• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5119 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ دي

پاسخ به گزارش «مازوت‌سوزي در روزهاي آلوده كلان‌شهرها»

مصرف مازوت در نيروگاه‌ها «تحميلي» است

روابط عمومي شركت مادرتخصصي توليد نيروي برق حرارتي در پي گزارشي پيرامون مصرف مازوت در نيروگاه‌هاي كشور پاسخي به دفتر روزنامه ارسال كرده كه عينا منتشر مي‌شود: 
 جناب آقاي الياس حضرتي صاحب‌امتياز و مديرمسوول محترم روزنامه اعتماد
موضوع: ارسال توضيحات درخصوص مطلب منتشرشده در روزنامه اعتماد
با سلام و احترام، 
پيرو گزارش مندرج در شماره5117 روزنامه اعتماد مورخ 15/10/ 1400، با عنوان مازوت‌سوزي در روزهاي آلوده كلان‌شهرها، ‌اطلاعات مربوط به حوزه نيروگاه‌هاي حرارتي جهت استحضار و بهره‌برداري ارسال مي‌گردد. 
خواهشمند است دستور فرماييد اطلاعات مذكور جهت اطلاع‌رساني به افكار عمومي در آن روزنامه بازنشر گردد. 
1- وزارت نيرو هيچ نقشي در انتخاب سوخت مصرفي در نيروگاه‌ها نداشته و تمايل اصلي وزارت نيرو بر مصرف سوخت گاز به عنوان سوخت اصلي با عوارض خورندگي كمتر بر تجهيزات نيروگاهي است. وليكن در فصول سرد سال به دليل افزايش مصرف سوخت گاز در بخش خانگي، مصرف سوخت مازوت جهت تامين نياز برق شهروندان به نيروگاه‌هاي بخاري تحميل مي‌شود. لازم به توضيح است به استناد آمار سامانه مصرف سوخت نيروگاه‌ها، كليه نيروگاه‌هاي حرارتي از ابتداي سال 1400 تاكنون با 85% گاز، 6% مازوت و 9% گازوييل بهره‌برداري شده است و همچنين نيروگاه‌هاي اطراف تهران در بازه زماني ذكرشده با 90.7% گاز و 9.3% گازوييل بهره‌برداري شده است.
2- مطابق ماده 13 قانون هواي پاك درخصوص استفاده از سوخت استاندارد مصوب در كليه واحدهاي صنعتي و نقش وزارت نفت درخصوص استاندارد‌سازي سوخت براساس ماده 18 قانون هواي پاك (وزارت نفت مكلف است حداكثر تا سه سال پس از لازم‌الاجرا شدن اين قانون، سوخت توليدي كشور از جمله بنزين، نفت‌گاز، نفت كوره و نفت سفيد را مطابق با استاندارد ملي مصوب عرضه كند و سازمان حفاظت محيط زيست مكلف است از توليد سوخت غيراستاندارد جلوگيري نمايد) و همچنين جهت تاثير‌پذيري تجهيزات و تاسيسات نيروگاه‌ها از كيفيت سوخت تحويلي و ميزان گوگرد موجود در سوخت مازوت، لازم است اقدامات بعدي توسط توليد‌كننده سوخت انجام شود. همچنين درخصوص رعايت استاندارد ملي مازوت تحويلي به صنايع، لازم به توضيح است كه با توجه به مصوبات آخرين جلسه كارگروه ارايه برنامه‌هاي عملياتي كاهش آلودگي هواي كلان‌شهرها در اين خصوص در تاريخ 20/9/1400، بحث گوگردزدايي از سوخت به استناد بند 17 و 32 صورتجلسه مذكور به وزارت نفت محول مي‌گردد.
3- نظر به دو مطالعه صورت‌گرفته توسط آژانس بين‌المللي همكاري‌هاي ژاپن (جايكا) و دانشگاه شريف به عنوان يكي از اعضاي كنسرسيوم برتر دانشگاه‌هاي كشور به عنوان دو مرجع ذي‌صلاح و بي‌طرف درخصوص انواع تكنولوژي‌هاي گوگردزدايي، از نظر جانمايي، عدم دسترسي به منابع آبي كلان و ساير مباحث فني، حذف تركيبات اكسيد گوگردي از دود نيروگاه‌ها امكان‌پذير نبوده و لازم است حذف گوگرد از سوخت مازوت و در پالايشگاه‌ها انجام شود. ضمنا درصورتي كه ‌تجهيزات سولفورزدايي به روش پيش احتراق در پالايشگاه‌ها نصب گردد، علاوه بر توليد مازوت با كيفيت بالا براي مصرف در كليه صنايع و نيز صادرات، منجر به توليد تركيبات گوگردي ارزشمند و قابل استفاده مي‌شود و معضل آلودگي تركيبات گوگردي از منبع اصلي حذف مي‌‌شود كمااينكه اين تجربه در گوگردزدايي از مازوت مصرفي در كشتيراني در مجموعه وزارت نفت اجرايي شده و موفق بوده است. همچنين لازم به ذكر است اقداماتي درخصوص مكاتبه با معاون اول محترم رياست‌جمهوري در راستاي اصلاح ماده 23 آيين‌نامه فني ماده 2 قانون هواي پاك در دست اقدام است كه در صورت موافقت با اصلاح ماده مذكور نيز تكليفي متوجه نيروگاه‌ها نخواهد بود.
4- با عنايت به مراتب مذكور، بديهي است كه وزارت نفت مي‌تواند با گوگردزدايي از سوخت مازوت نسبت به اجراي تكاليف قانوني خود ذيل قانون هواي پاك عمل نمايد كه علاوه بر حل مشكل آسيب تجهيزات و آلودگي نيروگاه‌ها به عنوان مصرف‌كننده 15% از مازوت توليدي وزارت نفت، معضل آلودگي ساير صنايع مصرف‌كننده مازوت نيز رفع خواهد شد و از اين رو در صورت تحويل سوخت استاندارد در انطباق با استاندارد آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست، مصرف مازوت در نيروگاه‌ها و ساير صنايع هيچ گونه محدوديتي نخواهد داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون