• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5104 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۳۰ آذر

سعيد خطيب‌زاده در پاسخ به «اعتماد»:

۳ كشور اروپايي بعضا به جاي مذاكره در وين وارد كارزار رسانه‌اي شدند

گروه ديپلماسي 

سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبري با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي به پرسش‌هايي درباره وضعيت مذاكرات براي احياي برجام در وين و ديگر مسائل روز سياست خارجي پاسخ داد.  روزنامه اعتماد در اين نشست خبري از خطيب‌زاده سوال كرد: همزمان با پايان دور هفتم از مذاكرات وين براي احياي برجام ما شاهد همصدايي‌هاي مشخص‌تري ميان برخي اعضاي باقي‌مانده در توافق بوديم. مشخصا يك منبع ايراني در گفت‌وگو با ايرنا و يك منبع اروپايي در گفت‌وگو با رسانه‌هاي فارسي‌زبان ادعا كردند كه سه كشور اروپايي مواضع سختگيرانه‌اي اتخاذ كرده‌اند. باتوجه به اينكه جمهوري اسلامي ايران پس از خروج ايالات متحده از برجام تا يك سال براي كاهش تعهدات برجامي صبوري كرد و سه كشور اروپايي در اين بازه زماني و پس از آن در راه‌اندازي سازوكارهايي مانند اينستكس هم ناتوان بودند، نگاه جمهوري اسلامي ايران به رفتارهاي مخرب سه كشور در اين دو دور از رايزني‌ها چيست؟

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ گفت: «ما در طول اين مذاكرات شايد بيش از هر دور ديگري از سوي برخي از اين كشورها با يك كمپين و كارزار ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي عليه آنچه در اتاق گفت‌وگو انجام مي‌شود، روبه‌رو بوديم. سه كشور اروپايي متاسفانه به جاي آنكه وقت و انرژي خودشان را به گفت‌وگوهاي جدي معطوف كنند، بعضا وارد اين كارزار رسانه‌اي شده‌اند و هم اطلاعات غلط و هم اطلاعات برساخته ارايه كرده‌اند.» خطيب‌زاده در ادامه پاسخ به «اعتماد» درباره وضعيت مذاكرات وين با پايان دور هفتم رايزني‌ها گفت: ما امروز دو متن توافق شده جديد (در حوزه رفع تحريم و هسته‌اي) داريم كه ماحصل گفت‌وگوهاي بسيار فشرده‌اي است كه طي چند روز اخير و همراه با تنفس چند روزه‌اي كه رخ داد به دست آمده است. در اين متن‌هاي جديد نظرات ايران همراه با متون قبلي لحاظ شده و ما اكنون متوني را داريم كه مي‌توانيم براساس آن گفت‌وگوهاي آتي را ادامه دهيم. من فكر مي‌كنم كه طرف‌هاي ديگر بايد توجه كنند كه اگر از روز نخست با همان رويكردي كه در دو، سه روز آخر پيوستند به گفت‌وگوها وارد مي‌شدند، بسيار زودتر مي‌توانستيم به اين متون به عنوان مبناي گفت‌وگوهاي آتي برسيم.

همچنان منتظر پاسخ رياض هستيم
خطيب‌زاده درباره مذاكرات ايران و عربستان گفت: تحولي در اين زمينه نداشتيم. همچنان منتظر پاسخ رياض هستيم. قطعا پيشرفت مذاكرات منوط به جديت طرف مقابل خواهد بود. به ميزاني كه جديت را نشان دهند، آمادگي داريم مثل هميشه هم گفت‌وگوها پيشرفت داشته باشد و هم درخصوص موضوعاتي كه درباره منطقه و دوجانبه گفت‌وگو كرديم اين گفت‌وگوها را به تفاهم برسانيم. رياض را به راه‌حل‌هاي سياسي و ديپلماتيك و عدم مداخله در امور داخلي ديگر كشورها دعوت مي‌كنيم. ترتيبات فراگير منطقه‌‎اي از طريق احترام متقابل و درك واقعيت‌هاي اين كشورها عبور مي‌كند. خطيب‌زاده در پاسخ به سوالي درباره خبر منتشر شده مبني بر ديدار مقامات ايران و عربستان در امان پايتخت اردن نيز خاطرنشان كرد: دور پنجم گفت‌وگوهاي ايران و عربستان هنوز برگزار نشده است و جزييات ديگري در اين خصوص نداريم.

دولت انگليس فقط حرف مي‌زند
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره بدهي ۴۰۰ ميليون پوندي انگليس به ايران گفت: متاسفانه دولت انگليس تا به امروز جز حرف كاري صورت نداده است. به اين نتيجه رسيديم كه لندن هر چند در بيان، بدهي قطعي خودش را اعلام مي‌كند، ولي در عمل هرگاه به بهانه‌اي حتي وقتي توافقات بسيار عملي و اجرايي با هم داريم، اينها را منوط به موضوع ديگري مي‌كند. تا مادامي كه اين بدهي پرداخت نشود كه يك بدهي قطعي است، پرونده مهمي در روابط دو كشور بسته نمي‌شود و امكان گشودن فصل ديگري در روابط وجود ندارد.

ايران به تعهداتش در ان‌پي‌تي پايبند است 
سخنگوي وزارت خارجه درباره مطلب منتشر شده در روزنامه كيهان درباره اينكه اگر مذاكرات به نتيجه نرسد، غني‌سازي ۹۰درصد را انجام مي‌دهيم كه سوال يكي از خبرنگاران بود نيز گفت: ايران به عنوان عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همواره به تعهداتش در ذيل پادمان و ان‌پي‌تي پايبند بوده است. ايران عضو اين معاهده بين‌المللي است و هر آنچه ايران تا به امروز انجام داده مطابق و در چارچوب و منطبق بر بندهاي تعهدات بين‌المللي ايران بوده و هست و آژانس از همه اقدامات ما مطلع بوده است. پيش از اينكه اينها رسانه‌اي شود ما گزارش‌هاي مكتوب داديم و همه با اطلاع آژانس و در چارچوب مقررات بوده است. آنچه تنها براي ايران الزام‌آور است تعهدات ما ذيل پادمان است. سطح، ميزان و كيفيت غني‌سازي منطبق بر نيازهاي برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران صورت مي‌گيرد و نه چيز ديگري و همه را با اطلاع آژانس انجام داده‌ايم و در آينده نيز چنين خواهد بود.

نه خوش‌بين هستيم نه بد‌بين
خطيب‌زاده در پايان در پاسخ به سوالي درباره وضعيت مذاكرات در وين و اظهانظرهاي متفاوت گفت: در گفته‌هايي كه صرفا هشدار است هر دوطرف بايد پرهيز كنند و گفته‌هاي هشدار گفته‌هاي عميقي نيستند. با صراحت مي‌گويم طرف مقابل و تروييكا بداند برجام براي ايران وقتي توخالي شد كه امريكا از برجام خارج شد و تحريم‌هاي يكجانبه و فراسرزميني عليه ايران اعمال كرد و سه كشور با يك ناتواني و بي‌عملي مفرط در عمل با امريكا همنوايي كردند. بسيار شرم‌آور است كه امروز چنين كلماتي را به نقل آنها بشنوم. من توصيه مي‌كنم همه انرژي خود را صرف مذاكرات در داخل اتاق‌ها كنند. ما نه خوش‌بيني داريم نه بدبيني. ما به اصل گفت‌وگوها خوش‌بين هستيم و اميدواريم طرف مقابل هم به اصل گفت‌وگوها خوش‌بين باشد و در عين حال درخصوص مسيري كه بايد طي كنيم بسيار واقع‌نگر هستيم. براي همين همزمان با گفت‌وگوهاي لغو تحريم‌ها، امروز مسير خنثي‌سازي تحريم‌ها را به همان جديت پي مي‌گيريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون