• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5070 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۰ آبان

خبرخوان

نياز به ديپلماسي آب داريم 

هدايت‌الله فهمي، پژوهشگر حوزه آب با بيان اينكه كشورها بايد آب را به مقوله‌اي براي صلح و دوستي تبديل كرده و در قالب تفاهمنامه حقابه‌ها را مشخص كنند، گفت: طبق قراردادي كه با افغانستان داريم بايد سالانه 720 ميليون مترمكعب (26 مترمكعب در ثانيه) از محل بند كجكي اين كشور به ايران آب داده شود، در حالي كه در سال‌هاي اخير هم به دليل خشكسالي و هم احداث سدهايي مثل كمال‌خان به ميزان خيلي كمي آب وارد ايران شده است كه لزوم ورود دستگاه ديپلماسي و به‌كارگيري ديپلماسي آب را مي‌طلبد. معاون سابق دفتر برنامه‌ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو ادامه داد: قبل از انقلاب يك تفاهمنامه‌اي در مورد آب‌هاي مرزي با عراق داشتيم كه بسيار قوي بود، مرز مشترك، اروندرود عميق‌ترين نقطه رودخانه تعيين شده بود كه عراقي‌ها نپذيرفتند و بعد هم صدام آن را پاره كرد كه بخشي از مسائل جنگي دو كشور هم بر سر همين مساله مهم بود. ايران مدت زيادي با خشكسالي روبه‌رو بوده و اينكه چه ميزان از آب به سمت عراق رهاسازي شده مشخص نيست.


ارز مورد نياز براي واردات نهاده‌ها پيش‌خور شد
ابراهيم زارع، مديركل دفتر بازرگاني داخلي وزارت جهاد كشاورزي گفت: واردات كالاهاي كشاورزي در ۶ ماهه اول سال كل ارز سال را دربرگرفته، چون قيمت‌هاي جهاني نهاده‌ها افزايش شديدي داشته است. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا با وجود تخصيص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني، بيشترين تورم در حوزه مواد خوراكي است، افزود: درباره كالاهاي ضروري زماني كه درآمد نسبي مردم كم مي‌شود كاهش تقاضا بر كالاهاي كم مصرف بيشتر مي‌شود، ولي تقاضا در كالاهاي پرمصرف كمتر نخواهد شد.وي درباره موضوع افزايش هزينه‌هاي توليد هم گفت: در بخش كشاورزي دو موضوع افزايش قيمت هزينه‌هاي توليد و كاهش عرضه ناشي از عوامل اقليمي وجود دارد.


شرط كاهش ۱۲ درصدي توليد گازهاي گلخانه‌اي در ايران
حميدرضا سليماني، رييس مركز نوآوري و فناوري منابع طبيعي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: ايران در صورت رفع تحريم‌ها و حمايت‌هاي فني و مالي بين‌المللي مي‌تواند در يك بازه زماني ده ساله تا ۱۲ درصد توليد گازهاي گلخانه‌اي را كاهش دهد. وي اظهار داشت: براي كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي در كشور بايد تحريم‌ها لغو و تجارت براي ايران آزاد شود تا بتواند از فناوري‌هاي روز و منابع مالي بين‌المللي نيز در اين حوزه استفاده كند.وي سهم بخش كشاورزي و جنگل‌ها از انتشار دي‌اكسيدكربن را در مجموع ۲.۳ درصد، بخش انرژي ۳۲.۵ درصد، بخش مسكوني و تجاري ۲۴.۴ درصد، بخش صنعت ۱۹.۱ درصد و بخش حمل و نقل ۲۱.۷ درصد در سال عنوان كرد.وي در همين حال اذعان داشت: سهم بخش كشاورزي در انتشار گاز متان سالانه بين ۴۰ تا ۵۰ هزار تن با توجه به شرايط ترسالي و خشكسالي است.


عذرخواهي رييس اتحاديه مشاورين املاك از نيروي انتظامي
مصطفي‌قلي خسروي، رييس اتحاديه مشاوران املاك گفت: برخي دفاتر املاك كه تخلفاتي مثل عدم ارايه كد رهگيري، اضافه دريافت يا دريافت بيعانه را مرتكب مي‌شوند در همكاري بازرسان اتحاديه و نيروي انتظامي با آنها برخورد مي‌شود كه اخيرا ۶۹۳ مورد تذكر به اين واحدها داده شده است.وي اظهار كرد: نيروي انتظامي در برخورد با دفاتر املاك متخلفي كه از سوي بازرسان اتحاديه مشاوران املاك، تخلف آنها محرز مي‌شود همكاري مناسبي با ما دارد كه از آنها كمال تشكر را دارم. تمام امنيت ما در كشور به بركت نيروي انتظامي، اين افراد مومن و پرتلاش است.وي افزود: بر اساس منشور ضوابط و مقررات دستورالعمل اجرايي مشاوران املاك، تكاليف در ۱۶ بند مشخص شده كه بازرسان اتحاديه به آن توجه مي‌كنند. برخي از اين موارد شامل عدم رويت اصل سند و مدارك هويتي متعاملين، عدم اخذ كد رهگيري، دريافت مبلغ اضافه براي كد رهگيري، تنظيم قرارداد صوري، اضافه دريافت، تنظيم قرارداد براي ملكي كه سندش در بازداشت است، استفاده از كارتخوان واحد صنفي و اخذ بيعانه است كه اتحاديه به اين موارد حساس است و از طريق ۲۰۰ بازرس شهر تهران با آنها برخورد مي‌كند. در هر منطقه از شهر تهران ۸ تا ۱۰ بازرس داريم.


رشد ۱۱ درصدي توليد لوازم‌خانگي بزرگ
مهدي صادقي‌نياركي، معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن از رشد ۱۱ درصدي در توليد صنعت لوازم‌خانگي بزرگ در سال جاري خبر داد و گفت: خودباوري و خوداتكايي در صنعت لوازم خانگي شكل گرفته است. وي اظهار كرد: صنعت لوازم‌خانگي در سال ۹۶ نزديك به ۱۱ ميليون دستگاه توليد داشت كه عمده آنها تحت ليسانس برندهاي خارجي در كشور توليد مي‌شد كه پس از اعمال تحريم‌ها اين رقم به هشت ميليون دستگاه در سال ۹۷ كاهش پيدا كرد.وي با اشاره به تكيه بر توان داخلي و توسعه ظرفيت برندهاي ملي گفت: در سال‌هاي قبل خودباوري و نگاه به ظرفيت‌هاي درون تقويت و توان فني مهندسي بازپروري شد و در سال ۹۹ عدد توليد ما به ۱۵ ميليون دستگاه در سال رسيد.صادقي‌نياركي خاطرنشان ‌كرد: امسال نيز توليد ۱۶ ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه انواع لوازم‌خانگي برنامه‌ريزي شده است و رصد وضعيت توليد لوازم خانگي بزرگ در نيمه نخست امسال رشد حدود ۱۱ درصدي را نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون