• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5110 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۷ دي

بانك مركزي اعلام كرد

رونق معاملات مسكن در پايان پاييز

شاخص اجاره مسكن نسبت به آذرماه پارسال 51 درصد رشد كرد

گروه اقتصادي

 

بانك مركزي در گزارش خود از «تحولات بازار معاملات مسكن تهران» عنوان كرده كه متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع واحد مسكوني در آذرماه 1.8 درصد نسبت به آبان ماه رشد كرده و به 32 ميليون و 590هزار تومان رسيده است. اين رقم نسبت به آذرماه سال گذشته نيز نزديك بيش از 21 درصد افزايش پيدا كرده است.  بانك مركزي نتايج اين گزارش را با استفاده از آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات در آذر ماه امسال به دست آورده و عنوان مي‌كند كه رشد قيمت مسكن به‌طور سالانه در حال كاهش است، چراكه در آذرماه سال 99 نسبت به آذرماه سال 98 قيمت هر مترمربع واحد مسكوني معامله شده نزديك به 99 درصد رشد كرده بود. اين در حالي است كه در آبان ماه سال جاري نيز اين شاخص 1.2 درصد نسبت به مهرماه و 17.7 درصد نسبت به آبان ماه سال گذشته رشد كرده بود. اما در بخش اجاره مسكن، رشد قيمت‌ها بسيار بالاتر است. به‌طور مثال شاخص كرايه مسكن اجاره‌اي در شهر تهران طي آذر ماه سال جاري نسبت به آذر ماه سال گذشته بيش از 51 درصد رشد كرده است. اين رقم براي كل مناطق شهري ايران نيز بيش از 54 درصد است. بانك مركزي در گزارشي موازي با اين گزارش از تحولات مسكن عنوان كرده كه عامل اصلي تورم در آبان ماه، با توجه به سهم گروه‌ها در شاخص قيمت مص رف‌كننده، افزايش نسبتا بالاي «ارزش اجاره مسكن» بوده است. 

مناطق پرطرفدار
گزارش بانك مركزي مي‌گويد از ميان مناطق 22 گانه تهران، منطقه 5 با سهم 14.3 درصد از كل معاملات، ‌بيشترين تعداد قرارداد را به خود اختصاص داده است. بعد از اين منطقه، منطقه 10 با 10.1 درصد از كل معاملات در رتبه بعدي است. منطقه 5 جايي در گوشه غربي تهران محسوب مي‌شود و منطقه 10 نيز در نيمه پاييني تهران جايي نزديك به مركز شهر است. به نظر مي‌رسد قيمت واحدهاي مسكوني در اين دو منطقه به اندازه‌اي بوده كه سهم آنها را از ميزان معاملات دورقمي كند. 
رونق معاملات؟
با توجه به گزارش بانك مركزي مي‌توان تا حدودي عنوان كرد كه رونق پاييزي در معاملات مسكن شهر تهران وجود داشته و اندكي از يخ معاملات كاسته شده است. به اين روند نگاه كنيد: تعداد معاملات واحدهاي مسكوني در آذر سال گذشته 2هزار و 555 واحد بوده. در آبان ماه 1400 و بعد از 11 ماه اين عدد به 7هزار و 304 واحد مي‌رسد و يك ماه بعد در آذر امسال 9هزار و 772 واحد مسكوني معامله مي‌شود. در واقع عدد معاملات مسكن در آذر ماه نسبت به ماه مشابه سال 99 بيش از 282 درصد رشد داشته است. 
هرچند با رونق معاملات مسكن، ‌متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني نيز بالاتر رفته است. به‌طور مثال در آذر ماه سال گذشته قيمت هر متر واحد مسكوني به‌طور متوسط 26ميليون و 905هزار تومان بوده كه اين عدد در آذر ماه سال جاري به 32ميليون و 590 هزار تومان رسيده است. 
پرطرفدارترين واحدها
بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده در شهر تهران به تفكيك عمر بنا در آذرماه 1400 حاكي از آن است كه از مجموع 9772واحد مسكوني معامله شده واحدهاي تا5 سال ساخت با سهم 2/33درصد، بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. اين عدد در مقايسه با آذرماه سال قبل حدود9/5 درصد كاهش يافته و در مقابل به سهم واحدهاي با قدمت بالا افزوده شده است. 
بانك مركزي مي‌گويد در آذرماه امسال واحدهاي مسكوني در دامنه قيمتي 20 تا 35 ميليون توماني به ازاي يك مترمربع بيشترين سهم را از تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند. هرچند در اين ماه، ‌توزيع حجم معاملات به گونه‌اي بوده كه 61.9 درصد واحدهاي مسكوني با قيمتي كمتر از متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در تهران يعني 32.5 ميليون تومان معامله شده‌اند. 
البته همچنان واحدهاي مسكوني يك خوابه و 50 تا60 متري در بالاترين ميزان معاملات قرار دارند. اين واحدها در آذرماه سال جاري سهم حدود 16 درصدي از كل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. پس از آن، ‌واحدهاي داراي زيربناي 70-60 متر و 80-70 متر در رتبه‌هاي بعدي هستند. در مجموع واحدهاي مسكوني با سطح زيربناي كمتر از 80 مترمربع، ‌نزديك به 60 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. 
دهك‌هاي كم برخوردار و مشكل مسكن
گزارش بانك مركزي از تحولات بازار مسكن پايتخت در حالي منتشر شده كه مركز آمار ايران نيز به تازگي فشار تورمي در دهك‌هاي مختلف درآمدي را اندازه‌گيري و عنوان كرده كه سبد كالايي مسكن، ‌آب، برق و ساير سوخت‌ها در دهك‌هاي اول تا چهارم درآمدي هزينه بالايي دارد. به‌طوري كه در دهك اول اين سبد، 0.24، ‌در دهك دوم 27صدم سهم از تورم ماهانه آذرماه داشته‌اند. اما در دهك دهم كه خانوارهاي پردرآمد در آن قرار مي‌گيرند، سهم اين سبد در تورم ماهانه آذرماه، 21 صدم بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون