ادامه از صفحه اول
اسكان زلزلهزدگان سرپلذهاب
البته همه مناطق زلزلهزده به دليل جذب و تمركز كمكها، براي مهاجران از روستاها و حاشيهنشينهاي شهرهاي اطراف جذابند و بدينترتيب بخشي از كمكها از سوي مهاجران به منطقه زلزلهزده دريافت ميشود. ولي مساله مهمي كه در زلزله سرپلذهاب رخ داد آن بود كه مستاجران با دريافت كمك ۵ ميليوني و تسهيلات ۱۰ ميليوني ميتوانستند در شهرهاي ديگر خانه ديگري را اجاره كنند اما امكان تحويل كانكس به آنها وجود نداشت چراكه اين دغدغه وجود داشت كه بعدها حاضر به بازگرداندن اين كانكسها نباشند و اين كانكسها در تمام نقاط شهر پراكنده باشند. كانكس تنها به مالكاني داده ميشد كه ملك آنها بهطور كامل تخريب شده باشد. در عين حال بعضي كارشناسان در مورد روستاهاي نزديك سرپلذهاب كه بعضا در نزديكي دامنه كوه شاهنشين واقعند مانند روستاهاي مله كبود، كاني عزيز، قورچي باشي، با توجه به وقوع زمينلغزش مله كبود، به بنياد مسكن مشورت داده بودند كه اين روستاها بايد تخليه شده و مردم جابهجا شوند كه با بررسي كارشناسي موقعيت اين روستاها، مشخص شد كه زمينلغزش تهديد بزرگي براي كل مردم اين روستاها ايجاد نكرده و صرفا در حد چند منزل مسكوني و آن هم جابهجايي در داخل روستا توصيه به جابهجايي شد. از اين طريق از بيخانمان شدن مردم اين روستاها و همچنين چندين روستاي ديگر اجتناب شد. ملاحظات فرهنگي- اجتماعي تخليه و جابهجا شدن مردم بعد از سوانح چنان است كه معمولا تلاش ميشود مردم حتيالامكان در همان محل روستا و شهر خود، در صورت نبودن خطر فوري و جدي براي ادامه سكونت، مكانيابي شوند و مجبور نباشند به محل و منطقه ديگري كوچ كنند.
جنس گزينه وزارت آموزش و پرورش
آيا رزومه و كارنامه او نشان از توانايي وي براي تحقق آن برنامه دارد يا نه. لذا نخستين وظيفه مدني فعالان صنفي و سياسي و رسانهاي و مدني و كارشناسان حوزه آموزش و پرورش اين است كه بر اين پرسش تامل و تمركز نمايند و مشخص كنند كه جنس گزينه پيشنهادي براي تصدي وزارت آموزش و پرورش با حدود 15 ميليون دانشآموز و يك ميليون پرسنل شاغل در بيش از 100 هزار مدرسه چيست و چه تناسبي با اين دستگاه مهم و سرنوشتساز دارد تا به تناسب اين پاسخ بشود مستند و منطقي مخالفت يا موافقت نمود.