• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5079 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱ آذر

آنكارا كاري مي‌تواند بكند؟

آمادگي تركيه براي حل بحران لبنان با كشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس

نويسنده: كريم شهايب

 

تركيه اعلام آمادگي كرده است از گفت‌وگو براي حل بحران در روابط لبنان و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس حمايت كند. وزير امور خارجه تركيه، مولود چاووش اوغلو، براي حمايت از مذاكرات بين لبنان و چندين كشور حوزه خليج‌فارس، اعلام آمادگي كرده است تا اين اختلاف ديپلماتيك برطرف شود. چاووش اوغلو پس از ملاقات روز سه‌شنبه خود با وزير امور خارجه لبنان، عبدالله بو حبيب، گفت: به خاطر بحران پيش‌آمده در روابط لبنان و كشورهاي منطقه خليج‌فارس، اندوهگين شده‌ايم و اميدواريم اين بحران از طريق احترام متقابل، گفت‌وگو و راهكارهاي ديپلماتيك، برطرف شود. وي افزود كه براي انجام مسووليت‌هاي خود در اين زمينه آماده‌ايم. جرقه اين بحران توسط ويديويي منتشرشده از مصاحبه جورج قرداحي، وزير اطلاع‌رساني لبنان زده شد. او در مصاحبه خود، از جنگ كشورهاي عضو ائتلاف به رهبري عربستان سعودي در برابر شورشيان حوثي در يمن انتقاد كرد. در واكنش به انتقادات او، عربستان سعودي، امارات، كويت و بحرين سفراي خود را از بيروت فراخواندند و سفراي لبنان را اخراج كردند. همچنين عربستان سعودي واردات هرگونه كالا از لبنان را ممنوع كرد. مقامات لبنان مذاكره با همتايان سعودي خود را خواستار شدند و قطر نيز براي ميانجيگري بين رياض و بيروت اعلام آمادگي كرد. اما وزير امور خارجه عربستان سعودي، شاهزاده فيصل بن فرحان، گفت: در حال حاضر، مذاكره با دولت لبنان، سودي به همراه نخواهد داشت. او در مصاحبه اخير خود با شبكه خبري فرانسه 24 گفت: «بايد براي اجراي اقدامات لازم براي نجات لبنان از سيطره حزب‌الله و در نتيجه كنترل ايران، گروه‌هاي سياسي بيشتر تلاش كنند.»
چاووش اوغلو با رييس‌جمهوري، ميشل عون، رييس مجلس نبيه بري، وزير اقتصاد و دارايي لبنان، امين سلام ملاقات كرد و با نخست‌وزير، نجيب ميقاتي نيز ملاقات و گفت‌وگو كرد. وزير امور خارجه تركيه گفت: آنكارا آماده است همچنان از لبنان براي عبور از چالش‌هاي اقتصادي حمايت كند. بحران اقتصادي لبنان به فقر سه‌چهارم مردم اين كشور و سقوط ارزش پول آن در حدود نود درصد منجر شده است.
چاووش اوغلو پس از ملاقات خود با رييس‌جمهور عون گفت: پس از انفجار بندر بيروت، به لبنان سفر كردم و كمك مالي 5 ميليون دلاري در اختيار دولت قرار دادم. همچنين در مورد بازسازي بندر بيروت و ارايه كمك‌هاي درون‌ساختاري و فراساختاري گفت‌وگو و اعلام آمادگي كرديم. چاووش اوغلو گفت: تركيه نسبت به افزايش واردات خود از لبنان علاقه‌مند است و ماه گذشته، تركيه 60 تن مواد غذايي براي ارتش فقرزده لبنان فرستاده است.  منبع: الجزيره 
 ترجمه: ديپلماسي ايراني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون