• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۵ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5147 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۱ بهمن

در بازار اقلام خانگي چه خبر است؟

تلاش شركت «خاص» براي گراني لوازم خانگي

گروه اقتصادي

اخيرا حسن ‌الله‌ياري، مديركل نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در مصاحبه‌اي اعلام كرده بود كه «در حال حاضر هيچ‌گونه مجوز افزايش قيمتي براي محصولات لوازم خانگي از سوي اين سازمان صادر نشده اما در صورت درخواست افزايش قيمت از سوي واحدهاي توليدكننده لوازم خانگي، آنها بايد مطابق رويه مرسوم، مستندات بهاي تمام شده‌شان را براي بررسي به سازمان ارايه كنند تا در صورت تاييد، پس از تصميم‌گيري نهايي در كارگروه تنظيم بازار و ابلاغ به شركت، قيمت‌هاي جديد اعمال شود.» به گفته اين مقام مسوول هرگونه افزايش قيمت بدون طي مراحل ياد شده فاقد وجاهت بوده و برخورد قانوني لازم در اين خصوص انجام مي‌شود. صحبت‌هاي ‌الله‌ياري در حالي است كه ميانه دي ماه عباس هاشمي، دبيركل انجمن صنايع لوازم خانگي ايران از افزايش ۳۹ درصدي قيمت نهاده‌هاي توليد از ابتداي امسال تاكنون خبر داده و از وزارت صمت خواسته بود كه به قيمت‌گذاري دستوري براي كالاي نهايي پايان دهد و به جاي آن بر تامين و نظارت بر نهاده‌هاي توليد متمركز شود. حال با وجود هشدارهاي مقامات و تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر عدم افزايش قيمت آن هم با توجه به تمام حمايت‌ها از صنعت لوازم خانگي، رييس اتحاديه لوازم خانگي مي‌گويد: «يكي از شركت‌هاي بزرگ لوزام خانگي از بازگشت قيمت‌ها به روال گذشته سر باز مي‌زند. »

اما نكته ديگري كه پازوكي بر آن اشاره كرد؛ قدرت مانور يك شركت توليدي در بازار لوازم خانگي بود. به گونه‌اي كه اين شركت اقدام به توزيع مستقيم كالا در بازار كرده و علاوه بر بخش توليد، از بخش توزيع نيز سود مي‌برد. 

يك شركت لوازم خانگي  بر قيمت‌هاي جديد پافشاري مي‌كند
اكبر پازوكي، رييس اتحاديه لوازم خانگي در واكنش به سخنان مديركل نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در خصوص عدم ارايه مجوز از سوي اين سازمان به منظور افزايش قيمت محصولات لوازم خانگي به «اعتماد» گفت: «برخي شركت‌هاي لوازم خانگي طي ماه‌هاي گذشته اقدام به افزايش 8 تا 12 درصدي قيمت لوازم خانگي كرده بودند، اما پس از اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان قيمت‌ها را به نرخ‌هاي قبلي‌شان برگرداندند جز يك شركت لوازم خانگي كه همچنان بر قيمت‌هاي جديد خود پافشاري مي‌كند و قيمت‌هايش را به قيمت‌هاي قبلي برنمي‌گرداند.»
رييس اتحاديه لوازم خانگي در ادامه گفت: «در مورد اين شركت هم بهتر است سازمان حمايت پيگير باشد و اتحاديه به عنوان مرجعي براي توليدات و توزيع لوازم خانگي نمي‌تواند به اين مساله ورود كند.» پازوكي با بيان اينكه درصدي كه براي سود لوازم خانگي از سوي دولت تعيين شده قابل تامل است، افزود: «همين ميزان كه از سوي دولت هم مشخص شده فروشندگان نمي‌توانند از مشتري‌ها دريافت كنند، در همين قانون جديد هم كه گفته شده قيمت كالاها بايد روي اجناس زده شود هر چند ما موافق هستيم اما بايد قبل از آن ليست سه ستونه به فروشندگان بدهند تا كاسب‌ها هم قيمت‌ها را بتوانند روي كالاها بزنند.»
او ادامه داد: «اگر اين موضوع پيگيري شود به راحتي فروشندگان هم مي‌توانند با استناد به ليست‌هاي سه ستونه به مشتري‌ها اعلام كنند كه قيمت خريداري شده چه ميزان بوده و با چه ميزان سود مي‌توانند اين كالاها را به فروش برسانند و حق اينكه يك ريال گران‌تر هم بفروشند را ندارند، اما متاسفانه هنوز اين قضيه به صورت جدي مورد بررسي قرار نگرفته است.»

اتحاديه لوازم خانگي در گران  يا ارزان كردن محصولات كاره‌اي نيست
پازوكي در بخش ديگري از سخنان خود به نرخ‌گذاري و مبناي افزايش قيمت‌ها اشاره و تصريح كرد: «سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان با توليدكنندگان در تماس است و آنها بايد بر اساس آپشن‌هايي كه توليدكنندگان اعلام مي‌كنند مجوز گران‌تر كردن كالاها را بدهند يا ندهند و ما قادر به نرخ‌گذاري‌ها و ارزان‌تر و گران‌تر كردن كالاها نيستيم.ما همواره سعي داشته‌ايم تا در مسائل توليدكنندگان دخالتي نداشته باشيم اما هميشه شركت‌هاي توليدي پا در كفش ما مي‌كنند، به گونه‌اي كه اخيرا برخي از اين توليدكنندگان اقدام به راه‌اندازي فروشگاه هم كرده‌اند و خودشان اقدام به فروش قسطي كالا كرده و خودشان هم به خودشان كالا مي‌فروشند.»
پازوكي گفت: «چرا بايد يك شركت توليدي به اندازه‌اي قدرت مانور داشته باشد كه خودش مستقيم كالا بفروشد؟ اين مساله يعني هم از بخش توليد سود مي‌برد و هم از بخش توزيع و اين موضوع براي اتحاديه لوزام خانگي جاي سوال دارد.»
او درباره بازار شب عيد نيز گفت: به علت گران بودن كالا مردم چندان تمايلي به خريد لوازم خانگي براي بازار شب عيد ندارند.

قدرت خريد مردم كمتر از قبل شده است
رييس اتحاديه لوازم خانگي تصريح كرد: هر سال هم قدرت خريد مردم كمتر از قبل مي‌شود به گونه‌اي كه وضعيت خريدها امسال از سال 1399 كمتر شده و در سال 1399 خريدها از سال 1398 كمتر بود و در اين 4 سال گذشته قيمت لوازم خانگي به اندازه‌اي بالا رفت كه هر سال قدرت خريد كمتر شد و ديگر بازار شب عيدي وجود ندارد.
پازوكي خاطرنشان كرد: امروز تنها افرادي كه ازدواج در پيش دارند براي خريد كالا اقدام مي‌كنند و 90 درصد افرادي كه توانايي خريد ندارند كالاي‌شان را تعمير مي‌كنند. رييس اتحاديه لوازم خانگي در مورد احتمال توافق برجام و تاثير آن بر بازار لوازم خانگي نيز ادامه داد: اين موضوع به سياست‌هاي دولت وابسته است و سياست‌هاي دولت شايد پس از اين به گونه‌اي پيش رود كه بخواهند واردات لوازم خانگي داشته باشند يا اينكه تا مدتي وارداتي نباشد اما اتحاديه لوازم خانگي تنها به توزيع و تهيه لوازم خانگي مي‌پردازد.
او تصريح كرد: ما نيز به عنوان اتحاديه مستقيم با دغدغه‌هاي مردم سر و كار داريم، وضعيت اقتصادي به گونه‌اي شده كه كسبه هم امروز بايد همانند يك كارمند هر روز سركار بروند و چراغ مغازه‌شان را روشن كنند وگرنه نمي‌توانند به فعاليت شغلي‌شان ادامه دهند. پازوكي گفت: كسبه هم يك منبع مالي دارند كه اين پول در گردش آنهاست و هميشه كالايي را خريده‌اند و فروخته‌اند و سودي هم كسب كرده‌اند، اما در اين ميان هزينه‌هاي جانبي را هم پرداخت كرده‌اند. به عنوان مثال مبلغ پسماندي كه امسال از سوي شهرداري آمد بسيار بالا بود و حدود 580 هزار تومان براي يك مغازه كوچك هزينه پسماند پرداخت كرديم يا عوارض نوسازي يك ميليون و 100 هزار تومان آمده يا اينكه امسال در عرض 15 روز ماليات دريافت كردند و در 15 خرداد اعلام كردند كه تا 31 خرداد ماه كسبه بايد ماليات بدهند، اين در حالي است كه در سال‌هاي گذشته اين مدت حداقل يك ماهه بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون