• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5147 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۱ بهمن

خبر

وزير خارجه ارمنستان: به دنبال تقويت همكاري‌ها با ايران هستيم
وزير خارجه ارمنستان اعلام كرد كه اين كشور به دنبال تقويت روابط موثر و دوستانه با ايران است. به گزارش خبرگزاري آركنا، آرارات ميرزوريان، وزير خارجه ارمنستان در پيام تبريك به حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه كشورمان به مناسبت سي‌امين سالگرد تثبيت روابط ديپلماتيك ميان ايران و ارمنستان عنوان كرد كه روابط دو كشور بر پايه همكاري نزديك و ناگسستني بر اساس احترام متقابل شكل گرفته است. بنا بر اين گزارش، بيانيه برقراري روابط ديپلماتيك ميان ايران و ارمنستان در تاريخ ۹ فوريه ۱۹۹۲ در تهران به امضا رسيد. در آوريل ۱۹۹۲ سفارت جمهوري اسلامي ايران در ايروان و در دسامبر همان سال سفارت ارمنستان در تهران افتتاح شد. ايران يكي از شركاي كليدي سياست خارجي و اقتصادي ارمنستان است. پروژه‌هاي زيربنايي بزرگي توسط دو كشور در حوزه‌هاي‌هاي انرژي، حمل و نقل، كشاورزي، داروسازي و ديگر بخش‌ها در حال اجراست. ارمنستان از ميان چهار كشور همسايه تنها مرزهايش را به روي ايران و گرجستان گشوده است. مقامات ايراني به دنبال تقويت روابط سياسي و تجاري با كشورهاي شرقي اتحاديه اروپا از طريق خاك ارمنستان هستند. طبق آمار رسمي، ايران سومين شريك تجاري خارجي بزرگ ارمنستان است. تجارت ارمنستان با ايران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۵۰۲.۸ ميليون دلار بوده كه نسبت به سال قبل ۲۵.۲ درصد رشد داشته است. عباس ظهوري، سفير فوق‌العاده و تام‌الاختيار جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان نيز روز چهارشنبه بيستم بهمن ماه در همايش سي‌امين سالگرد برقراري روابط ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان سخنراني و ديدگاه‌هاي خود درباره آينده روابط دو كشور را تشريح كرد. او گفت: ظرفيت‌هاي فراوان تبادلات تجاري در سطح منطقه و جهان، راه‌اندازي هر چه سريع‌تر كريدور ترانزيتي خليج فارس - درياي سياه را اجتناب‌ناپذير ساخته است. جاده شمال -  جنوب ارمنستان مي‌تواند حلقه اتصال مهمي در اين مسير راهبردي باشد. ظهوري تاكيد كرد: «در سال 2018، ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا درباره توافق تجارت ترجيحي بين دو طرف توافق كردند كه در افزايش تجارت، تاثير روشني داشته است. طي يك‌سال گذشته، مقامات جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان، تلاش براي رساندن مراودات تجاري بين دو كشور به يك ميليارد دلار در سال را به عنوان هدفي قابل تحقق مورد اشاره قرار داده‌اند. در سال 2021، ما شاهد رشد قابل توجه تجارت دوجانبه نسبت به سال 2020 بوديم. اين رشد به ما نويد آن را مي‌دهد كه با تلاش بيشتر، طي سال‌هاي آينده، هدف يك ميليارد دلار تجارت سالانه يعني سهم تقريبا 10 درصدي تجارت ايران و ارمنستان از تجارت خارجي ارمنستان، قابل تحقق خواهد  بود.»


گفت‌وگوي برجامي رييس‌جمهور ايران و نخست‌وزير ژاپن
رييس‌جمهور ايران و نخست‌وزير ژاپن در گفت‌وگويي تلفني درخصوص تقويت روابط دوجانبه به رايزني پرداخت.
وزارت خارجه ژاپن روز چهارشنبه با صدور بيانيه‌اي نوشت: فوميو كيشيدا، نخست‌وزير ژاپن و آيت‌الله سيد ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور ايران گفت‌وگويي تلفني داشتند. در اين بيانيه آمده است: نخست‌وزير كيشيدا تمايل خود را نسبت به همكاري با رييس‌جمهور رييسي جهت تقويت هرچه بيشتر روابط تاريخي و دوستانه ميان ايران و ژاپن ابراز كرد. رييس‌جمهور رييسي نيز در پاسخ تمايل خود را نسبت به همكاري با نخست‌وزير كيشيدا جهت توسعه روابط ميان ايران و ژاپن - كه روابط ديپلماتيك آنها به بيش از ۹۰ سال پيش بازمي‌گردد - ابراز كرد. در ادامه بيانيه آمده است: سران دو كشور با توجه به شرايط اخير در خصوص برنامه‌ جامع اقدام مشترك (برجام) به تبادل نظر صريح پرداختند. نخست‌وزير كيشيدا عنوان كرد كه ژاپن به‌طور مداوم از برجام حمايت كرده و نسبت به بازگشت به پايبندي‌هاي برجامي توسط طرفين ابراز اميدواري مي‌كند. دو طرف توافق كردند درخصوص اين مساله ارتباطات نزديكي داشته باشند. در انتهاي اين بيانيه نوشته شده است: سران دو كشور همچنين در خصوص شرايط پيرامون خاورميانه از جمله يمن به تبادل‌نظر پرداختند.


ادعاي پنتاگون عليه ايران درباره حملات اخير انصارالله يمن به امارات
جان كربي، سخنگوي وزارت دفاع امريكا در گفت‌وگو با شبكه الحره در خصوص حملات اخير ارتش و نيروهاي انصارالله يمن به امارات گفت: امريكا تهديدات حوثي‌ها را جدي مي‌گيرد، مردم عربستان و امارات مورد هجوم حوثي‌ها قرار گرفتند و اين حملات با استفاده از سلاح ايراني بود؛ سلاحي كه ايران به ‌طور آشكار به حوثي‌ها داد. وي با درخواست از انصارالله براي توقف حملات تاكيد كرد: ما نسبت به حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي ايران از اين حملات به‌طور آشكار ابراز نگراني كرديم، راه‌حل سياسي در يمن نتيجه بهتري خواهد داد. سخنگوي پنتاگون در ادامه مدعي حمايت ايران از شبه نظاميان در عراق و اماكن ديگر شد و خاطرنشان كرد: اين مساله دليل تمركز شديد ما براي حضور در خاورميانه است. به گزارش ايسنا، ادعاي جان كربي درحالي است كه مقامات جمهوري اسلامي ايران بارها حمايت تسليحاتي از انصارالله يمن را رد كرده‌اند. عبدالملك الحوثي، رهبر انصارالله يمن اخيرا در سخناني با اشاره به دست داشتن امريكا در تشديد حملات به يمن و به تبع آن پاسخ نيروهاي يمني به اين تجاوز تاكيد كرده بود كه امريكايي‌ها و اسراييل، امارات را وادار به از سرگيري حملات به يمن كردند و مطمئنا بازنده اين بازي امارات خواهد بود. رهبر انصارالله گفت: ملت ما به خاطر فداكاري‌هايش به تمام معنا پيروز است.امارات بازيچه دست امريكاست و در راه دشمني با يمن شكست خورده و دچار آسيب بسيار شده است. ايستادن در كنار امريكا با دشمني و جنگ عليه ملت يمن عاقبتي جز شكست و خسران ندارد. دشمني و محاصره هر قدر هم كه باشد ملت ما با ايمان و ثباتش پيروز ميدان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون