• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5092 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر

رييسي و شمخاني با نمايندگاني از امارات و سوريه ديدار كردند

استقبال از توسعه روابط با كشورهاي منطقه

رييس دولت سيزدهم در ديدار با مشاور امنيت ملي امارات گفت: روابط حسنه با كشورهاي منطقه از اولويت‌هاي سياست خارجي در دولت جديد است و به همين دليل از توسعه روابط با امارات استقبال ‌مي‌كنيم. به گزارش ايرنا، ابراهيم رييسي در ديدار شيخ طحنون بن زايد آل‌ نهيان مشاور امنيت ملي امارات با اشاره به سابقه روابط دوستانه دو كشور گفت: در روابط دو كشور مسلمان ايران و امارات، نبايد مانعي وجود داشته باشد و اين روابط تحت تاثير القائات بيگانگان قرار بگيرد. او گفت: سياست دشمنان كشورهاي منطقه، ايجاد هراس بين همسايگان است اما اين توطئه با درايت و فهم مشترك خنثي خواهد شد.
رييس دولت سيزدهم، سياست قطعي جمهوري اسلامي را حمايت از مردم مسلمان منطقه برشمرد و افزود: صهيونيست‌ها در منطقه به دنبال اهداف شوم خود هستند و هرجا بتوانند جاي پايي پيدا كنند آن را به وسيله‌اي براي توسعه‌طلبي و فتنه‌انگيزي تبديل مي‌كنند لذا كشورهاي منطقه بايد مراقب باشند. او تاكيد كرد: امنيت كشورهاي منطقه به هم گره خورده است و ايران از امنيت كشورهاي حاشيه خليج فارس حمايت مي‌كند. رييسي با استقبال از توسعه روابط اقتصادي تهران - ابوظبي گفت: توسعه مناسبات اقتصادي دو كشور، زمينه شكوفايي روابط در ديگر حوزه‌ها را فراهم مي‌كند.مشاور امنيت ملي امارات نيز در اين ديدار گفت: ما فرزندان اين منطقه هستيم و يك سرنوشت داريم لذا توسعه روابط دو كشور در دستوركار ما قرار دارد. شيخ طحنون بن زايد آل نهيان تاكيد كرد: آماده توسعه همكاري‌ها هستيم و اميدواريم با سفر رييسي به امارات فصل تازه‌اي از روابط دو كشور آغاز شود. در اين ديدار مشاور امنيت ملي امارات دعوت رسمي رييس امارات را براي سفر رييسي به اين كشور به اطلاع رييس‌جمهوري رساند.
اما علاوه بر شيخ طحنون بن زايد آل نهيان، مشاور امنيت ملي امارات متحده، ديروز فيصل مقداد وزير امورخارجه سوريه نيز در نشستي جداگانه با رييسي ديدار و گفت‌وگو كرد. رييسي در اين ديدار با اشاره به اشتراك منافع دو كشور در مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي اظهار داشت: امروز بايد برنامه‌ريزي بلندمدت و همه‌جانبه‌اي براي توسعه و تعميق روابط و مناسبات تهران و دمشق انجام شود و بر مبناي آن، در مسير تامين منافع ملت‌هاي خود خصوصا در بخش اقتصادي گام ‌برداريم. او در ادامه استمرار حضور غيرقانوني نيروهاي بيگانه در منطقه و خاك سوريه را براي امنيت و ثبات منطقه خطرناك دانست و گفت: داعش دست ساخته امريكايي‌هاست و امروز حضور داعش و امريكا در هر جاي منطقه خسارت بزرگي براي امنيت، ثبات و آسايش ملت‌ها خواهد بود. رييسي خاطرنشان كرد: شهداي بزرگواري همچون سردار شهيد حاج قاسم سليماني، امريكا و گروه‌هاي نيابتي آن در منطقه از جمله تروريسم داعشي و صهيونيستي را زمين‌گير كردند. او حفظ امنيت و ثبات سوريه و حضور مقتدرانه اين كشور در معادلات منطقه‌اي را حايز اهميت دانست و اظهار داشت: امروز سوريه با رويكرد ضد صهيونيستي در خط مقدم مقاومت در برابر صهيونيست‌ها قرار دارد و تاريخ ايستادگي ستودني ملت و دولت سوريه در مقابل تهاجمات ناجوانمردانه را با افتخار ثبت خواهد كرد. رييس دولت سيزدهم با تاكيد بر ضرورت احترام به تماميت ارضي سوريه بيان داشت: ناديده گرفتن حاكميت ملي و تماميت ارضي كشورها از طرف هيچ كشوري قابل قبول نيست و بي‌ترديد ملت سوريه آن را تحمل نمي‌كند. فيصل مقداد، وزير خارجه سوريه نيز در اين ديدار با تقديم پيام بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه و نيز دعوت از رييسي براي سفر به اين كشور اظهار داشت: سوريه مصمم است تمام ظرفيت‌هاي همكاري را براي تقويت روزافزون روابط تهران - دمشق در راستاي منافع مشترك دو ملت فعال كند. وزير خارجه سوريه با بيان اينكه ملت سوريه هرگز حمايت‌ها و كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران را فراموش نخواهد كرد، گفت: سوريه بر استمرار روابط پايدار و قدرتمندي كه رهبران دو ملت آن را ايجاد كرده‌اند، تاكيد دارد و در اين مسير، خون شهيد حاج قاسم سليماني ضامن پيوند عميق روابط دو ملت است و معتقديم شهيد سليماني متعلق به همه ماست و فداكاري شهيدان‌مان را فراموش نخواهيم كرد.
همچنين مشاور امنيت ملي امارات متحده عربي ديروز علاوه بر ديدار با رييسي، با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز به گفت‌وگو نشست. در اين ديدار دريابان شمخاني با بيان اينكه ثبات و امنيت پايدار تنها در سايه گفت‌وگوي مستمر وهمكاري كشورهاي منطقه بر قرار مي‌شود، گفت: روابط گرم و دوستانه با همسايگان و تبادل ظرفيت‌هاي اقتصادي، تجاري و سرمايه‌گذاري اصلي‌ترين اولويت جمهوري اسلامي ايران در حوزه سياست خارجي است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در اين ملاقات ضرورت تاثيرناپذيري روابط كشورهاي منطقه از سياست‌هاي مداخله‌گرانه كشورهاي فرامنطقه‌اي را مورد تاكيد قرار داد و خاطرنشان ساخت: كشورهاي حوزه خليج فارس در صورت همكاري و تشريك مساعي مي‌توانند ضمن ايجاد توسعه و رفاه براي ملت‌هاي خود به عنوان قطب انرژي نقش مهمي در اقتصاد منطقه و جهان ايفا كنند. او تلاش مشترك براي پايان دادن به برخي بحران‌هاي نظامي و امنيتي كه ملت‌هاي مسلمان منطقه را با شرايط سخت زيستي و معيشتي مواجه كرده مورد تاكيد قرار داد و افزود: بايد گفت‌وگو و مفاهمه جايگزين رويكردهاي نظامي براي رفع اختلافات شود. شمخاني اظهار اميدواري كرد سفر همتاي اماراتي وي به ايران سرآغاز دور جديدي از روابط فيما بين و بسترساز تحكيم و گسترش همه‌جانبه مناسبات ميان دو كشور باشد.
شيخ طحنون بن زايد، مشاور امنيت ملي امارات نيز در اين ديدار ظرفيت‌هاي اقتصادي قابل مبادله ميان دو كشور در حوزه‌هاي ترانزيتي، انرژي، حمل و نقل، بهداشت و درمان و سرمايه‌گذاري را بسيار گسترده عنوان كرد و افزود: لازم است با تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي ضمن احصاي دقيق زمينه‌هاي همكاري مشترك در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، موانع پيش رو شناسايي و رفع شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون