• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5079 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱ آذر

مقام‌هاي امريكايي و اسراييلي در نشست امنيتي منامه عليه ايران سخنراني كردند

سخن از ديپلماسي با چاشني تهديد

گروه  ديپلماسي

نشست امنيتي منامه در چند روز اخير به محلي براي اظهارنظرهاي ضدايراني تبديل شده است، درحالي كه اظهارات وزراي خارجه و دفاع ايالات متحده در اين نشست سوژه تحليل‌هاي بسياري درباره سياست آتي واشنگتن در غرب آسيا شده است روز گذشته برت مك گورك، هماهنگ‌كننده شوراي امنيت ملي كاخ سفيد در امور «خاورميانه و شمال آفريقا» در جمع حاضران در اين نشست امنيتي همزمان از تعهد امريكا به ديپلماسي با ايران و آمادگي براي توسل به ديگر گزينه‌ها سخن گفت.

براساس ترجمه خبرگزاري فارس، «برت مك گورك» در اين سخنراني تلاش كرد بعد از خروج خفت‌بار امريكايي‌‎ها از افغانستان به متحدان واشنگتن در منطقه غرب آسيا درباره ادامه حمايت‌هاي امريكا از آنها اطمينان بدهد و گفت: «بگذاريد با شما كاملا شفاف صحبت كنم: ايالات متحده قرار نيست جايي برود. اين منطقه بيش از حد اهميت دارد، بيش از اندازه شكننده است و بيش از اندازه به منافع امريكايي در هم تنيده است كه بخواهيم كاري غير از اين بكنيم (از اين منطقه خارج شويم). درباره افغانستان بايد بگويم كه موضوع درباره افغانستان بود و هيچ رابطه‌اي به تعهد ما در قبال منطقه خاورميانه ندارد و حقيقت آن است كه اين موضوع (خروج امريكا از افغانستان) باعث خواهد شد كه زمان، توجه و منابع‌ ايالات متحده روي منافع حياتي و مهم‌مان در خاورميانه متمركز شود.»
اين مقام ارشد دولت جو بايدن در ادامه اين سخنراني ادعاهاي مقام‌هاي امريكايي عليه مواضع داخلي و خارجي، نفوذ منطقه‌اي و برنامه هسته‌اي ايران را تكرار كرد و گفت: «اگر ما مورد آزمون قرار بگيريم، ما (امريكا) از مردم امريكا دفاع خواهيم كرد از جمله اگر ضروري باشد از طريق توسل به نيروي نظامي و اگر نياز به استفاده از نيروي نظامي باشد ما آماده استفاده بسيار قاطعانه از نيروي نظامي را داريم و قرار نيست كه ما به تبادل آتش تلافي‌جويانه با گروه‌هاي نيابتي مورد حمايت ايران كشيده شويم و آنها هم مي‌دانند كه اگر ما پاسخ بدهيم، ما آماده آن هستيم كه به صورت قاطعانه و مقتدرانه پاسخ بدهيم.»
برت مك گورگ در ادامه گفت: «از همان ابتداي دولت بايدن ما براساس تجربه و تحليل اين موضوع را مفروض قرار داديم كه رژيم ايران دشمن (امريكا) است و تا آينده‌ قابل پيش‌بيني، همين‌طور خواهد بود (دشمن امريكا باقي خواهد بود).»
به گفته او، «ما (دولت جو بايدن) كاملا از ديپلماسي براي رفع مسائل و كاستن از خطر سوءمحاسبات حمايت و استقبال مي‌كنيم و به دنبال طرق مختلف براي كاستن تنش‌ها خواهيم رفت، هر جا كه امكانش باشد.»
اين مقام ارشد امريكايي سپس مدعي شد: «ما از خواسته‌هاي مردم ايران براي داشتن يك حكمراني پاسخگو حمايت مي‌كنيم همان‌گونه كه ما هفته گذشته در (اصفهان) شاهدش بوديم البته ما هيچ توهمي نداريم كه ايران به صورت ناگهاني جهت‌گيري خودش را تغيير بدهد يا اينكه رژيم در ايران تحت تحريم‌هاي يكجانبه فرو بپاشد يا نيروهاي ميانه‌رو تقويت شده (قدرت در ايران) مسلط شوند شايد كسي به اين نتايج اميدوار باشد.»
وي گفت: «رويكرد ما در قبال ايران كه يك دشمن اعلام شده است، مبتني بر يك اصل مورد آزمون و بنيادي است: يك ديپلماسي مبتني بر بازدارندگي و كاهش تنش. هيچ‌يك از اين دو نمي‌تواند بدون ديگري كارساز و موثر باشد. براي اين اصول سه هدف فوري وجود دارد: اول، ممانعت از دستيابي ايران به سلاح اتمي. ما به ‌شدت نگران هستيم و بقيه جهان هم بايد درباره افزايش چشمگير و شديد برنامه هسته‌اي ايران از زمان خروج دولت قبلي (دولت ترامپ) از برجام نگران باشند. رييس‌جمهور بايدن اعلام كرد و او واقعا به اين حرف باور دارد كه ما به ديپلماسي (با ايران) متعهد هستيم اما ما همچنين براي ديگر گزينه‌ها در صورت شكست ديپلماسي هم آماده هستيم.»
برت مك گورگ ادامه داد: «دوم، (هدف دوم فوري امريكا)، تقويت كردن دوستان و شركاي‌مان است. ما متوجه تعاملات اخير ميان كشورهاي (حاشيه) خليج (فارس) و ايران هستيم و واقع‌بين؛ اما اميدواريم كه اين تعاملات شايد باعث كاستن از تنش‌ها، سوي محاسبات و درنهايت باعث كاهش خطرات درگيري‌هاي جديد شود اما همزمان ما اين موضوع را متوجه هستيم كه دنبال كردن تعامل بايد از موضع قدرت باشد. البته اشتباه نكنيد ايالات متحده به تلاش‌هايش براي تقويت ظرفيت دوستان و شركاي‌مان در خاورميانه براي دفاع از خودشان به ويژه در برابر خطرات ناشي از پهپادها و موشك‌هاي ايران افزايش خواهد داد.»

ترس تل‌آويو از پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران 
ايال هولاتا، مشاور امنيت داخلي رژيم اسراييل در نشست امنيتي منامه، ادعاهاي بي‌سند و بي‌اساس تل‌آويو عليه برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران را تكرار كرد. براساس ترجمه خبرگزاري فارس، ايال هولاتا ضمن تكرار ادعاها و لفاظي‌ها عليه برنامه هسته‌اي و فناوري پهپاد‌هاي ايران موضع‌گيري كرد و توافقات سازش عادي‌سازي روابط تل‌آويو با امارات عربي متحده و بحرين را مورد تحسين قرار داد. او ادعا كرد، خاورميانه (منطقه غرب‌ آسيا) و جهان در قبال ايران در يك مقطع حساس قرار دارد و در ادامه گفت: «اكنون زمان آن رسيده كه يك پيغام واحد به ايران فرستاده شود: ما هرگز به ايران اجازه دستيابي به سلاح‌هاي اتمي نخواهيم داد. ما بايد اين موضوع را تشخيص دهيم كه ايران در حال خريدن زمان است و تلاش مي‌كند امتيازات بيشتري در مورد موضوع هسته‌اي بگيرد مگر اينكه قاطعانه در مقابل آن بايستيم.»
ايال هولاتا سپس مدعي شد: «اگر ايران به سلاح‌هاي اتمي دست يابد، اين منطقه (غرب آسيا) وارد يك مسابقه براي تسليحات اتمي خواهد شد.»
اين مقام ارشد رژيم اسراييل در اجلاس امنيت منطقه‌اي «گفت‌وگوي منامه» ضمن موضع گرفتن عليه پهپادهاي ايراني، به پيشرفت‌هاي ايران در اين زمينه اذعان كرد. به گفته او «ايران پيشرفت‌هاي زيادي در توسعه و استفاده از پهپاد داشته است اما برنامه توسعه اتمي اين كشور در صدر ليست تهديدات قرار دارد.»

دبيركل اتحاديه عرب
 و ادعاي دخالت ايران  در امور منطقه
«احمد ابوالغيط» دبيركل اتحاديه عرب نيز در حاشيه اين نشست با «صغير حمود بن عزيز» رييس ستاد مشترك ارتش دولت مستعفي يمن ديدار كرد. ابوالغيط در اين ديدار مدعي دخالت آشكار ايران در امور يمن شد و گفت: «ايران به حمايت از حوثي‌ها براي برهم زدن امنيت و ثبات يمن و منطقه ادامه مي‌دهد.»
طبق گزارش وبگاه خبري «العين» كه خبرگزاري فارس آن را ترجمه كرده است، بن عزيز در اين ديدار ادعا كرد كه «حوثي‌ها به هدف قرار دادن شهرها، روستاها و منازل يمني‌ها و املاك آنها با استفاده از سلاح‌هاي مختلف، شليك موشك‌هاي بالستيك و پهپادها و نيز هدف قرار دادن عربستان سعودي ادامه مي‌دهند.»
بن عزيز همچنين مدعي شد كه خطر حوثي‌ها تنها منحصر به يمن نيست بلكه خطر آنها جوامع منطقه‌اي و بين‌المللي را تهديد مي‌كند. وي تاكيد كرد كه ضروري است جامعه جهاني بر كشورهاي جهان براي ممانعت ايران و شبه‌نظاميان آن از دخالت در امور يمن و متوقف كردن حمايت ايران از اين شبه‌نظاميان، اعمال فشار كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون