• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5113 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۱ دي

خبر

پيگيري قضايي ضارب پرستار 

معاون پرستاري وزارت بهداشت، با بيان اينكه ضرب و شتم پرستاران بسيار ناراحت‌كننده و شوكه‌آور است، از پرستار آسيب‌ديده در جريان ضرب و شتم در بيمارستان وليعصر(عج) اراك دلجويي كرد. به گزارش مهر، عباس عبادي با بيان اينكه بعد از شيوع كرونا و زماني كه حتي برخي مسوولان و خانواده‌هاي مبتلايان بستري شده در بيمارستان‌ها از ورود به بيمارستان‌ها مي‌ترسيدند، همكاران ما در بيمارستان‌ها به خصوص پرستاران براي حفظ سلامتي همنوعان خود، از جان‌گذشتگي نشان دادند، گفت: متاسفانه اندك درصدي از مردم كه قادر به كنترل اعصاب خود نيستند، اقدام به چنين حركات زشت و زننده‌اي مي‌كنند. معاون پرستاري وزارت بهداشت ضمن دلجويي از پرستار آسيب‌ديده عنوان كرد: حامل سلام و پيام وزير بهداشت هستم و از جانب بقيه مردم ضمن عذرخواهي به شما خدا قوت عرض مي‌كنم. او در پايان با تاكيد بر اينكه قطعا خواستار پيگيري قانوني و قضايي اين اقدام و خواهان برخورد جدي هستيم، بيان كرد: اميدوارم اين پرستار عزيز هر چه زودتر لباس عافيت بر تن كند و به جمع خانواده و همكاران خود برگردد.


«مالديو ايران» ورود ممنوع شد

ورود به تالاب بين‌المللي شيدور در كنار جزيره مارو (شيدور) براي همه گردشگران ممنوع شد. تبليغ غيراصولي جزيره شيدور با عنوان «مالديو ايران» حيات اين پناهگاه حيات وحش را به خطر انداخته است.
به گزارش ايسنا، جزيره مارو يا شيدور (Shidvar) كه خالي از سكنه است از مهم‌ترين پناهگاه‌هاي حيات وحش خليج‌ فارس شناخته مي‌شود كه محل زيست گونه‌هاي درمعرض انقراض، از جمله لاك‌پشت پوزه‌عقابي است و ورود به آن با مجوز اداره محيط‌زيست و درياباني استان هرمزگان امكان‌پذير است.
با اين وجود در سال‌هاي اخير با تشبيه جزيره مرجاني با ماسه‌هاي سفيد مارو يا شيدور به «مالديو ايران» و تبليغ غيراصولي آن به عنوان جزيره بكر و دست‌نخورده، زيست اين جزيره با سفرهاي انبوه، رها شدن زباله و تخريب‌هاي محيطي به مخاطره افتاده است. بسياري از گردشگران و تورها با وجود ممنوعيت سفر به اين جزيره از بنادر محلي با كرايه قايق‌هاي ماهيگيري، خود را به اين جزيره مي‌رسانند و در حالي كه شيدور فاقد هرگونه امكانات اوليه است، اما شب‌ماني‌هاي طولاني‌مدت دارند.
به دنبال اعتراض اداره محيط‌زيست استان هرمزگان با گسترش حجم اين سفرها به محل زيست گونه در انقراض لاك‌پشت پوزه‌عقابي كه حيات و روند تخم‌گذاري آن را به خطر انداخته و همچنين تقارن افزايش اين سفرها با فصل مهاجرت پرندگان به تالاب شيدور، اداره نظارت و ارزيابي خدمات گردشگري وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به تمام تورگردانان، راهنمايان تور و مجريان سفر اطلاع داد ورود به تالاب بين‌المللي شيدور در كنار جزيره مارو (شيدور) ممنوع است.  از تورگردان‌ها، فعالان گردشگري و به‌ويژه راهنمايان درخواست شده براي جلوگيري از اجراي برنامه‌هاي سفر به اين مقصد و بروز هرگونه تبعات و مشكلات احتمالي بعدي، از اجراي تور به اين منطقه خودداري كنند. تالاب شيدور در سال ۱۹۹۹ ميلادي در كنوانسيون رامسر به‌ عنوان چهارمين تالاب بين‌المللي هرمزگان ثبت شد. جزيره كوچك شيدور تنها آبسنگ مرجاني حفاظت‌ شده‌ كشور نيز به حساب مي‌آيد كه در فهرست مهم‌ترين آبسنگ‌هاي مرجاني اتحاديه‌ بين‌المللي حفاظت و منابع طبيعي (IUCN) به ثبت رسيده است. شيدور همچنين يكي از مناطق مهم تجمع پرندگان از سوي موسسه بين‌المللي حيات پرندگان شناخته شده است. در سال ۱۳۹۵ ميلادي نيز دبيرخانه كنوانسيون گونه‌هاي مهاجر واقع در دفتر منطقه‌اي يونپ در بانكوك، اين مكان را يكي از زيستگاه‌هاي مهم لاك‌پشت دريايي در اقيانوس هند و جنوب شرق آسيا معرفي كرد.
اين جزيره‌ ذوزنقه‌اي‌شكل با وسعت حدود 2/1 كيلومتر مربع، غيرمسكوني و خالي از سكنه است كه ۹۸ هكتار از آن را پناهگاه حيات وحش و ۸۷۰ هكتار را تالاب تشكيل مي‌دهد. سواحل مارو بيشتر به ‌صورت صخره‌اي هستند كه در بين آنها، سواحل ماسه‌اي با طول ۵۰ تا ۲۰۰ متر وجود دارد. از جمله تخريب‌هايي كه در سال‌هاي اخير با سفرهاي غيراصولي به اين جزيره و تالاب شده مي‌توان به جمع‌آوري تخم پرندگان و لاك‌پشت‌هاي دريايي و قاچاق آنها، آلودگي ناشي از تردد شناورها، آلودگي ساحل در نتيجه برنگرداندن زباله‌ها به‌ويژه از نوع پلاستيكي، برداشت بي‌رويه ماسه سفيد، تخريب لانه‌ها و مرجان‌هاي آبي، خشكسالي و فرسايش ساحلي و صيد بي‌رويه صدف اشاره كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون