ادامه از صفحه اول
زنان و تابآوري شهري
لذا با توجه به مفهوم تابآوري كه فرآيند توانايي يا پيامد سازگاري موفقيتآميز بهرغم شرايط چالشبرانگيز و تهديدكننده تعريف شده است، تابآوري ضرورتي جدي براي زنان در شهرها است. تابآوري با در نظر داشتن توام شرايط استرسزا و توانايي ذاتي افراد براي سازگاري و دوام آوردن و رشد طبيعي در حضور شرايط استرسزا مطرح ميشود؛ لذا توجه به آن كه شهرها نيازمند تعبيه عناصر لازم نهادي و رفتاري و حتي سازهاي براي تسري تابآوري ميان زنان و مردان هستند، امري اساسي است.
از اينرو با عنايت به اين تعريف كه مفهوم تابآوري راهحلي اميدبخش و خوشايند است و هيچ انساني در گذر زندگي از آسيبپذيري رواني مصونيت ندارد؛ لذا برنامهريزيهاي كلان براي كشور و مديريت شهري در تسري و تعميق تابآوري جدي است. در سالهاي گذشته در قالب گروههاي دوام سازمان مديريت بحران تلاشهايي براي ايجاد گروههاي همگرا براي ارايه خدمات مردمي به ويژه زنان در مواقع بروز بحران صورت گرفته است اما توسعه اين گروهها در كنار باورپذيري برنامهريزان به ايجاد ظرفيتهاي تازه براي توسعه تابآوري الزامي است. توجه به اين نكته ضروري است كه امروزه قالب محلات دچار تغييرات جدي شده و به عبارتي با ساخت برجهاي مسكوني و ايجاد محلات جديد لازم است بازنگري جدي براي فعاليت اين گروهها و توسعه آموزشهاي آنان و جلب مشاركت عمومي براي تسري عناصر تابآور براي جامعه به ويژه زنان باشد. شايد نشستهاي همگن با زنان برجهاي مسكوني از سوي هياتمديره و دعوت از متخصصين براي كاهش بار ناشي از مصايب جمعي و فردي بتواند بستري موثر براي اين امر باشد اما اين به تنهايي كافي نيست. نهادسازي در كنار همگانيسازي آموزشها و مهارتهاي تابآوري در بستر تابلوهاي تبليغاتي شهري، آموزش در مدارس و فرهنگسراها، شبكهسازيهاي محلي و محدودهاي فارغ از ساختار كنوني محلات شهري و متمركز بر نقاط مسكوني و حتي آموزش زنان در محل كار و پيشه، بخشي از رويكرد باورپذيري تابآوري به عنوان يك اصل مهم در زندگي شهري است. زنان به عنوان اصليترين جمعيت در معرض آسيب در صورت نبود امكانات لازم مهارتي و آموزش و نهادي هستند كه احتمال آن كه دستخوش مشكلات عديدهاي شوند در ميان آنها بسيار است؛ لذا كمتوجهي به اين مهم منجر به نشر ناتابآوري و التهاب و كاهش رضايتمندي در ميان آنها و به تبع آن در جامعه خواهد شد. بدين منظور براي رسيدن به سرزندگي زنان شهر نيازمند بازخواني برنامهها هستيم. زنان شهر ما با توسعه شهرنشيني نيازمند ابزارهاي لازم براي نشر زندگي هستند و تابآوري يكي از اين ابزارها است. اين مهم تحقق پيدا نميكند مگر آنكه چراغ آن در ذهن برنامهريزان و مديران شهري از يكسو و ترويج مشاركتجويي و مشاركتپذيري از سوي ديگر صورت پذيرد. تابآوري يك عنوان فانتزي و غيرقابل دستيابي نيست تجربههاي ملي و مذهبي ما مويد اثربخشي اين نوع مهارتها و آموزشها است.
اگر نان نداريد كيك بخوريد!
برخي مسوولان فكر ميكنند مدارس ما از دستيار معلم در هر كلاس و امكانات هوشمند بهروز دنيا برخوردارند؟
شروط ايدهالگرايانه بازگشايي مدارس، من را ياد اين جمله از ماريآنتوانت انداخت كه اگر نان نيست كيك بخوريد!
حالا كه تصميم به بازگشايي مدارس گرفتهايم و تا به امروز هم فكري براي تهويه و فاصلهگذاري در كلاسها نكردهايم؛ معلمان و دانشآموزان لباس بيشتري بپوشند. كودكان درگيري بيشتري در سويه دلتا دارند و پيك ششم كرونا با اين سويه در حال هجوم است. ابتلا يك كودك يعني ابتلاي مادر و پدر و ديگر اعضاي خانه كه بايد از فرزند بيمارشان مراقبت كنند. بهتر نيست به جاي اين همه پافشاري روي بازگشايي مدارس با نگاهي واقعبينانه، بازگشاييهاي پيشين را نيز متوقف كنيد. در اولين اقدامات مديريت كرونا در شروع هر پيك، اقدام به بستن پاساژها و رستوران و كافيشاپها ميشود تا از هر گونه اجتماع و گرد هم جمع شدن افراد جلوگيري شود و امكان انتقال بيماري به حداقل برسد و امروز شاهد اين موضوع هستيم كه از طرفي از شروع پيك ششم كرونا خبر ميرسد و از طرفي ديگر شروط بازگشايي مدارس!!! در چنين شرايطي هرچند فرصت تابستان از دست رفته اما به نظر ميرسد با توجه به اينكه همچنان، ما درگير كروناويروس هستيم و در آينده نيز نيازمند آموزش مجازي، راهاندازي خط توليد تبلتهاي ارزانقيمت آموزشي ضروري است تا همه دانشآموزان امكان استفاده از آموزش مجازي را داشته باشند. در اين حوزه بايد بررسي هزينه و فايده صورت بگيرد كه آيا اتفاقات احتمالي در بازگشايي مدارس هزينه بيشتري دارد يا توليد تبلت ارزانقيمت با امكانات حداقلي كه بتوان به صورت گسترده استفاده كرد. قطعا كشور عزيز ما با توانمنديهاي فني بسيار، به راحتي ميتواند تبلتهاي ارزانقيمت توليد كند و در اختيار دانشآموزان قرار دهد. لازم به ذكر است اينترنت رايگان آموزشي كه در حال حاضر به شبكه شاد اختصاص دارد كار بسيار خوب و مفيدي است. همچنين صدا و سيما ميتواند به عنوان راهكاري به كمك سيستم آموزشي كشور آمده و براي هر پايه يك شبكه آموزشي راهاندازي كند تا دانشآموزان بتوانند از آموزش آفلاين نيز برخوردار باشند. بهطور حتم همه بر اين باور هستيم كه سرمايهگذاري براي ارتقاي نظام آموزش كشور، بهترين سرمايهگذاري براي حال و آينده كشور است. و آخرين نكته؛ گرچه بازگشايي مدارس ميتواند در افزايش روحيه دانشآموزان و خانوادهها موثر باشد ولي خطرات احتمالي نيز باعث كاهش اميدهاي اجتماعي خواهد بود.