• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5085 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۸ آذر

تداوم نبرد ديپلماتيك مسكو و واشنگتن

27 ديپلمات روس از امريكا اخراج شدند

سفير روسيه در امريكا گفت كه ۲۷ ديپلمات ديگر روس به همراه خانواده‌هاي‌شان از امريكا اخراج شده و ۳۰ ژانويه اين كشور را ترك خواهند كرد. به نوشته خبرگزاري «رويترز» «آناتولي آنتونوف» سفير روسيه در ايالات متحده روز يكشنبه گفت: «ديپلمات‌هاي ما در حال اخراج از امريكا هستند. گروه بزرگي از رفقاي من، ۲۷ نفر با خانواده، ما را در ۳۰ ژانويه ترك خواهند كرد. ما با كمبود شديد كاركنان مواجه هستيم.»روسيه پيش‌تر گفته بود كه از سال ۲۰۱۶ كه روابط بين دو كشور وخيم‌تر شده و بيش از ۱۰۰ ديپلمات اين كشور با خانواده‌هاي‌شان مجبور به ترك ايالات متحده شده‌اند. به گفته «ماريا زاخاروا» سخنگوي وزارت امور خارجه، تا ۲۹ اكتبر، نزديك به ۲۰۰ ديپلمات روس از جمله كاركنان هيات‌ روسيه در سازمان ملل هنوز در مشاغل خود در ايالات متحده هستند. دولت «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا ماه گذشته اعلام كرد كه كاركنان ايالات متحده در روسيه پس از يك‌سري اخراج‌ها و محدوديت‌ها از ۱۲۰۰ نفر در اوايل سال ۲۰۱۷ به ۱۲۰ نفر كاهش يافته است. سفارت ايالات متحده در مسكو در سال جاري رسيدگي به ويزاي غيرديپلماتيك را متوقف كرد. اين در حالي است كه منابع خبري شنبه گزارش دادند كه امريكا در حال بررسي تحريم‌هاي جديد عليه روسيه به دليل اوضاع پيرامون اوكراين است. به گفته منابع آگاه، مقام‌هاي امريكايي و انگليسي در حال كار روي تحريم تجار سرشناس نزديك به «ولاديمير پوتين»، رييس‌جمهور روسيه هستند. اين اقدامات ممكن است شامل محدود كردن دسترسي اين تجار قدرتمند روس به رواديد و مستر كارت و همچنين محدوديت سفر به انگليس و اروپا براي آنها و خانواده‌هاي‌شان باشد. به گفته «آندريا كندال تيلور»، كارشناس ارشد و مدير انديشكده «امنيت جديد امريكا»، مقام‌هاي دولت «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا اكنون در اروپا در تلاش هستند تا بسته هماهنگي از اقدامات عليه روسيه را تدوين كنند. تحريم‌ها عليه بانك‌هاي روسيه، شركت‌هاي نفت و گاز و بدهي‌هاي دولتي نيز مورد بحث قرار گرفته است. منابع آگاه گفتند كه واشنگتن درحالي‌كه تحريم‌هاي جديد را آماده مي‌كند، همچنان در تلاش براي مذاكره با كرملين از طريق مسيرهاي ديپلماتيك است. در عين حال، امكان كمك نظامي اضافي به كي‌يف، علاوه بر كمك ۴۰۰ ميليون دلاري مورد توافق، همچنان باز است هرچند كه مقام‌هاي ايالات متحده بيم دارند كه اين امر منجر به تشديد اوضاع شود. «كارن دونفريد» دستيار وزير امور خارجه امريكا در امور اروپا و اوراسيا گفت، ايالات متحده هيچ‌گونه اقدامي را در پاسخ به فعاليت نظامي غير معمول روسيه در مرز با اوكراين رد نمي‌كند. وي گفت: «يك ابزار وجود دارد كه شامل طيف وسيعي از گزينه‌هاست.»  اين ديپلمات ارشد امريكايي افزود كه اين موضوع در نشست آتي وزراي خارجه كشورهاي ناتو مورد بحث قرار خواهد گرفت. اين در حالي است كه «جان ساليوان» سفير امريكا در مسكو در خصوص تكرار اشتباهات دولت‌هاي قبلي توسط «جو بايدن» رييس‌جمهور اين كشور هشدار داده است.
از سويي ديگر مسكو به واشنگتن هشدار داده كه تحويل تسليحات مرگبار به اوكراين، اميد براي رسيدن به صلح در دونباس را كمرنگ مي‌كند. «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه اخيرا در اين باره گفت: «تشديد تنش كاملا مشهود است. تلاش‌هايي براي ايجاد شرايط تحريك‌آميز صورت مي‌گيرد تا به نحوي شبه‌نظاميان و احتمالا روسيه را به يك نوعي از استفاده از نيروي نظامي درگير كنند.»
دولت امريكا به بهانه به افزايش فعاليت‌هاي نظامي روسيه و تقويت قدرت تدافعي و رزمي اوكراين، اعلام كرده كه كمك ۶۰ ميليون دلاري به اين كشور ارايه مي‌دهد. يك مقام ارشد دولت امريكا به خبرنگاران گفت كه اين كمك‌ها شامل سامانه‌هاي ضد خودروي زرهي «جاولين» و ديگر سامانه‌هاي تدافعي و رزمي خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون