• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5118 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ دي

تجسمي

نقاش مرموزي كه الفباي تصويري داشت
رنه ماگريت مي‌گويد، هر عنصري در تابلوهاي من ناشي از اين عقيده است كه ما در دنيايي مرموز زندگي مي‌كنيم. به گزارش ايسنا به نقل از الجزيره، نام رنه ماگريت با سورئاليسم گره خورده است و دليل معروفيت آثارش، پرداختن به چالش‌هايي است كه انسان در تطابق واقعيت با تصورات ذهني‌اش، درگيرشان مي‌شود. ماگريت از طريق تابلوهاي هوشمندانه‌اي كه مي‌كشيد، سعي مي‌كرد تا بينندگان را تشويق كند تا جهان اطراف‌شان را با حساسيت بيشتري مشاهده كنند و درك خود از واقعيت را مورد پرسش قرار دهند. او با استفاده از اشكال تكرار شونده‌اي چون سيب و پرنده، يك الفباي تصويري را در آثارش شكل داد. ماگريت اغلب تصاويري را مي‌كشيد كه در زير تصوير ديگر پنهان مي‌شوند. رنه ماگريت در سال ۱۸۹۸، در بلژيك متولد شد. او فرزند بزرگ يك خانواده پنج نفره بود. مادر ماگريت زني بود كه تمايلات خودكشي داشت و از اين رو پدرش او را در اتاق حبس مي‌كرد. درنهايت مادر ماگريت از خانه گريخت و جسدش در رودخانه‌اي اطراف خانه پيدا شد. گفته شده وقتي جسد مادرش را پيدا كردند او ۱۳ ساله بود و در آن زمان جسد مادرش را در حالي ديد كه لباسش صورتش را پوشانده بود. اين تصوير سبب شد تا ماگريت چندين تابلو را با صورت‌هاي پوشيده شده از پارچه در دهه ۲۰ قرن گذشته ترسيم كند.
ماگريت نخستين آموزش‌هاي نقاشي را در 10 سالگي آغاز كرد و در سال ۱۹۱۶ وارد آكادمي سلطنتي هنرهاي زيباي بروكسل شد. اما پس از دو سال آنجا را ترك كرد زيرا معتقد بود آن آموزش‌ها برايش الهام‌بخش و مثمرثمر نيست. به هر جهت حضور ماگريت در اين فضاي هنري سبب شد تا او با جنبش‌هاي هنري زمان خودش آشنا شود و به حلقه ادبي پيشتاز بپيوندد؛ جايي كه در آن درباره داداييسم و سورئاليسم بحث مي‌شد. مسير جدي هنري ماگريت زماني آغاز شد كه براي مدت كوتاهي به ارتش پياده نظام بلژيك پيوست. ماگريت در آنجا پوسترهاي تبليغاتي را نقاشي مي‌كرد و نسخه‌هايي از آثار هنرمندان معروفي چون پيكاسو را مي‌كشيد. در سال ۱۹۲۴ ماگريت به جنبش داداييسم پيوسته بود و تحت تاثير آثار كيريكو ـ هنرمند ايتاليايي ـ قرار گرفت. او با چند هنرمند ديگر، سورئاليسم بلژيكي را تشكيل دادند. تابلو «تهديد قاتل» كه در سال ۱۹۲۶ كشيده شده، يكي از كارهاي آغازين او در مجموعه نقاشي‌هاي مرموز و معني‌دارش است. اين اثر عناصري دارد كه بعدها در ديگر آثار ماگريت هم مورد استفاده قرار گرفت، مثل كلاه و رنگ‌هايي مشخص.
اولين نمايشگاه انفرادي ماگريت در سال ۱۹۲۷ و در بروكسل، نتوانست منتقدان را راضي كند، از اين رو ماگريت افسرده شده و به پاريس نقل مكان كرد. ماگريت در پاريس به مكتب سورئاليسم پيوست و به يكي از شخصيت‌هاي برجسته در اين حوزه تبديل شد. ماگريت به عنوان يكي از هنرمنداني كه واقعيت را با خيال درمي‌آميزند شناخته شد و پس از سه سال اقامت در فرانسه مجددا به بروكسل بازگشت تا در يك شركت تبليغاتي كوچك كار كند. ماگريت با وجود مرموز و گيج‌كننده بودن آثارش، هنرمند محبوبي بود. او آثارش را در سراسر اروپا از جمله موزه هنر مدرن نيويورك به نمايش گذاشته است. رنه ماگريت در سال ۱۹۶۷ و بر اثر بيماري سرطان جان خود را از دست داد. آثار او بر بسياري از هنرمندان عصر حاضر تاثير گذاشته است. در سال ۲۰۰۹ موزه‌اي از آثار او در بروكسل افتتاح شد.


نمايش آثار سه هنرمند ايراني  در رويداد آسيا و اقيانوسيه
دهمين دوره تريينال هنر معاصر آسيا - اقيانوسيه QAGOMA در استراليا در حال برگزاري است. در اين دوره سه سالانه ۶۹ پروژه با آثاري جديد از ۱۵۰ هنرمند از ۳۰ كشور جهان ارايه شده است. آثار سه هنرمند ايراني نيز در اين رويداد به نمايش درآمده است. نازگل انصاري‌نيا، مريم آيين و عباس شهسوار هنرمندان جواني هستند كه در سه سالانه آسيا پاسيفيك حضور دارند. دهمين نسخه سه سالانه آسيا پاسيفيك QAGOMA به آينده هنر و جهاني كه با هم در آن زندگي مي‌كنيم مي‌پردازد. اين مجموعه سرشار از داستان‌هايي در مورد چگونگي پيمايش در زمان و مكان، تجسم مجدد تاريخ و كشف ارتباط با فرهنگ و جغرافيا است. از جمله اقدامات انجام شده در APT تحقيقات عميق كيوريتور‌ها است كه به‌طور مشترك با شبكه‌اي از هنرمندان در سراسر جغرافياي وسيع و متنوع در استراليا و منطقه آسيا و اقيانوسيه كار مي‌كنند. بازديدكنندگان APT نمايشگاه گسترده‌اي را در گالري هنري كوئينزلند (QAG) و گالري هنر مدرن (GOMA) شاهد هستند كه شامل رسانه‌ها و تكنيك‌هاي فراواني است. از چيدمان‌هاي در مقياس بزرگ و آثار هنري چند رسانه‌اي همه‌جانبه تا مجسمه‌سازي، منسوجات، نقاشي، عكاسي و ويديو. يكي از بخش‌هاي اين سه سالانه با عنوان  APT10 Kids بينش معناداري را در مورد هنر معاصر، از طريق فعاليت‌هاي عملي و چند رسانه‌اي ايجاد شده توسط هنرمندان، براي كودكان و خانواده‌ها ارايه مي‌دهد. APT10 Kids داراي هفت پروژه از هنرمندان سراسر منطقه آسيا و اقيانوسيه است كه به مفاهيمي همچون تنوع، اهميت همكاري و اجتماع مي‌پردازد. كودكان و خانواده‌هاي‌شان مي‌توانند از طريق ساختن چيز‌هاي مختلف و فعاليت‌هاي چند رسانه‌اي، نمايش آثار هنري و چيدمان‌هاي در مقياس بزرگ با اين موضوعات درگير شوند. اين رويداد كه از ۴ دسامبر ۲۰۲۱ آغاز به كار كرده است تا ۲۵‌ آوريل ۲۰۲۲ ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون