• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5147 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۱ بهمن

بيانيه شديداللحن كره شمالي عليه امريكا، مي‌توانيم با موشك‌هايي كه قادرند به امريكا برسند، جهان را در بهت فرو ببريم

انتظار براي رونمايي دوباره از قاره‌پيماها

محمدحسين لطف‌الهي

كره شمالي سال جديد را با آزمايش‌هاي متعدد موشكي آغاز كرد و كوشيد با خط و نشان كشيدن براي ايالات متحده و متحدان منطقه‌اي اين كشور، شرايط را به نفع خود تغيير دهد. اين اقدامات تهاجمي اما در شرايطي صورت مي‌گرفت كه پيونگ‌يانگ همچنان به يك خط قرمز خودخواسته پايبند بود: پرهيز از آزمايش تسليحات هسته‌اي و موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيما.

حالا اما كارشناسان معتقدند كره شمالي ديگر ترديدي در ضرورت حركت به سوي آزمايش دوباره تسليحات هسته‌اي و موشك‌هاي قاره‌پيما ندارد و تنها سوالي كه در اين باره وجود دارد، اين است كه چه زماني چنين اتفاقي خواهد افتاد.
ژانويه 2022، زماني كه كره شمالي از يك سو تحت تاثير شيوع ويروس كرونا و تحريم‌هاي گسترده بين‌المللي با مشكلاتي نظير كمبود مواد غذايي روبه‌رو بود و همزمان چشم‌اندازي از احتمال بهبود وضعيت اقتصادي يا اثربخشي ديپلماسي پيش روي خود نمي‌ديد، كيم جونگ اون، رهبر اين كشور وعده داد كه «از سرگيري همه فعاليت‌هاي موقتا تعليق ‌شده» به منظور ايجاد بازدارندگي در برابر تهديدهاي ايالات متحده را بررسي خواهد كرد. پيونگ‌يانگ طي چند ماه گذشته، فناوري‌هاي مدرني را كه ارتش كره شمالي توانسته بود به آنها دست پيدا كند در معرض نمايش عمومي گذاشت و با آزمايش تسليحات متعارف پيشرفت‌هايي كه در اختيار دارد تلاش كرد تا توجه دنياي پيرامون خود را جلب كند. به گفته ناظران، هدف از اين اقدامات «تقويت‌ اهرم‌هاي فشار در مذاكرات احتمالي» و «تبديل شدن به يك اولويت براي دولت ايالات متحده» بود اما اكنون و در پي ناكامي در رسيدن به اهداف، كره شمالي در حال آماده كردن مقدمات آغاز آزمايش موشك‌هاي قاره‌پيماست.
گروهي از تحليلگران امنيتي به تازگي از كشف پايگاهي موشكي در كره شمالي خبر دادند كه در حال تبديل شدن به مركزي عملياتي براي واحدهاي موشك‌هاي قاره‌پيماي اين كشور است و تنها 15 مايل با مرز چين فاصله دارد. بر اساس گزارشي كه روز دوشنبه از سوي محققان مركز مطالعات استراتژيك و بين‌المللي مستقر در واشنگتن منتشر شد، توسعه موشك‌هاي بالستيك دوربرد كره شمالي به سرعت ادامه دارد و مكان اين پايگاه مخصوص به دقت انتخاب شده است تا از حملات پيشگيرانه احتمالي ايالات متحده در امان باشد.
در اين گزارش آمده است: «بر اساس آنچه تاكنون از طريق تصاوير ماهواره‌اي، گفت‌وگو با منابع آگاه و اطلاعات محدودي كه در دسترس است، دريافته‌ايم، پايگاه مذكور در حال آماده شدن براي استقرار يك واحد عملياتي مجهز به موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيماست.»
حركت به سوي توسعه و آزمايش موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيما از سوي پيونگ‌يانگ در حالي رخ مي‌دهد كه تنها در ماه ژانويه، كره شمالي 11 موشك جديد از جمله موشك فراصوت و ميان‌برد هواسونگ 12 را آزمايش كرد. بيشتر تحليلگران معتقدند روند رو به رشد تعداد آزمايش‌هاي موشكي كره شمالي احتمالا در ماه فوريه ادامه نخواهد داشت، اما خيلي زود اين كشور با اقداماتي تهاجمي بار ديگر آزمايش‌هاي خود را آغاز خواهد كرد. از نگاه آنها، دليل توقف آزمايش‌ها در ماه فوريه بازي‌هاي المپيك است كه در حال حاضر در پكن برگزار مي‌شود و كره شمالي براي جلوگيري از ايجاد حس ناامني در ميانه برگزاري بازي‌ها و رعايت ملاحظات اصلي‌ترين متحد خود آزمايش‌ها را متوقف كرده است.
چئون سئونگ وون، تحليلگر ارشد يك مركز تحقيقات امنيتي در سئول به نيويورك‌تايمز مي‌گويد: «احتمالا كره شمالي به زودي با گام برداشتن به سوي آزمايش موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيما تلاش خواهد كرد، فشارها بر ايالات متحده را افزايش دهد.» كره شمالي آخرين بار در سپتامبر 2017 يك موشك بالستيك قاره‌پيما را آزمايش كرد و پس از آن رسما مدعي شد موشك‌هاي قاره‌پيماي اين كشور با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي، مي‌توانند هر نقطه‌اي از خاك ايالات متحده را هدف قرار دهند. كارشناسان بر اين باورند كه اگر كره شمالي در سال جاري بخواهد يك بار ديگر موشك‌هاي قاره‌پيماي خود را آزمايش كند، اين اقدام را از طريق پايگاه‌هاي نظامي مخفي خود نظير پايگاه هوئه‌جونگ كه روز دوشنبه شناسايي آن اعلام شد، انجام خواهد داد. محققان مركز مطالعات استراتژيك و بين‌المللي مستقر در واشنگتن پيش‌تر در سال 2019 يك پايگاه موشكي مخفي و مشابه را در 39 مايلي شمال شرق شهر پيونگ‌يانگ شناسايي كرده بودند.
ويكتور چا، معاون اين مركز تحقيقاتي مي‌گويد: «انتخاب مكان ساخت اين پايگاه در فاصله‌اي بسيار اندك با مرز چين، باعث مي‌شود هر تهديدي عليه آن مكان تهديد عليه چين نيز قلمداد شود و از نظر كره شمالي اين مساله تا حد زيادي از مورد حمله پيشگيرانه قرار گرفتن جلوگيري مي‌كند.» به گفته او، «انتخاب اين مكان همچنين به پيونگ‌يانگ اجازه مي‌دهد تا با ارزش‌ترين تسليحات خود را از جت‌هاي رادارگريز و موشك‌هاي متعارف كره جنوبي كه برد و قدرت تخريب آنها در سال‌هاي اخير براي هدف قرار دادن تاسيسات زيرزميني افزايش يافته است، دور نگه دارد.» شين جونگ وو، تحليلگر ارشد امنيت دفاعي در كره جنوبي معتقد است: «كره شمالي نيروي هوايي يا سيستم دفاع هوايي قوي ندارد، بنابراين بهترين راه براي اين كشور براي محافظت از موشك‌هايش پنهان كردن آنها در تاسيسات زيرزميني است. موشك‌ها در اين پايگاه‌هاي زيرزميني مستقر مي‌شوند و زماني كه نياز به شليك آنها وجود داشته باشد، متخصصان فني آنها را روي خودروهاي مجهز به لانچر سوار مي‌كنند و خودروها پس از خروج از پايگاه زيرزميني به سوي مكاني كه براي شليك تعيين شده حركت مي‌كنند.»
آمارهايي كه تاكنون از تعداد پايگاه‌هاي زيرزميني ارتش كره شمالي ارايه شده شگفت‌انگيز است. بر اساس تخمين‌هاي ارتش كره جنوبي، بين 6 هزار الي 8 هزار پايگاه زيرزميني در كره شمالي وجود دارد كه به‌طور قابل توجهي توان اين كشور در تحمل حملات غافلگيرانه را افزايش مي‌دهد. به گزارش واشنگتن‌پست، استراتژي ساخت پايگاه‌هاي زيرزميني حدودا از اوايل دهه 60 ميلادي و در پي بازنگري در استراتژي‌هاي نظامي جنگ كره (1953-1950) در دستور كار پيونگ‌يانگ قرار گرفته است. كره شمالي در طول جنگ كره، ضربات سهمگيني را از نيروي هوايي ايالات متحده دريافت كرده بود.
همه اين توانايي‌ها در حالي در اختيار كره شمالي قرار دارد كه اين كشور ابايي از تهديد آشكار و مستقيم ايالات متحده ندارد. كره شمالي به تازگي درباره موشك‌هايي صحبت كرده كه مي‌توانند امريكا را هدف قرار دهند و جهان را در بهت و حيرت فرو ببرند. به گزارش شبكه خبري سي‌ان‌ان، وزارت خارجه كره شمالي در بيانيه‌اي اعلام كرد: «در جهان امروز كه بسياري از كشورها زمان‌شان را با تعامل با امريكا و تبعيت كوركورانه و تسليم و اطاعت از آن هدر مي‌دهند، تنها كشور ما در اين كره خاكي است كه مي‌تواند با شليك موشكي كه مي‌تواند به سرزمين اصلي امريكا برسد، جهان را تكان دهد.» اين وزارتخانه همچنين اعلام كرد: «بيش از ۲۰۰ كشور در جهان هستند اما تنها تعداد معدودي بمب‌هاي هيدروژني، موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيما و موشك‌هاي فراصوت دارند.» اين وزارتخانه همچنين اعلام كرد، موشك‌هاي كره شمالي با هدف بازدارندگي جنگند و بيانگر دستاوردهاي عظيم و قابل ملاحظه براي كشوري هستند كه با بسياري از مسائل داخلي از جمله كمبود مواد غذايي دست و پنجه نرم مي‌كند.
انتشار اين بيانيه با واكنش سريع يكي از سخنگويان وزارت خارجه ايالات متحده همراه بود. اين سخنگو ضمن متهم كردن پيونگ‌يانگ به ناديده گرفتن پيشنهاد واشنگتن مبني بر مذاكره بدون پيش‌شرط گفت: «هدف ما خلع سلاح كامل شبه‌جزيره كره است. امريكا هيچ قصد خصمانه‌اي در قبال كره شمالي ندارد.» او ادامه داد: «كره شمالي تهديدي براي صلح و امنيت بين‌المللي و رژيم جهاني منع اشاعه است. ايالات متحده منافع حياتي در بازدارندگي كره شمالي، دفاع در برابر تحريكات يا استفاده از زور، محدود كردن دسترسي خطرناك‌ترين برنامه‌هاي تسليحاتي اين كشور و مهم‌تر از همه، حفظ امنيت مردم خود، نيروهاي مستقر و متحدانش دارد.»
جني تاون، كارشناس مسائل كره شمالي در امريكا در خصوص بيانيه اخير وزارت خارجه كره شمالي گفته است: «اين واقعيت كه اين بيانيه را وزارت خارجه كره شمالي منتشر كرده و نه نهادهايي مثل ارتش نشان مي‌دهد، بيش از آنكه يك تهديد باشد، ابزارسازي براي گفت‌وگوهاي احتمالي است.» به گفته او، «آنها مي‌خواهند بگويند مايل به انجام اين كار و حمله موشكي و هسته‌اي به ايالات متحده نيستند اما هر زمان كه اراده كنند، مي‌توانند اين كار را انجام دهند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون