• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5104 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۳۰ آذر

خبر جهان

گابريل بوريچ، چپ‌گرا رييس‌جمهور شيلي شد

مشخص شدن نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري در شيلي با واكنش مثبت برخي چهره‌هاي سرشناس چپ‌گرا در امريكاي لاتين مواجه شد. «گابريل بوريچ» توانست در انتخابات روز يكشنبه دور دوم رياست‌جمهوري در شيلي به پيروزي برسد و با ۳۵ سال توانست لقب جوان‌ترين رييس‌جمهور اين كشور را به خود اختصاص دهد. بوريچ چپ‌گرا و رهبر سابق اتحاديه دانشجويي شيلي در انتخابات رياست‌جمهوري ۵۶درصد آرا را كسب كرد و «خوزه آنتونيو كاست» رقيب راست‌گرا و ۵۵ ساله او ۴۴درصد آرا را از آن خود كرده بود. گابريل بوريچ بعد از مشخص شدن پيروزي او در انتخابات در تماسي ويديو كنفرانسي با «سباستين پينرا» رييس‌جمهور كنوني اين كشور كه در تلويزيون پخش شد، گفت: «من رييس‌جمهور همه مردم شيلي خواهم بود.» پينرا كه قرار است با برگزاري مراسم تحليف، قدرت را به گابريل بوريچ رييس‌جمهور منتخب شيلي تحويل دهد، خطاب به او گفت: «همه ما اميدواريم كه شما يك حكومت خوب داشته باشيد.» دور اول انتخابات رياست‌جمهوري شيلي در تاريخ ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) برگزار شد اما هيچ يك از نامزدها نتوانستند آراي كافي براي پيروزي را اخذ كنند. در دور اول انتخابات، «خوزه آنتونيو كاست» در رده اول قرار گرفت اما در دور دوم نتيجه را به بوريچ باخت. خوزه آنتونيو كاست به شكست در انتخابات دور دوم رياست‌جمهوري شيلي اذعان كرد و در صفحه توييتر خود نوشت: «من با گابريل بوريچ صحبت كرده‌ام و به او اين پيروزي بزرگ را تبريك گفتم. از امروز او رييس‌جمهور شيلي است و سزاوار احترام و همكاري سازنده همه ماست. هميشه شيلي مهم‌تر از هر چيز ديگر است.» گابريل بوريچ كه پيش از اين عضو پارلمان بوده، در اعتراضات دانشجويي سال ۲۰۱۱ عليه ناعدالتي ساختاري در شيلي نقش مهمي ايفا كرده بود. 

در ديدار با ميشل عون صورت گرفت

تاكيد دبيركل سازمان ملل  بر همبستگي با لبنان

دبيركل سازمان ملل روز گذشته از طريق پاريس وارد لبنان شد. النشره، آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل هنگام ورود به بيروت گفت: زماني كه كميسيونر عالي امور پناهندگان بودم چندين‌بار به لبنان سفر كردم و در آن زمان همبستگي ملت لبنان با تعداد زيادي از آوارگان را لمس كردم. به نظرم وقتش رسيده همه ما در جهان با ملت لبنان اعلام همبستگي كنيم. وي خاطرنشان كرد: تنها براي نشان دادن همبستگي با ملت لبنان به اين كشور سفر كردم. دبيركل سازمان ملل بعد از آن در كنفرانس خبري با ميشل عون، رييس‌جمهوري لبنان اشاره كرد: من بسيار خرسندم كه به لبنان بازگشته‌ام. ديدار موفقي با عون داشتم، سازمان ملل و جامعه جهاني از حسن ميزباني لبنان از آوارگان به دليل درگيري در سوريه تشكر مي‌كند. وي خاطرنشان كرد: مساله آوارگان و سخاوتمندي لبناني‌ها در اين باره بهاي سنگيني براي اقتصاد لبنان و جامعه جهاني داشته است. اعتقاد دارم جامعه جهاني به اندازه كافي از لبنان حمايت نكرده است. همچنين از اردن و ديگر كشورهايي كه مرزهاي خود و قلب‌هاي‌شان را به روي آوارگان باز كرده‌اند در حالي كه كشورهاي ثروتمند درهاي خود را به روي آنها بستند، تشكر مي‌كنم. دبيركل سازمان ملل اظهار كرد: به عون گفتم براي اين به لبنان آمده‌ام كه بگويم سازمان ملل با ملت لبنان همبستگي دارد. من از سياستمداران اين كشور مي‌خواهم با هم براي حل بحران تلاش كنند، جامعه جهاني را به تقويت حمايت از لبنان فرامي‌خوانم. او تاكيد كرد: انتخابات پارلماني سال آينده ميلادي نقطه عطف خواهد بود، ملت لبنان بايد با قدرت در اين روند انتخابات شركت كنند.

تداوم پيشروي ارتش اتيوپي  در تيگراي

منابع خبري از پيشروي ارتش اتيوپي در جبهه تيگراي و تسلط مجدد آن بر يك شهر در اين منطقه خبر دادند. به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، ارتش اتيوپي بار ديگر تسلط شهر تاريخي «لالي‌بلا» كه به كليساهاي صخره‌اي معروف است را به دست گرفتند. عكس‌هايي نيز از نخست‌وزير اتيوپي حين بازديد از اين شهر دست به دست شده‌اند. طبق اين گزارش، دقيق مشخص نيست چه زماني ارتش اتيوپي تسلط اين شهر را به دست گرفته است، شهري كه از لحاظ معنوي براي ميليون‌ها مسيحي ارتدكس از اهميت بالايي برخوردار است. شهر لالي بلا در جريان جنگ ارتش اتيوپي با شورشيان تيگراي چندين‌بار ميان دوطرف درگير دست به دست شده است. شبكه الجزيره نيز روز گذشته اعلام كرده بود كه نيروهاي ارتش اتيوپي بار ديگر كنترل كامل اقليم امهره در شمال اين كشور را به دست گرفتند.

سفر هيات امنيتي مصر  به نوار غزه

منابع فلسطيني از ورود يك هيات امنيتي مصري به نوار غزه براي بررسي موضوع آتش‌بس ميان گروه‌هاي مقاومت و رژيم صهيونيستي خبر دادند. به گزارش خبرگزاري شينهوا، يك منبع امنيتي فلسطيني اعلام كرد كه يك هيات امنيتي مصري براي گفت‌وگو با مقامات جنبش حماس درباره موضوع برقراري آتش‌بس ميان نوار غزه و رژيم صهيونيستي وارد اين ‌باريكه شد. اين منبع گفت كه هيات مصري پس از گفت‌وگو با مقامات رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي از طريق گذرگاه «بيت حانون» وارد غزه شد. طبق اين گزارش، هيات مذكور سفر به نوار غزه را با بازديد از روند بازسازي اين ‌باريكه آغاز كرد. اين منبع همچنين گزارش داد كه هيات امنيتي مصر گفت‌وگوهايي را با رهبران حماس و ديگر گروه‌هاي مقاومت فلسطين درباره تثبيت آتش‌بس ميان آنها و رژيم صهيونيستي انجام خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون