• ۱۴۰۳ جمعه ۲۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5138 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ بهمن

تاريخ‌سازي مرد اسپانيايي در حماسي‌ترين فينال اوپن استراليا

كامپيوترها نمي‌دانستند اين رافائل نادال است

سامان سعادت

جنجالي‌ترين رقابت‌هاي تاريخ تنيس آزاد استراليا كه با اخراج جوكوويچ شروع شده بود، با قهرماني دراماتيك رافائل نادال در فينالي كه ۵ ساعت و نيم به طول انجاميد به پايان رسيد. تنيسور اسپانيايي با كسب دومين عنوان قهرماني خود در اين رقابت‌ها در مجموع به ركورد ۲۱ قهرماني در تاريخ گرانداسلم‌هاي تنيس دست يافت و تاريخ‌ساز شد. 

فينال تنيس آزاد استراليا نخستين گرانداسلم فصل ظهر ديروز به وقت تهران بين رافائل نادال بخت شماره ۶ قهرماني و دانيل مدودف بخت شماره دو قهرماني آغاز شد. بخت شماره يك قهرماني يعني نواك جوكوويچ صرب پيش از شروع رقابت‌ها به دليل خودداري از تزريق واكسن كرونا از استراليا اخراج شد تا اين دوره از مسابقات با يك جنجال بزرگ آغاز شده باشد. 
مدودف جوان بازي را بهتر از نادال آغاز كرد و در ست نخست با بريك كردن گيم‌هاي سرو تنيسور نامدار اسپانيايي بازي را ۶ بر ۲ برنده شد. در ست دوم نادال وضعيت بهتري پيدا كرد و به بازي برگشت. قهرمان سال ۲۰۰۹ اوپن استراليا موفق شد در گيم شماري با حساب ۴ بر يك از حريف پيش بيفتد اما تنيسور روس با كامبكي عالي بازي را در گيم پنجم به تساوي كشاند و در نهايت در تاي‌بريك و در كمال ناباوري برنده اين ست لقب گرفت تا در آستانه پيروزي در فينال قرار بگيرد. شانس موفقيت مدودف كه در ابتداي بازي ۶۴درصد مقابل ۳۶درصد بود در انتهاي ست دوم به عدد ۹۶ رسيد. اين بدان معنا بود كه ديگر شانس چنداني براي تنيسور كهنه‌كار اسپانيايي باقي نمانده است. در اين لحظه همه انتظار تسليم شدن رافا را مي‌كشيدند. همه جز خودش!
محاسبات كامپيوتري نمي‌توانست به درستي تشخيص دهد آن كسي كه در موردش اطلاعات ارايه مي‌دهد رافائل نادال، مرد ممكن كردن ناممكن‌ها در دنياي تنيس است. رافا از آغاز ست سوم با يك استراتژي متفاوت وارد زمين شد. گرفتن تمام گيم‌هاي سرو خودش و به دست آوردن تنها يك گيم سرو حريف. نادال ۳۵ ساله كه مي‌دانست درنهايت ممكن است از لحاظ بدني كم بياورد در بيشتر مواقعي كه حريف سرويس مي‌زد تلاش چنداني از خود نشان نداد و تنها وقتي وارد جنگ شد كه شرايط را مهيا ديد. نادال در ست سوم تمام گيم‌هاي سرو خودش را با جنگندگي وحشتناك به دست آورد و در يك لحظه غافلگيري يكي از گيم‌هاي سرو مدودف را بريك كرد و در نهايت با برتري ۶ بر ۴ در ست سوم به بازي برگشت. 
در اينجا نبايد از جو سالن مسابقه نيز غافل شد كه به وضوح به نفع نادال بود. همين باعث عصبانيت مدودف شد و او چندين بار به طعنه تشويق‌هاي بي‌امان نادال‌دوستان در ورزشگاه را با حركات دست و صورتش به تمسخر گرفت. 
در ست چهارم نادال با همان استراتژي ست سوم باز هم ۶ بر ۴ پيروز شد. مدودف جوان و كم‌تجربه نسبت به نادال، تسلط بر جريان بازي را از دست داد. او چند بار با داور و چند بار هم با توپ‌جمع‌كن‌ها به مشكل خورد و عصبانيتش را سر آنها خالي كرد. 
مهم‌ترين كاري كه نادال انجام داد تغيير آهنگ بازي بود. از همان موقع اين مدودف بود كه دنبال نادال مي‌دويد. اما مدودف هم تنيسوري نبود كه به راحتي قافيه را ببازد. ست‌هاي طولاني با گيم‌هايي كه هر كدام نزديك به 10 دقيقه طول كشيد نشان‌دهنده عزم تنيسور روس براي قهرماني در گرانداسلم بود. 
در ست پنجم نادال با همان روش دو ست قبل پيش رفت و يكي از گيم‌هاي سرو حريف را نيز بريك كرد و در حالي كه ۵ بر ۴ پيش افتاده بود نوبت گيم سرو خودش رسيد. در همين مقطع شانس قهرماني نادال از ۴درصد به ۷۷درصد رسيد. چيزي كه هيچ كس باور نمي‌كرد. با اين حال مدودف آن‌قدر جنگيد تا در كمال ناباوري گيم سرو نادال را بريك كرد و بازي در گيم‌شماري ست پنجم 5-5 شد. دو ست پاياني جايي بود كه تنيسور نابغه اسپانيايي هنر واقعي خودش را به نمايش گذاشت و ابتدا با بريك كردن حريف و سپس با گرفتن گيم سرو خودش در حالي كه ساعت بازي روي ۵ ساعت و 30 دقيقه ايستاده بود قهرمان تنيس آزاد استراليا لقب گرفت. 
در سكانس پاياني اين مسابقه تاريخي نادال تنها ايستاد و خنديد. به نظر مي‌رسيد حتي خود او هم باور نمي‌كرد چنين بازگشت شكوهمندانه‌اي به اين بازي و در مجموع دنياي تنيس داشته باشد. در دو سال گذشته خيلي‌ها دوران او را پايان يافته مي‌دانستند اما رافا با ثبت بيست ‌و يكمين قهرماني خود در رقابت‌هاي گرانداسلم و عبور از راجر فدرر افسانه‌اي و نواك جوكوويچ صرب كه بيشتر از هر كسي منتظر قهرماني مدودف بود فصل جديدي در تاريخ رشته ورزشي تنيس به ثبت رساند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون