• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5147 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۱ بهمن

سكوت راننده ردبول بعد از مدت‌ها شكست

روايت مكس ديوانه از يك قهرماني ديوانه‌وار

كاملا شايسته عنوان نخست بودم

گروه ورزش

مكس فرشتاپن از زماني كه در يك درام وحشيانه لوييس هميلتون را در دور آخر مسابقه جايزه بزرگ ابوظبي پشت‌سر گذاشت و اولين قهرماني خود را در فرمول يك به ثبت رساند سكوت كرد. پس از آن شادي ديوانه‌وار و همچنين جنجال‌هاي تلخ و درخواست‌هاي تيم مرسدس براي تغيير نتيجه، فرشتاپن به زمان نياز داشت تا  ريكاوري كند. حالا او آماده است تا دوباره وارد چالش بعدي شود. خودروي جديد‌‌ ردبول با نام‌RB18 بعد‌از‌ظهر روز چهارشنبه رونمايي ‌شد.

همه‌چيز از دور پنجاه و سوم پيست ابوظبي آغاز شد. جايي كه نيكلاس لطيفي در فاصله 5 دور تا انتهاي مسابقه تصادف كرد و باعث شد فاصله بين هميلتون و مكس از بين رود. هميلتون مي‌رفت با ثبت هشتمين قهرماني خود تاريخ‌ساز شود اما قوانين مسابقه جوري روي ادامه رقابت تاثير گذاشت كه فرشتاپن كه تمام فصل با هميلتون يك رقابت شانه به شانه داشت در نهايت قهرمان شد. 
فرشتاپن در مورد آن لحظات كه به قول مدير تيم ردبول به معجزه نياز داشتند، گفت: «در سر من چه مي‌گذشت؟ به خودم مي‌گفتم بايد از او سبقت بگيرم. اينجا فقط يك گزينه وجود دارد و قرار نيست من دوم شوم.»
او ادامه مي‌دهد: «من سعي كردم با راه‌اندازي مجدد روي تلاشم كار كنم. همه‌چيز خوب كار مي‌كرد تا اينكه از خط گذشتم. احساس مي‌كردم پايم گرفته است. اين يكي از دردناك‌ترين چيزهايي است كه مي‌تواند اتفاق بيفتد. زيرا وقتي شما براي مدت طولاني فول گاز حركت مي‌كنيد اين احساس به شما دست مي‌دهد كه عضله منقبض شده است. در اين شرايط آدرنالين كمك مي‌كند كه ادامه بدهيد. چون چاره‌اي نبود. مجبور بودم. بنابراين فقط گاز را كامل نگه داشتم و مي‌توانستم احساس كنم كه پايم بيشتر درد مي‌كند. خوشبختانه پيچ پنجم رسيد و من براي سبقت رفتم. سه ثانيه فرصت داشتم اين كار را بكنم.»
فرشتاپن دستش را تكان مي‌دهد و مي‌گويد: «به‌طور كامل انجام شد. اگر يك دور ديگر وجود مي‌داشت من نمي‌توانستم به اين شكل ادامه دهم. سطح استرس در دور آخر آن قدر بالا بود كه بدن شما به آن واكنش نشان مي‌دهد. اما شما نمي‌توانيد تسليم شويد.»
فرشتاپن در اين فصل يك قهرمان شايسته بود. او 10 بار از جايگاه نخست مسابقه را استارت زد. در 10 مسابقه پيروز شد و 18 بار روي سكو رفت. درخشش او در مسابقه زماني مشهودتر مي‌شود كه او با وجود گرفتگي عضله جسارت داشت تا هميلتون را با يك مانور متهورانه پشت سر بگذارد. 
او مي‌گويد: «با خودم گفتم آنها را در آن پيچ غافلگير مي‌كنم. حتي پدرم (جوس فرشتاپن راننده سابق فرمول يك) هم انتظار نداشت من اين كار را انجام دهم. اين نوع چيزهاست كه تفاوت ايجاد مي‌كند.»
هميلتون با شدت به فرشتاپن نزديك شد اما او توقف نكرد. زيرا چرخ‌هاي آنها نزديك بود به هم برخورد كند. اين يك درام ورزش باورنكردني بود. فرشتاپن مي‌گويد: «بعد عبور از خط پايان نمي‌توانستم باور كنم. مخصوصا بعد از اينكه در طول مسابقه اين طور به نظر مي‌رسيد كه كار تمام شده. ناگهان احساسات شما صد در صد به سمت ديگر تغيير مي‌كند. خيلي ديوانه‌وار! اين همان چيزي است كه ما براي تمام عمر روي آن كار كرده بوديم. اين هميشه روياي من بود و وقتي از خط پايان عبور كردم متوجه شدم به آن رسيدم. از ماشين بيرون پريدم در حالي كه همه مكانيك‌ها و پدرم به سمت من مي‌دويدند.»
فرشتاپن به واكنش پدرش لبخند مي‌زند: «فكر كردم او ممكن است بميرد. به نظر مي‌رسيد هر لحظه امكان دارد سكته قلبي كند. رنگش پريده بود. ما به هم مي‌گفتيم ما آن را انجام داديم!» 
فرشتاپن در مورد اولين مواجهه‌اش با هميلتون به ياد مي‌آورد: « من كلاه خود را برداشتم و ديدمش و فكر كنم گفت تبريك مرد! كلمات بيشتري به خاطر نمي‌آورم اما رفتارش خوشايند بود.»
وقتي فرشتاپن مي‌شنود كه هميلتون خيلي به قهرماني هشتم نزديك شده بود شانه‌هايش را بالا مي‌اندازد: «بله! اما فقط به هفت قهرماني قبلي‌اش نگاه كنيد. فكر نمي‌كنم خيلي بد باشد. اينطور نيست؟»
او و هميلتون در اين مدت پيامي با هم رد و بدل نكرده‌اند. فرشتاپن تاكيد مي‌كند: «اين كاملا طبيعي است. ما زندگي خودمان را داريم و هنگام مسابقه خيلي همديگر را مي‌بينيم.»
مرسدس بابت اتفاقات انتهاي مسابقه ابوظبي شكايتي مطرح كرده است. فرشتاپن در مورد اينكه آيا نگران است كه عنوانش را از او بگيرند يا نه مي‌گويد: «نه آنها نمي‌توانند كاري انجام دهند.» او در پاسخ به اين سوال كه آيا فكر مي‌كند پيروزي‌اش تحت‌الشعاع قرار گرفته مي‌گويد: «اصلا! من فصل بسيار خوبي را پشت سر گذاشتم و فكر مي‌كنم شايسته قهرماني بودم. من هم واقعا بدشانس بوده‌ام. مردم هميشه آخرين مسابقه را به ياد مي‌آورند. اما اگر به كل فصل نگاه كنيد قهرماني بايد خيلي زودتر به من مي‌رسيد.»
فرشتاپن در حالي كه از برخي پيچ و خم‌هاي فصل حرف مي‌زند مرور مي‌كند كه در گرندپري بريتانيا پايين‌ترين عملكردش را داشته است. او و هميلتون در دور اول زماني كه هميلتون سعي مي‌كرد به زور از داخل پيچ عبور كند درگير شدند. هميلتون چرخ عقب فرشتاپن را مورد اصابت قرار داد و ماشين ردبول از مسير مسابقه خارج شد و با سرعت 180 مايل بر ساعت به موانع كنار پيست خورد. هورنر مديرردبول هميلتون را به رانندگي كثيف متهم كرد. او از اينكه مرسدس زماني كه فرشتاپن در بيمارستان بستري بود جشن قهرماني مي‌گرفت عصباني بود.
فرشتاپن مي‌گويد: «اين دردناك بود. از نظر امتيازگيري هم سخت بود. پشتم، شانه‌هايم. من كاملا آدم سرسختي هستم و مي‌توانم ضربه‌هاي زيادي را تحمل كنم اما براي بدن يا مغز شما خوب نيست كه چنين تاثيراتي را بپذيرد. من به خانه رسيدم و به مدت چهار روز تلويزيون تماشا نكردم. مسابقه سيم كارتي هم ندادم (واقعيت مجازي شبيه‌سازي) مغزم بايد استراحت مي‌كرد.»
فرشتاپن در پاسخ به اين سوال كه آيا او و تيمش بعد از آن جشن مرسدس انگيزه بيشتري براي قهرماني پيدا كردند يا نه گفت: «من فكر نمي‌كنم كه ما اينطور كار كنيم. اتفاقاتي كه آنجا افتاد بي‌احترامي بود. اما ما به آنچه بهتر مي‌توانستيم انجام دهيم نگاه كرديم. زماني كه به عنوان يك تيم از استراحت برگشتيم واقعا كار خوبي انجام داديم زيرا در مسابقات نيم فصل دوم پيروز شديم.»
فرشتاپن كه از يك سال مسابقه شديد و اعصاب خردكن خسته شده اعتراف مي‌كند: «حتما نمي‌توان هر سال چنين درامي داشت. اين براي من خوب نيست. براي هيچ كس در تيم.»
هلموت ماركو مشاور ردبول هفته گذشته گفت اگر فرشتاپن مجبور شود فصول رقابتي وحشيانه‌تري را تحمل كند عمر دوران حرفه‌اي‌اش كوتاه مي‌شود. اما فرشتاپن كه بعد از استراحت دوباره شارژ شده است مي‌گويد از زماني كه قهرمان جهان شده هيچ چيز در زندگي‌اش تغيير نكرده. «حداقل نه براي من. وقتي به خانه مي‌رسم ترجيح مي‌دهم كارهايي را كه قبل از قهرمان شدن انجام مي‌دادم انجام دهم.»
فرشتاپن آن قدر ديوانه رقابت است كه اوقات فراقتش را هم به مسابقه واقعيت مجازي مي‌گذراند و با وجود داشتن رقباي قوي حتي در آن جا هم جزو بهترين‌هاست. 
فرشتاپن معتقد است كه قوانين جديد فرمول يك به اين معني است كه ماشين‌ها در فصل جديد كمي كندتر حركت خواهند كرد و اين مسابقات را حتي نزديك‌تر هم مي‌كند. اما همانطور كه خاطرنشان مي‌كند: «اين بستگي به اين دارد كه مردم در مقررات چه چيزي پيدا كنند.»
مشخص نيست هميلتون در فصل آينده چگونه خواهد بود. اما فرشتاپن معتقد است كه او موقعيت قوي‌تري خواهد داشت. معتقد است فشار كمتري نسبت به گذاشته روي او وجود دارد. يعني اجبار به بردن حداقل يك قهرماني از روي دوشش برداشته شده. او مي‌گويد: «اين ديگر قبلا اتفاق افتاده. من انجامش دادم بنابراين وقتي اوضاع سخت مي‌شود يا دچار بدشانسي مي‌شويد احتمالا راحت‌تر و عادي با آن كنار مي‌آييد.» فرشتاپن 13 سال از هميلتون جوان‌تر است و بنابر اين آيا او آرزو مي‌كند كه اندازه رقيب خود قهرمان شود؟ فرشتاپن پاسخ مي‌دهد: «نه واقعا. اگر هيچ‌وقت به قهرماني هفت يا هشت نرسم هم خوب است. شما به شانس زيادي نياز داريد تا براي مدت طولاني در چنين موقعيتي بمانيد. من فقط مي‌خواهم از آن لذت ببرم و مي‌دانم وقتي به پيست بازگردم هنوز هم مي‌خواهم برنده شوم.» منبع: گاردين

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون