ويژه
مسير جايگزين مرق - مرقكان ساوه با تلاش شبانه راهداران ايجاد شد
مهرداد جهاني مديركل راهداري و حملونقل جادهاي استان مركزي گفت: با تلاش شبانه راهداران مسير جايگزين ايجاد شده، از ايمنسازي لازم برخوردار است و در حال حاضر هيچگونه مشكلي براي عبور كاربران اين محور وجود ندارد و عمليات ترميم محور ظرف چند روز آينده شروع خواهد شد.
جهاني افزود: شدت بارش رحمت الهي در غرب شهر ساوه موجب آب شستگي مقطعي و مسدودي راه روستايي در حال احداث مرق مرقكان شد كه در سنوات قبل عمليات اجرايي آن توسط دستگاه اجرايي مربوطه شروع شده است. او اضافه كرد: هماستانيهاي عزيز پيش از اقدام به سفر جهت كسب اطلاع از آخرين وضعيت جوي و ترافيكي راهها با شماره تلفن ۲۴ ساعته ۱۴۱ تماس حاصل كرده و سپس اقدام به سفر كنند. مديركل راهداري و حملونقل جادهاي استان مركزي بيان كرد: همچنين هماستانيها ميتوانند از طريق مراجعه به سايت www.۱۴۱.ir يا استفاده از نسخه موبايلي سامانه ۱۴۱ نيز از آخرين وضعيت جوي، ترافيكي و خدمات جادهاي مطلع شوند.
نقش كليدي فولاد مباركه در پروژه انتقال آب به فلات مركزي
از سالهاي ۹۶ و ۹۷ بحث شيرينسازي و انتقال آب از خليجفارس يا درياي عمان به فلات مركزي ايران ازجمله اصفهان براي مصارف صنعتي مطرح بود كه خوشبختانه با مشاركت فعال فولاد مباركه شركتي تحت عنوان «تامين آب صفه» تاسيس شد و مسووليت اين پروژه را بر عهده گرفت. معاون بهرهبرداري شركت فولاد مباركه با بيان اينكه سهام عمده شركت «تامين آب صفه» متعلق به شركت فولاد مباركه است، گفت: تاكنون مطالعات مسير خط لوله اين پروژه تحت مديريت اين شركت انجام شده است و اميدواريم به زودي با مجوزهايي كه اخذ ميشود، عمليات اجرايي خط انتقال آب هم شروع شود. پس از آغاز عمليات اجرايي پروژه و تكميل آن طي ۳ تا ۵ سال آينده، كل نياز صنايع فلات مركزي بهويژه اصفهان به آب تازه از محل اين پروژه تامين خواهد شد. عباس اكبريمحمدي با اشاره به دستهبندي پروژههاي آبي اين شركت افزود: به طور كلي پروژههاي كاهش مصرف آب فولاد مباركه به سه دسته تقسيم ميشود، دسته اول پروژههاي مرتبط با تامين نياز آبي شركت فولاد مباركه است كه بيشتر بر تامين آب تازه از طريق پساب شهرهاي اطراف استوار است. بر اين اساس تاكنون شبكه جمعآوري، تصفيه و انتقال پساب ۹ شهر اطراف به فولاد مباركه ايجاد شده است. اين پساب پس از انتقال به شركت تحت عمليات تصفيه پيشرفته قرار گرفته و سپس به عنوان آب صنعتي در خطوط توليد استفاده ميشود.
تصادفات جادهاي در آذربايجان شرقي ۲۰درصد افزايش يافت
مديركل راهداري و حملونقل جادهاي آذربايجان شرقي گفت: در هشتماهه سال جاري آمار تصادفات جادهاي در اين استان نگرانكننده بوده و ۲۰درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است.اورجعلي عليزاده به مناسبت آغاز هفته حملونقل در گفتوگو با خبرنگاران افزود: آمار تصادفات جادهاي در آذربايجان شرقي در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۵درصد كاهش يافته بود و اين استان از نظر كاهش آمار تصادفات در رتبه ششم كشوري قرار داشت.
وي با بيان اينكه امسال در تصادفات جادهاي در وضعيت مناسبي قرار نداريم، اظهار داشت: براساس آمار كارشناسان و محققان حوزه ترافيك و جاده، ۱۵درصد جاده، ۱۵درصد وسيله نقليه و ۷۰درصد عامل انساني در بروز تصادفات جادهاي نقش دارند.
اعتبارات استاني بودجه آذربايجان شرقي ۲۲۰۰ ميليارد تومان است
رييس سازمان مديريت و برنامهريزي آذربايجان شرقي گفت: اعتبارات استاني آذربايجان شرقي، بدون لحاظ اعتبارات طرحهاي ملي، از يك هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان در سال جاري به بيش از ۲ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان در سال آينده افزايش يافته است.
داوود بهبودي در نشست با خبرنگاران با اشاره به اينكه افزايش بودجه با توجه به تورمها افزايشي نيست، بلكه كاهشي است، اظهار كرد: سهم استان از اعتبارات استاني كشور ۳.۶۶درصد است كه در مجموع ۱۴.۷درصد افزايش يافته است؛ البته متوسط افزايش اعتبارات استاني كشور ۱۲.۹۷درصد است. وي همچنين با اشاره به اينكه براي تامين اعتبار طرحهاي ملي حدود ۲ هزار ميليارد تومان به صورت نقد لازم است، افزود: آذربايجان شرقي از لحاظ اقتصادي رتبه هشتم كشور را در كلان اقتصاد ايران دارد، در حالي كه به لحاظ جمعيتي در رتبه ششم قرار دارد.
بهبودي با اشاره به اينكه با افزايش جمعيت ميزان رتبهبندي سرانه كاهش مييابد، گفت: در سرانه منافع و مصارف استانها آذربايجان شرقي رتبه ۲۳ كشور را دارد و اين به خاطر تراكم جمعيت استان ماست.