• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5063 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۲ آبان

خبر جهان

«قطعنامه تاريخي» در حزب كمونيست چين
شي براي سومين‌بار رييس‌جمهور مي‌شود

خبرگزاري رويترز گزارش داد كه شي جين‌پينگ در نشست آتي و مهم حزب كمونيست چين قصد دارد يك قطعنامه تاريخي را به تصويب برساند كه منجر به تقويت قدرت و مشروعيت وي در راس اين حزب خواهد شد و همچنين زمينه را براي سومين دوره رياست‌جمهوري وي فراهم مي‌كند. دوره بعدي رياست‌جمهوري چين از اواخر سال آينده ميلادي آغاز خواهد شد. براساس اين گزارش، اين قطعنامه تاريخي بر اهميت دستاوردهاي حزب كمونيست چين طي مبارزات صد سال گذشته تاكيد خواهد كرد و به احتمال زياد به تصويب اعضاي ۳۰۰ نفره كميته مركزي حزب خواهد رسيد. نشست كميته مركزي حزب خلق چين قرار است روزهاي هشتم تا يازدهم نوامبر برگزار شود. «يانگ چائوهوي» كارشناس سياسي در دانشگاه پكينگ مي‌گويد، اين قطعنامه اقدام ديگري از شي‌جين‌پينگ براي تقويت جايگاه خود در حزب كمونيست و زمينه‌ساز دوره رياست‌جمهوري پنج‌ساله سوم وي است. آنچه قطعنامه تاريخي حزب كمونيست چين خوانده مي‌شود و هنوز متن آن منتشر نشده، سومين قطعنامه در نوع خود است. تاكنون دو قطعنامه ديگر در دوران دنگ شائوپينگ ۱۹۴۵ و مائوتسه دونگ ۱۹۸۱ تصويب شده است. رويترز مي‌گويد، درحالي كه دو قطعنامه قبلي درباره انتقادات از گام‌هاي اشتباه گذشته و تلاش براي اصلاح مسير پيش روي حزب كمونيست چين بود قطعنامه سوم در تمجيد از اقدامات و سياست‌هاي شي منتشر خواهد شد و تلاشي است براي تاكيد بر راهي كه شي جين‌پينگ طي 10 سال گذشته در پيش گرفته است. شي جين‌پينگ از زمان مائو خود را قدرتمندترين مقام چيني تثبيت كرده است، محدوديت دو دوره‌اي در رياست‌جمهوري را حذف كرده و احتمال مي‌رود پاييز سال آينده و در بيستمين نشست كنگره خلق، اعضا او را براي بار سوم رهبر حزب انتخاب كنند.


بلينكن خواستار اصلاحات  و انتخابات آزاد در لبنان شد

براساس اعلام وزارت امور خارجه امريكا، وزير خارجه اين كشور در ديدار با نخست‌وزير لبنان بر خواسته خود براي اجراي اصلاحات و انتخابات عادلانه در اين كشور حوزه خاورميانه تاكيد كرده است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، ند پرايس، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در بيانيه‌اي اظهار داشت، آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه امريكا در جريان ديدارش با نجيب ميقاتي، نخست‌وزير لبنان در شهر گلاسكو طي امروز سه‌شنبه خواستار اصلاحات و انتخابات آزاد و عادلانه در لبنان شد. پرايس اظهار كرد: بلينكن نخست‌وزير لبنان را تشويق به اجراي اصلاحاتي براي نجات اين كشور و بازيابي اعتماد بين‌المللي كرد. اين وزير خارجه امريكا همچنين بر اهميت برگزاري انتخابات آزاد و عادلانه در بهار 2022 در اين كشور تاكيد كرد. طبق اين بيانيه، وزير خارجه امريكا علاوه بر آن بر تعهد واشنگتن به تداوم همكاري با لبنان در راستاي صلح و موفقيت در منطقه تاكيد داشته است.


عربستان: فعلا به برقراري روابط  با سوريه فكر نمي‌كنيم

وزير خارجه عربستان اعلام كرد، كشورش در حال حاضر به تعامل با رييس‌جمهوري سوريه و برقراري ارتباط با اين كشور فكر نمي‌كند. فيصل بن فرحان، وزير خارجه عربستان در مصاحبه اخير با شبكه «سي‌ان‌بي‌سي» امريكا در پاسخ به اين سوال كه آيا عربستان هم مانند برخي از دولت‌ها كه مجددا با بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه ارتباط برقرار كردند، به فكر برقراري ارتباط با وي است يا خير، گفت، عربستان فعلا به اين موضوع فكر نمي‌كند. اما وي در ادامه گفت، رياض از روند سياسي ميان دولت سوريه و مخالفان كه تحت نظر سازمان ملل در ژنو در حال انجام است، حمايت مي‌كند و خواستار حفظ امنيت است و از آنچه موجب تحقق منافع ملت سوريه مي‌شود، حمايت مي‌كند. در پي آغاز جنگ داخلي در سوريه، رياض سال ۲۰۱۱ سفيرش را از دمشق خارج و روابط ديپلماتيك خود را با اين كشور قطع كرد. پس از آن ساير كشورهاي شوراي خليج‌فارس هم پا جا پاي عربستان گذاشتند؛ اما امارات و بحرين سال ۲۰۱۸ سفارت خود در دمشق را در سطح كاردار مجددا باز كردند. اكتبر ۲۰۲۰ هم عمان سفيرش را به دمشق بازگرداند و اولين كشور حوزه خليج‌فارس بود كه نمايندگي ديپلماتيك خود را در سطح سفير در دمشق باز كرد. طبق گزارش‌هاي رسانه‌اي، عربستان در ماه مه با سفر رييس سازمان اطلاعات اين كشور به دمشق و ديدار با اسد و رييس دفتر امنيت ملي سوريه، كانال‌هاي ارتباطي مستقيمي با اين كشور باز كرده است. البته رياض تاكنون اين گزارش‌ها را تكذيب يا تاييد نكرده است.


امريكا در گوام نظاميان تايوان را آموزش مي‌دهد
پس از آنكه گزارش‌هايي درباره حضور نيروهاي امريكايي در تايوان تاييد شد، اين جزيره خودگردان امروز (سه‌شنبه) اعلام كرد، ۴۰ تن از سربازان ارتش آن به دست امريكايي‌ها در گوام تحت آموزش قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاري آناتولي، وزير دفاع تايوان اعلام كرد كه تبادل و همكاري بين امريكا و تايوان چند سال است كه ايجاد شده است. وي درباره پاسخ به اينكه آيا سربازان تايواني در پايگاه تازه تاسيس امريكا مستقر در جزيره گوام هستند، افزود: اين آموزش و تعليم نيروهاي تايوان در گوام بخشي از يك چرخه تبادلات است، اما اين مساله نياز به گمانه‌زني ندارد. سربازان لشكر ۹۹ نيروهاي تفنگداران ويژه تايوان براي يك ماه تحت آموزش نيروهاي امريكايي در گوام قرار مي‌گيرند كه بخشي از رزمايش آبي-‌ خاكي امريكا - تايوان است و تحت تعليم جنگ‌هاي شهري و حملات هوايي قرار مي‌گيرند. چين، تايوان با ۲۴ ميليون نفر جمعيت را يكي از استان‌هاي جدا شده تلقي مي‌كند و تاكيد داشته در صورت ضرورت حتي شده با زور آن را تحت كنترل خود قرار مي‌دهد. تايپه اما تاكيد دارد كه از ۱۹۴۹ استقلال يافته و روابط ديپلماتيك دست‌كم با ۱۵ كشور دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون