• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5104 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۳۰ آذر

«هنر معترض» و «جهش اجتماعي» منتشر شدند

هنر معترض/ نشر حكمت كلمه
اعتراض به چپاولِ هنر
«هنر معترض» عنوان كتابي ‌است نوشته جانت وينترسون كه به تازگي از سوي نشر حكمت كلمه منتشر شده است.
به گزارش «اعتماد» كتاب «هنر معترض» با عنوان فرعي «مقالاتي پيرامون شور و جسارت» اثر جانت وينترسون، داستان‌نويس بريتانيايي به تازگي با ترجمه نيلوفر خسروي منتشر شد.
در معرفي ناشر از اين كتاب آمده است: «هنر معترض» يا «مقالاتي پيرامون شور و جسارت» نامي‌ است كه وينترسون روي ۹ مقاله از مقالات خود گذاشته است. مقالاتي كه جداي از ايده‌هاي مفهومي‌شان كه پيوستگي و استقلال خود را دارند، شور و جسارت در تك‌تك‌شان موج مي‌زند. مقاله‌ اول روايت مواجهه‌ اتفاقي وينترسون در يك خيابان‌گردي با يك تابلو نقاشي است. او اين مواجهه را با خود به يك كتابفروشي مي‌برد و با تنيدن دور اين مواجهه و واكاوي خودش و مواجهاتش با هنرهاي ديداري مقاله‌اي شورانگيز پيرامون هنر مي‌نويسد. وينترسون معتقد است كه «رسانه هنر را چپاول كرده است.» و مي‌نويسد: «اطمينان دارم اگر به عنوان يك جامعه، هنر را جدي بگيريم و صرفا به عنوان تزيينات يا سرگرمي به آن نگاه نكنيم و در عوض براي‌مان مانند روحي زنده باشد، خيلي زود خواهيم آموخت كه هنر چيست و چه چيزي هنر نيست.» در بخش دوم كتاب، دگرگوني، چهار مقاله‌: «نويسنده، خواننده، واژه‌ها»، «شهادت عليه گرترود استاين»، «موهبت بال داشتن» و «حجاب واژه‌ها» آمده است و در بخش سوم يعني جذبه و انرژي چهار مقاله‌ «روان‌سنجي كتاب»، «تخيل و واقعيت»، «هنر و زندگي» و «كاري از آن خودم» كه يادآور نام اثر ويرجينيا وولف «اتاقي از آن خودم» است. تك‌تك مقالات و جستارها در كنار ايده‌هاي جذاب‌شان پر از انرژي‌اند، همان‌طور كه خودش در مقاله‌ آخرش نوشته است: «هنر گونه‌اي انرژي و فضاست.»
كتاب «هنر معترض» در ۲۳۰ صفحه با قيمت ۶۵ هزار تومان در نشر حكمت كلمه منتشر شده است.

جهش اجتماعي/ نشر نو
چرا خودمان دروغ‌هاي‌مان را باور مي‌كنيم؟
كتاب «جهش اجتماعي» نوشته ويليام فون هيپل با ترجمه ميثم محمداميني توسط نشر نو منتشر و راهي بازار نشر شد.
كتاب «جهش اجتماعي» حاوي يافته‌هاي تازه‌اي است در نظريه تكامل پيرامون اينكه «ما كه هستيم و از كجا آمده‌ايم و چه ‌چيزي شادكام‌مان مي‌كند.» نسخه اصلي اين‌ كتاب سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات هارپر وِيوز منتشر شده است. 
ويليام فون هيپل، انسان‌شناس و روانشناس پيشرويي است كه در حوزه‌هاي زيست‌شناسي و تاريخ هم فعاليت دارد و همه اين‌ رشته‌ها را با هم درهم‌آميخته و با تلفيق آن با علم تكامل، تاريخ را قدم به قدم دنبال كرده تا مسير تكامل انسان را ترسيم كند. او با اين‌ رويكرد و اين‌ نيت كه نشان دهد رويدادهاي گذشته چگونه زندگي امروز انسان را شكل داده‌اند، كتاب «جهش اجتماعي» را نوشته است. فون هيپل در اين‌ كتاب به مسائل عادي و روزمره مانند ميل به اغراق‌گويي و بزرگ‌نمايي تا موارد عجيبي مانند اينكه چرا خودمان دروغ‌هاي‌مان را باور مي‌كنيم، پرداخته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون