• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5149 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۴ بهمن

طرح جايگزيني خودرو به مجلس رفت

90درصد ظرفيت مراكز اسقاط خودرو خالي است

گروه اقتصادي| با وجود آنكه اكثر كارشناسان حمل و نقل و خودرويي كشور بر اين باورند كه فرسودگي بيش از حد ناوگان حمل بار و مسافري در كشورباعث مشكلات زيادي شده ، هم از منظر ايمني (وقوع سوانح مانند اتوبوس خبرنگاران يا اتوبوس سربازان معلم و اتفاقات مشابه) و هم از منظر آلايندگي و مصرف سوخت تاثير بسيار مخربي داشته؛ اما آن‌گونه كه بايد دولت‌ها در اجراي طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده به خوبي عمل كنند، موفق نبوده‌اند و نتوانسته‌اند منابع مالي را به درستي براي خودروسازان براي جايگزيني خودروهاي نو با خودروهاي فرسوده تامين كنند و همين موضوع باعث تاخير 6 ساله در عملكرد مراكز اسقاط شده است. اما به تازگي طرحي به منظور جايگزيني خودرو در مجلس ارايه شده است.سيدامير احمدي، دبير انجمن مراكز اسقاط خودرو كل كشور در مورد طرح اسقاط خودروهاي فرسوده به «اعتماد» گفت: از حدود 6 سال گذشته بحث خودروهاي فرسوده مغفول مانده بود و مراكز اسقاط خودرو در كشور هم به ‌طور كامل به ركود رفتند و كلا با 10درصد ظرفيت‌شان در حال فعاليت هستند و درحالي كه طرح‌هاي زيادي را در دولت قبل مطرح كرديم اما متاسفانه هيچ كدام اجرايي نشد.دبير انجمن مراكز اسقاط خودرو در ادامه گفت: در حال حاضر طرح ديگري درخصوص اسقاط خودرو به مجلس ارايه شده است و 3 طرح مورد تاييد قرار گرفته كه اميدواريم اجرايي شود.
سال طلايي اسقاط خودرو سال 1393 بود
او با اشاره به خودروهاي اسقاطي افزود: در سال 1393 حدود 320 هزار خودرو از رده خارج شد كه به جرات مي‌توان گفت اين سال لحظه‌اي طلايي براي مراكز اسقاط خودرو بود اما پس از آن متاسفانه دولت ديگر حتي نگاهي به اين قضيه نداشت و پس از آن 6 سال سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش به صورت كامل از بين رفت و حتي يكي از درخواست‌هاي ما از وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازي ابطال پروانه بهره‌برداري و مجوزها در اين حوزه بود. احمدي با بيان اينكه تجميع سرمايه‌گذاري‌ها در حوزه اسقاط خودرو بيش از 20 هزار ميليارد تومان بود، گفت: متاسفانه در اين داستان بحث خروج خودروهاي فرسوده به واردات خودرو گره خورد اما در دولت‌هاي نهم و دهم طرح جايگزيني خودرو مطرح شد به گونه‌اي كه موضوع واردات خودرو مي‌توانست مكملي براي اين قضيه باشد.  دبير انجمن مراكز اسقاط خودرو تصريح كرد: باتوجه به اينكه بعد از آن بحث جايگزيني ديگر اتفاق نمي‌افتاد و طرح نقدي هم از بين رفت تنها راه براي خروج خودروهاي فرسوده بحث واردات خودرو بود كه مقرر شد به ازاي واردات هر خودرو تا حجم 2500 سي‌سي 4 خودرو خارج شود و اگر اين حجم موتور بالاتر مي‌رفت 6 تا 8 خودرو از چرخه خارج مي‌شد. او با بيان اينكه از زمان تعطيلي مراكز اسقاط، خروج خودروهاي فرسوده به حاشيه رفت، ادامه داد: با پيگيري‌هاي فراوان درنهايت امسال با همكاري رييس كارگروه خودرويي در كميسيون صنايع سه بحث ساماندهي خودرو، طرح بورس انرژي و طرح جايگزيني خودرو نيز مطرح شدند.
الزام بر اولويت مالكان خودروهاي فرسوده 
بر سايرين در قرعه‌كشي‌ها
احمدي گفت: سال گذشته طرح جايگزيني خودرو مطرح شد به گونه‌اي كه اگر ماهانه 10 هزار خودرو يا هزار خودرو از سوي مردم پيش‌خريد مي‌شد 10درصد آن را به مالكان خودروهاي فرسوده اختصاص دهند و مالكان خودروهاي فرسوده به افراد ديگر اولويت داشته باشند كه اين طرح از سوي كميسيون صنايع در حال بررسي است. دبير انجمن مراكز اسقاط خودرو در ادامه گفت: طرح ديگر طرح بورس انرژي است كه در دست بررسي قرار دارد البته چندين جلسه كارشناسي تاكنون براي اين منظور برگزار شده اما هنوز به نتيجه نرسيده است و 5 هفته است كه اين قضيه به تعويق مي‌افتد و درحالي كه معاون اول رييس‌جمهور در جلساتي كه برگزار مي‌شود به موضوع آلودگي هوا كه منشا اصلي آن خودروهاي فرسوده است اشاره دارند اما متاسفانه هنوز به نتيجه نهايي نرسيده‌ايم. او افزود: از زماني كه موضوع واردات خودرو با مشكل مواجه شد و ممنوعيت‌ها ايجاد شدند بحث خروج خودروهاي فرسوده هم با مشكل مواجه شد و براساس مصوباتي كه از سال 1388 بود و اجرايي هم نشد خودروساز در آن مصوبات ملزم بود كه براساس توليدات سالانه 30درصد خروج خودروهاي فرسوده را داشته باشد كه محقق نشد.
به ازاي پلاك شدن 7 موتوسيكلت
 يك خودروي سواري اسقاط مي‌شود
دبير انجمن مراكز اسقاط خودرو گفت: در حال حاضر تنها راه معاش مراكز اسقاط از سال 1398 تاكنون با شماره‌گذاري موتوسيكلت‌ها بوده كه معادل‌سازي مي‌شوند و در ازاي خروج يك موتوسيكلت يك موتوسيكلت ديگر پلاك مي‌شود و پس از آن اعلام شد به ازاي پلاك شدن 7 موتوسيكلت يك خودروي سواري اسقاط شود تا اين چرخه خروج خودرو انجام شود. احمدي گفت: سال گذشته صرفا به جهت شماره‌گذاري موتوسيكلت‌ها حدود 8 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شد اين در حالي است كه در سال 1393 اين رقم 320 هزار خودرو بود. دبير انجمن مراكز اسقاط خودرو با تاكيد بر اينكه سونامي خودروهاي فرسوده در كشور ايجاد شده افزود: در حال حاضر براي ايجاد بزرگراه‌ها و كمربند سبز براي كاهش ترافيك هزينه مي‌شود و در حالي كه خودروي فرسوده‌اي از رده خارج نمي‌شود خودروسازان باز هم آماري از افزايش توليد ارايه مي‌دهند و مي‌گويند برنامه توليد يك ميليون و 200 هزار خودرو را دارند. او ادامه داد: يكي از موضوعات مهم كه هيچ فشاري هم بر دوش خودروسازان ندارد بحث مربوط به جايگزيني خودروهاست و مي‌تواند به گونه‌اي پشتيبان خودروسازان داخلي باشد و به اعتقاد ما براي مالكان خودروهاي فرسوده بايد يك امتيازي درنظر گرفته شود و با توجه به فيلتر‌هايي كه وجود دارد يك باگ اصلي اين است كه هيچ‌گاه مالك خودروي فرسوده كه موضوع زيبايي شهر را به‌هم مي‌ريزد و باعث آلودگي هوا مي‌شود در اين ثبت‌نام‌ها و قرعه‌كشي‌ها جايي ندارد و شرايط ويژه‌اي براي آنها درنظر گرفته نمي‌شود تا هم آلودگي هوا كمتر شود و هم مصرف سوخت بهينه شود. دبير انجمن مراكز اسقاط خودرو افزود: اگر دغدغه دولت بحث بهينه‌سازي مصرف سوخت است در 5 سال حدود 70 ماه يارانه كشور به اين موضوع تخصيص داده مي‌شود، تنها روزنه‌اي كه هم‌اكنون وجود دارد بحث مربوط به واردات 50 هزار خودرو است كه ما به اين موضوع خوشبين هستيم كه اگر محقق شود امكان اينكه 200 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شود وجود خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون