• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5069 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ آبان

با «مسعود غفوری اصل» سیم خاردار باستانی آبی ها در کنار راین

می خواهند تیم ملی را نابود کنند!

تیم فرهاد بوی قهرمانی می دهد

امید مافی

 

سیم خاردار بلند و نفوذناپذیری که درست 30 سال پیش همراه ارتش آبی، آسیا را تسخیر کرد تا دومین ستاره روی جامه لاجوردی‌ها بنشیند حالا در ۵۳ سالگی کنار راین قدم می زند و رد مسیری غریبانه را پیش می گیرد. مسعود غفوری اصل شاگرد خلف منصور پورحیدری همان توپچی عصیانگری است که در دربی خون‌آلود سال ۷۳ با هل دادن قاضی میدان ۶ ماه از حضور در مرتع سبز محروم شد. لیدر دفاعی آبی‌ها حالا در آن سوی سرزمین ژرمن ها دفترچه خاطراتش را ورق می زند و به یاد دوردست‌های خاطره انگیز قطره اشکی می‌ریزد تا ابرهای خشکیده از بی مهریِ زمان کمی جان بگیرند. در عصر خزانی میانه مهرماه با مردی همکلام شدیم که هُرمش را همچون آفتاب هنوز از دست نداده بود. گپ ما با مسعود غفوری‌اصل که سال ها برای پیراهن خیس آبی جنگیده پیش روی شماست.


 

شما استقلال مدل ۱۴۰۰ را چطور آنالیز می کنید؟

منطق فوتبال این را می گوید که همیشه یک شروع خوب می‌تواند از لحاظ روحی شرایط خوبی را برای ارتقای یک تیم فراهم کند.خوشبختانه استقلال این فصل استارت بسیار خوبی زد تا همه به آینده این تیم با میلیون ها هوادارش امیدوار شوند.انصافا تیم فرهاد بوی قهرمانی می دهد.

البته قشون آبی هنوز تا رسیدن به اتوپیای خود راه زیادی پیش رو دارد؟

قبول دارم.هرچند استقلال به مانند سابق زیبا و هجومی بازی نمی کند ولی انصافا ساختار دفاعی خوبی در تیم مشاهده می کنیم و با توجه به تغییرات زیاد مهره‌ها باید منتظر هماهنگی بیشتر و بازی‌های زیباتر باشیم.من به آینده این تیم امیدوارم.

نقاط قوت و ضعف استقلال را در پارت اول لیگ کجا باید جستجو کرد؟

از نظر فنی تیم حرف‌های زیادی براي گفتن دارد.مثلا مالکیت خوب از نقاط مثبت این فصل آبی‌هاست.از نقاط ضعف هم اگر بخواهم بگویم باید به عدم حضور یک بازیکن باتجربه و بازی‌ساز در وسط زمین اشاره کنم.استقلال یک پلی میکر ششدانگ می‌خواهد.

پس تعطیلات موقتی لیگ می‌تواند مجال مناسبی برای برطرف کردن ضعف‌ها باشد!

یقینا.شما در بازی با سپاسی دیدید که ایجاد و خلق موقعیت گل برای مهاجمان استقلال کمتر به چشم خورد که این موضوع باید در تعطیلات کوتاه‌مدت مرتفع گردد،هر چند امسال خیالمان از ساختار دفاعی تیم راحت است و با گذشت چهار هفته هارمونی لازم در سازمان دفاعی استقلال دیده می شود.

شما فکر می کنید جنگ قهرمانی در بالای جدول این فصل میان کدام تیم‌ها در بگیرد؟

استقلال،پرسپولیس، سپاهان و گل‌گهر مدعی‌اند.پرسپولیس گر چه تا اینجا نتایج خوبی نگرفته اما در ادامه لیگ قطعا دردسرساز خواهد شد.هر چند شخصا معتقدم در چند سال اخیر بخشی از پیشرفت و موفقیت قرمزها مرهون پشتیبانی و حمایت‌هایی بود که از ناحیه وزارت ورزش صورت گرفت.

این روزها با سالمرگ منصور پورحیدری مواجهیم.شما به عنوان شاگرد قدیمی منصورخان چه نمره‌ای به کاراکتر او می دهید؟

انصافا بیست. استقلال از دهه شصت با حمایت هواداران و تعصب بازیکنان و درایت منصور خان جان گرفت و بارها افتخار آفرید و آسيا را فتح کرد.من افتخار شاگردی منصور خان را از سال ۷۰ داشتم و پنج سال برای تیم محبوبم بازی کردم .پورحیدری همیشه برای استقلال حکم پدر را داشت.او واقعا یک جنتلمن بود و بسیاری تحت تاثیر شخصیتش بودند.خود من به خاطر منصورخان به شیراز رفتم و یک سال در فجر سپاسی بازی کردم. در فوتبال ما جای اینچنین مردان دلسوز و بی ادعا به شدت خالی است.هزار سال دیگر جای خالی این مرد بزرگ پر نخواهد شد.

فوتبال دیروز با فوتبال امروز ایران چقدر فرق کرده؟تفاوت فقط در تارسبیل و نان و نمک است یا...؟

فوتبال در گذشته با عشق شروع و با عشق تمام می شد و بازیکنان به خاطر پیراهن جان می‌دادند. آن زمان‌ها کمتر شاهد تغییر تیم نزد بازیکنان بودیم و اکثرا تیم‌ها سال ها با بازیکنان مشخص و معروف خود به میدان می‌رفتند و هر تیمی چندین ستاره خوب و تاثیرگذار داشت، تیم‌های استقلال، پرسپولیس،شاهین، دارایی، آرارات، بانک ملی، راه آهن، پاس از تیم‌های مطرح فوتبال تهران بودند اما با گذر زمان بسیاری از آنها منحل شدند. حقیقت این است که پول فوتبال ایران را زمین‌گیر کرد.امروز به ندرت شاهد این هستیم که بازیکنی بیشتر از دو سال در تیمی بماند.یادتان باشد یک تیم زمانی موفق می‌شود که تغییرات کمتری در کادر مدیریتی و فنی داشته باشد.تصور می‌کنم زلزله چند ریشتری در این سال ها فوتبال ما را لرزاند و ویرانی‌هایی به بار آورد.

بگذریم.در خصوص خط خوردن مهدی طارمی از تیم ملی در این مقطع حساس چه نظری داری؟

یک بار قبلا مشابه این قضیه را در خصوص رحمتی و کی‌روش داشتیم.اینگونه اتفاقات ضربات جبران‌ناپذیری به بازیکن و البته به منافع تیم ملی وارد خواهد کرد. همیشه در همه جا اختلاف سلیقه بوده ولی در بحث تیم ملی معتقدم منافع ملی ارجح تر است.حالا که فوتبال ایران اوج گرفته برخی بدشان نمی آید با افشاندن بذر تفرقه کاری کنند که تیم ملی نابود شود و به اهدافش نرسد.فکر می کنم با عذرخواهی طارمی و پا پیش گذاردن زعمای فوتبال این مشکل حل شدنی خواهد بود و نباید به آن دامن زد.

حرفی اگر نمانده تمام کنیم.

با تقدیر از روزنامه اعتماد امیدوارم امسال تیم محبوبم به انتظارات هواداران خونگرم و باتعصب پایان دهد و با قهرمانی در لیگ و سپس آسیا ستاره سوم را روی پیراهن خود بنشاند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون