• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5126 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ دي

نگاهي به مسابقات رالي داكار

راننده پنجاه‌ساله كوير را فتح كرد، يزيد سوم شد

سامان سعادت

ناصرالعطيه در سن ۵۱ سالگي در حالي كه دو رقابت قبلي داكار را با ناكامي پشت سر گذاشته بود، در چهل‌وچهارمين دوره اين رقابت‌ها با تويوتا هايلوكس خود موفق شد با ۲۷ دقيقه و ۴۶ ثانيه اختلاف نسبت به نزديك‌ترين تعقيب‌كننده‌اش يعني سباستين لوب فرانسوي عنوان قهرماني را به دست آورد. 

چهل‌وچهارمين دوره رقابت‌هاي رالي داكار براي سومين‌بار از سال ۲۰۲۰ در شنزارهاي روان عربستان سعودي برگزار شد و اين كشور حاشيه حوزه خليج‌فارس ميزبان تمام مراحل اين مسابقات معتبر بود. آخرين دوره مسابقات در جايي غير از عربستان برگزار مي‌شود، به سال ۲۰۱۹ كه امريكاي جنوبي ميزباني رقابت‌ها را برعهده داشت. 
در داكار امسال و در مهم‌ترين رقابت‌ كه همان مسابقه اتوموبيلراني‌اش بود راننده قطري در دو مرحله از ۱۲ مرحله به مقام اول دست پيدا كرد. العطيه در مراحل اول يعني از بندر جده به شهر حائل و چهارم يعني از قيصومه به رياض به عنوان نفر نخست از خط پايان عبور كرد. او در مراحل بعد به مقام اول نرسيد ولي با ثباتي كه در طول مسير از خود به نمايش گذاشت درحالي‌كه رقباي او اشتباهات وحشتناكي مرتكب مي‌شدند يا با ايرادهاي فني سر و كله مي‌زدند توانست براي چهارمين بار فاتح مسابقات لقب بگيرد. 
با اين نتيجه ناصرالعطيه تبديل به دومين راننده موفق در تاريخ مسابقات داكار شد. او از اين حيث با آري واتانن فنلاندي مساوي كرد. العطيه حالا تنها نابغه رالي يعني استفان پيتر هانسل قهرمان سال ۲۰۲۱ را كه ۸ بار قهرمان شده بالاي سر خود مي‌بيند. 
كليد پيروزي العطيه در مرحله افتتاحيه در نزديكي شهر حائل پيدا شد؛ جايي كه او و ماتيو باومل كمك راننده‌اش به درستي در يك مسير گيج‌كننده راه خروجي را پيدا كرد. جايي كه بيشتر رانندگان از جمله كارلوس ساينز راننده سابق فرمول وان و قهرمان سال ۲۰۲۰ داكار كه آمده بود با آئودي خودي نشان بدهد، گم شدند.
اين باعث شد در پايان مرحله اول فقط العطيه و سباستين لوب شانس قهرماني را داشته باشند. اما اين مرد فرانسوي هم در مرحله سوم با يك ايراد فني مواجه شد و نيم‌ساعت عقب افتاد. در اين مرحله ميله پايه ماشين BRX Hunter متعلق به شركت پرودرايو شكست و العطيه حسابي از اين موقعيت استفاده كرد. 
در نيمه رقابت العطيه به لطف دو برد در مراحل يك و چهار و مشكل فني ماشين لوب بيش از ۵۰ دقيقه از رقيبش پيش افتاد. همين باعث شد اميدهاي راننده فرانسوي براي قهرماني در اين رقابت‌ها تقريبا از بين برود. 
لوب موفق شد تا پايان مرحله ماقبل آخر يعني در شهر بيشه، شهري بين مكه و نجران فاصله خود را با راننده قطري به ۳۰ دقيقه كاهش بدهد. درست همان سي‌دقيقه‌اي كه به خاطر نقص فني از دست داده بود. با اين حال العطيه هيچ نگراني بابت از دست دادن برتري احساس نكرد چرا كه لوب به خاطر سرعت غيرمجاز در بخشي از مسير با يك پنالتي (جريمه زماني) مواجه شد. 
اين راننده ۵۱ ساله با كسب رتبه ۱۹ در آزمون نهايي ايمني فاصله كوتاه ۱۶۴ كيلومتري بين بيشه تا بندر جده خط پاياني مسابقات را صرفا با ايمني كامل طي كرد و توانست فاتح رقابت‌ها لقب بگيرد. العطيه پيش از اين در سال ۲۰۱۱ با فولكس واگن، ۲۰۱۵ با فولكس واگن و در سال ۲۰۱۹ با تويوتا قهرمان شده بود و اين‌بار باز هم با تويوتا براي اولين‌بار در عربستان جشن قهرماني گرفت. 
مقام دوم به سباستين لوب رسيد. او كه ۹ بار سابقه قهرماني در رقابت‌هاي رالي WRC را دارد در هفت سال گذشته نتوانسته رالي داكار را فتح كند. مرد فرانسوي كه با ماشين اصلاح‌شده‌اش نمايشي رقابتي داشت و هم‌اندازه العطيه در مراحل ۱۲ گانه قهرمان شد، نتوانست از آنچه ديويد ريچاردز عضو تيم پرودرايو به عنوان اشتباه مونتاژ نام برد رهايي پيدا كند. 
راننده‌اي از كشور ميزبان با نام يزيد الحرجي راننده سعودي از تيم تويوتا پشت سر لوب مسابقه را به پايان رساند و سوم شد. اين راننده سابق WRC در مرحله چهارم بين قيصومه و رياض اول شد ولي به دليل پنالتي‌اي كه دريافت كرد تا رتبه پنجم تنزل يافت. 
يكي از اتفاقات جذاب داكار حضور خودروساز كشور آلمان يعني آئودي بود. اين شركت قصد داشت با حضور كارلوس ساينز در همان سال اول حضور قدرت‌نمايي كند ولي به دليل اشتباه هر سه راننده‌اش در مرحله اول كه به گم شدن آنها منجر شد شانسي براي رسيدن به مقام اول پيدا نكرد. ساينز بيش از دو ساعت تلاش كرد تا مسير صحيح را بيابد. ماتياس اكستروم قهرمان دو بار رقابت‌ DTM بخش زيادي از زمان خود را به دليل آشنا نبودن با رقابت از دست داد. پيترهانسل مدافع عنوان قهرماني هم با مشكل فني مواجه شد و عقب افتاد. هر سه راننده در دورهاي بعدي عملكردي عالي از خود به نمايش گذاشتند و با سرعتي باورنكردني راندند و بعد از روز استراحت در ميانه رقابت بر رالي مسلط شدند و حتي تعدادي از مراحل را هم بردند. با اين حال بهترين رتبه‌اي كه به راننده‌اي از تيم آئودي رسيد رتبه نهم اكستروم بود. ساينز قهرمان سه دوره مسابقات حتي بين ده نفر برتر هم جا نگرفت. 
در رقابت‌هاي رالي داكار در عربستان دو راننده زن اهل اين كشور هم حضور يپدا كردند و سوژه رسانه‌ها شدند. مشائل العبيدان و دانيا آكيل به عنوان اولين رانندگان زن عربستاني در داكار حضور پيدا كردند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون