• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5067 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۷ آبان

ارايه اثر ۵۰ متري در يك گالري

نمايشگاه  طراحي «حسين طادي»  از هفتم تا ۱۸ آبان ماه در گالري والي برپاست. در اين نمايشگاه، اين هنرمند طراحي ۵۰ متري به همراه ۹ طراحي در ابعاد كوچك را در معرض ديد مخاطب گذاشته است. به گزارش «اعتماد» و به نقل از روابط عمومي نمايشگاه، از آنجايي كه درونمايه بيشتر آثار اين مجموعه به مرگ اشاره دارد، طادي عنوان «مديحه» را براي اين نمايشگاه انتخاب كرده است. طادي براي خلق آثار نمايشگاه مديحه به نوعي متاثر از منظومه «ايكور» سروده «گاوين بنتاك» با ترجمه «احمد ميرعلايي» بوده است. شعر «ايكور» بلندترين منظومه مدرن است كه شاعر در آن با زبان و لحني حماسي ضمن روايتگري همواره به مساله تكرار نيز توجه دارد. مرگ هم همواره چنين چهره‌اي براي بشر دارد و فرقي نمي‌كند كه در كجاي اين قاره خاكي زندگي مي‌كنيم به شكل‌هاي مختلف سراغ ما مي‌آيد و گاه‌ مرگ‌هايي كه يك انسان در طول زندگي‌اش تجربه مي‌كند، موجب مي‌شود تا شاهد خلق پرتره‌هاي متعددي از او باشيم. امير نصري منتقد هنري درباره آثار اين مجموعه عنوان كرد: طراحي ۵۰ متري حسين طادي تكثير چهره‌هاست. در رسانه‌هاي جديد با چهره‌هاي تكثير‌شده روبه‌روييم و توجه به تك چهره برخلاف پرتره‌پردازي كلاسيك بي‌وجه است. در اين رسانه‌ها چهره‌ها سيال هستند و همچون سخن ريلكه هر كسي چند چهره دارد. هر يك از اين چهره‌ها وابسته به موقعيت پوشيده مي‌شوند و سپس كهنه مي‌شوند يا ضرورت تغيير يا تعويض چهره مي‌شود. به گفته نصري هر قدر سيال بودن چهره بيشتر باشد، كمتر درون فرد را مرئي مي‌سازد و بيان هويت پيچيده‌تر مي‌شود. ابعاد نامتعارف اين طراحي چنين خصلتي را نشان مي‌دهد. طادي با بهره‌گيري از يك رسانه كاملا كلاسيك به مفهومي سيال پرداخته است. اين طراحي چهره‌ها را آشكار و پنهان مي‌كند و قرار نيست همانند يك طراحي معمول كليت و تماميت خود را نشان دهد و مستقيم بر ديوار رود. اين منتقد با بيان قابليت اين طراحي ۵۰ متري براي خوانش‌هاي مختلف گفت: اين طراحي را مي‌توان هربار به شيوه‌اي به نمايش گذاشت و بخشي از آن را از نگاه‌ها پنهان و مدفون كرد. شيوه ارايه بخشي از مفهوم سياليت و تكثير چهره است و منطق خلق آن در چنين ابعادي را توجيه مي‌كند. طادي حتي زماني هم به تكثير مي‌پردازد به پرتره توجه دارد.  واهيك هارتونيان نقاش نيز درباره اين اثر گفت: چيدمان اثر ۵۰ متري در فضاي گالري ناشي از هوشمندي هنرمند است. من حسين طادي را سال‌هاست كه به واسطه فرهاد گاوزن مي‌شناسم. گاوزن و شاگردانش در طراحي ايران مبحث جديدي به وجود آورده‌ و تلاش‌هاي ارزشمندي كرده‌اند و اتقاقا از دل اين جريان هنرمندان خوبي هم بيرون آمده‌اند كه يكي از آنها حسين طادي است.« طادي ۱۲ سال پيش با مجموعه‌اي از طراحي‌هايش به ديدار من آمد و واقعا از تماشاي آثارش هيجان زده شدم و از آن زمان به صورت حرفه‌اي كارهايش را دنبال مي‌كنم. به نظر من طادي، هنرمند تجربه‌گرايي است و مهم‌ترين مساله در تجربه‌گرايي جسارت داشتن است. امروزه طراحي به زبان مستقل براي بيان بدل شده است و شيوه خروجي آن آني است و نياز به جسارت رفتاري دارد.» كامبيز صبري مجسمه‌ساز هم گفت: نمايشگاه حسين طادي از جنبه‌هاي مختلف ارزشمند و قابل تامل است. مهم‌ترين مساله‌اي كه در نگاه نخست پس از ديدن اين نمايشگاه با آن مواجه مي‌شويد، نگاه هنرمند به هنر محض است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون