• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5119 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ دي

توليد محتواي مذهبي در پلتفرم‌هاي ديجيتال، خدمتي بي‌منت به تمام مردم ايران

پيدايش، شيوع و ماندگاري بيماري كرونا از ابتدا تاكنون سراسر تهديد و فرصت بوده است. اگر كسب و كارهايي به واسطه آن ورشكسته شدند كه در نوع خود ناراحت‌كننده است، ايده‌هاي نويني نيز بروز و ظهور يافته‌اند كه اميد و خوشحالي توامان را رقم زده‌اند. اين الگوي تكرار شونده جداي از صدمات و مرگ و ميري كه به هيچ ترتيبي التيام نمي‌يابد، در حيطه‌هاي مختلف زندگي افراد خود را نشان داده است، يكي از آن موارد اجراي مراسم‌هاي سوگواري مذهبي به صورت آنلاين بوده است. در گذشته افراد براي اداي احترام به امامان و معصومان شهيد و عزاداري براي آنها دور هم جمع مي‌شدند و به نوحه‌خواني مي‌پرداختند. در اين ميان بودند كساني كه به دلايلي چون بيماري يا كهولت سن امكان حضور در اين مراسم‌ها را نداشتند و از اين بابت احساس خسران مي‌كردند، اما كرونا راه‌حل جديدي براي اين مساله ارايه داد؛ برگزاري مراسم آنلاين عزاداري. هرچند اين شيوه تعزيه مطلوب بسياري از عزاداران نيست اما در شرايطي اين‌چنين پاسخگوي نياز علاقه‌مندان بوده است. در اين راستا اپراتور همراه اول طي يكي، دو سال اخير به منظور ترويج شعائر مذهبي و خدمت‌‌رساني به عزاداران فاطمي از طريق اپليكيشن روبيكا خدمات ويژه‌اي را ارايه داد. سال ۱۴۰۰ هم اين خدمات در شكلي جديد در ايام فاطميه ارايه شده است. گزارش پيش رو شرح خدمات همراه اول در اين موضوع است كه به سرانجام رسيده است.

عقيق، ويژه برنامه فاطميه سال ۱۳۹۹ همراه اول 
در ويژه برنامه همراه اول كه در سال ۱۳۹۹ به مناسبت ايام فاطميه برگزار شد، هيات‌هاي مذهبي امكان آن را داشتند كه برنامه‌هاي خود را به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با اينترنت رايگان همراه اول پخش زنده كنند. اين فرآيند در قالب پويشي با مشاركت پايگاه اطلاع‌رساني عقيق برگزار ‌شد كه مطابق آن هيات‌ها مي‌توانستند مراسم خود را به صورت زنده در پيام‌رسان روبيكا پخش كنند. همچنين ۲۰ گيگ اينترنت رايگان دراختيار برگزاركنندگان قرار مي‌گرفت. راه‌اندازي هيات سيار «عقيق فاطمي» از ديگر برنامه‌هاي اين پويش بود كه در آستانه شهادت حضرت زهرا(س) به حركت درمي‌آمد تا عموم مردم در نقاط مختلف شهر تهران بتوانند از اين فرصت معنوي بهره‌مند شوند. همچنين ويژه برنامه «باب‌القبله» كه در مناسبت‌هاي مذهبي از پيام‌رسان روبيكا پخش مي‌شد، در ايام فاطميه از كانال عقيق در روبيكا و با حضور مهمانان مذهبي، فرهنگي و هنري به صورت آنلاين پخش شد. در برنامه «باب القبله» هر شب به قيد قرعه، به يك نفر از بينندگان سنگ متبرك حرم اميرالمومنين حضرت علي عليه‌السلام اهدا شد.

ياقوت، ويژه برنامه فاطميه سال ۱۴۰۰همراه اول
ويژه برنامه‌هاي عزاداري ايام فاطميه تحت عنوان اصلي ياقوت در هفته دوم اين ايام به همت همراه اول و توسط آيگپ برگزار شد. اين برنامه‌هاي ويژه در حال حاضر در آيگپ نيز در دسترس دوستداران اهل‌بيت قرار گرفته است. ويژه برنامه باب القبله، برنامه‌اي گفت‌وگو محور و از برنامه‌هاي توليدي همراه اول است كه از ۱۲ الي ۱۶ دي ماه هر شب حوالي ساعت ۲۲ از بستر آيگپ پخش شد. ياقوت بخش‌هاي مختلفي دارد از جمله آن نواهاي ماندگار است كه عاشقان اهل بيت مي‌توانند به صداي مداحان مطرح كشور، حسن عطايي، محمدحسين حداديان، محمدحسين پويانفر، محمود كريمي، مجيد بني‌فاطمه و مهدي رسولي گوش دهند. امكان عزاداري با مداحي‌هاي آذري و عربي نيز در سرويس ياقوت مهيا است. ياقوت بخش ديگري تحت عنوان كلام بزرگان دارد كه در آن بخش كاربران آيگپ مي‌توانند داستان‌ها و كرامات عزاداري را ببينند و بشنوند. همچنين گلچين بهترين سبك‌هاي مداحي، پادكست‌هاي مذهبي، آشنايي با سبك زندگي فاطمي، كانال‌هاي رسمي فعالان مذهبي و علي‌الخصوص ربات هوشمند قرآن از ديگر بخش‌هاي كاربردي سرويس ياقوت براي ايام فاطميه است. كاربران مي‌توانند با ورود به قسمت معرفي محافل حسيني جلسات عزاداري فاطمي را در كل كشور شناسايي كرده و با توجه به شرايط مكاني و زماني از اين محافل مذهبي و عرفاني بهره‌مند شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون