمپ را ترك كرد و وقتي اتفاقاتي از اين دست زياد و زيادتر شد همه فهميدند كومان و بارسلونا به جايي نمي‌رسند. 
همان موقع بود كه همه منتظر شنيدن كلمه خداحافظي از سوي دو طرف بودند. اتفاقي كه رقم نخورد تا علاقه‌مندان به فوتبال شاهد چيزي به اسم «خداحافظي طولاني» باشند. خداحافظي طولاني كومان و بارسلونا از خيلي وقت پيش شروع شده بود و بالاخره روز جمعه به انجام رسيد. ثمره اين شكل جدا شدن ثبت سومين شكست پياپي مقابل رقيب سنتي، از دست رفتن شانس قهرماني در لاليگا به احتمال زياد، زير سوال رفتن جايگاه باشگاه، نابودي وجهه كومان و مشكلاتي از اين دست شد. حالا همه به اين فكر مي‌كنند كه چه كسي مسووليت اين وضعيت را به عهده مي‌گيرد؟ چه كسي حاضر است پاي تعارفات ميان باشگاه و مدافع سابق آبي‌اناري‌ها بايستد و از اين عمل دفاع كند؟
نمونه‌ها زياد است. همين امروز منچستريونايتد دچار اين وضعيت است. همه در شهر مي‌دانند اوله و شياطين سرخ كاري از پيش نخواهند برد. اما تصميم نهايي را به چند روز بعد، به ماه بعد، به نيم فصل يا مقاطع زماني ديگري در آينده موكول مي‌كنند. در سال‌هاي پيش بسياري از تيم‌ها اين را تجربه كردند. چلسي با فرانك لمپارد، استقلال با محمود فكري، بايرن با كواچ و... در همه اين موارد هم هواداران سوال مي‌كردند آخرش كه چه؟ و جالب اينكه معمولا در اين‌طور خداحافظي‌ها پاي يكي از اسطوره‌هاي سابق باشگاه وسط است. 
در فيلم «خداحافظي طولاني» به كارگرداني فرزاد موتمن، سعيد آقاخاني مدت‌هاي زيادي با توهم وجود همسرش زندگي كرد تا آنجايي كه واقعيت برملا شد. تنهايي سعيد آقاخاني در خلاص نشدن او از آن شرايط تاثير بسزايي داشت. حال اين سوال مطرح است كه آيا مديران باشگاه‌ها از جمله باشگاه بارسلونا هم آنقدر تنها بودند كه متوجه توهم‌شان نشدند؟ آيا آنها فكر مي‌كردند چيزي كه مُرده نفس مي‌كشد و زنده است؟ 
رونالد كومان بارسلونا را ترك كرده است و باشگاه به دنبال جانشين او مي‌گردد. گويا قرار است ژاوي از السد قطر راهي نيوكمپ شود تا هدايت تيم سابقش را برعهده بگيرد. بايد ديد بازگشت يكي ديگر از اسطوره‌هاي سابق آبي‌اناري‌ها چه دستاوردي براي آنها خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون