طرح مافياي واردكنندگان براي تضعيف ايربگ توليد داخل با شكست روبهرو شد
پس از آنكه در 20 دي ماه در نتيجه تصادف زنجيرهاي در محور بهبهان به رامهرمز استان خوزستان بيش از 50 نفر مصدوم و كشته شدند، بحث باز نشدن ايربگ خودروهاي توليد داخل مورد انتقاد بسياري از فعالان بازار و اصحاب رسانه قرار گرفت. منتقدين باز نشدن ايربگ خودروهاي تصادفي، شركتهاي خودروساز و قطعهساز را به رعايت نكردن استانداردهاي ايمني در ساخت ايربگ متهم كرده و مدعي شدند كه شركتهاي توليدكننده به جاي ايربگ از پلاستيك در محصولات خود استفاده كرده و توليدات آنان توانايي رقابت با محصولات وارداتي را ندارند. با گذشت يك ماه از حادثه دردناك تصادف بهبهان و بهرغم سياهنمايي منتقدين بازار در مورد بيكيفيت بودن و نقص فني در ايربگهاي توليد داخل، وزارت صنعت بعد از انجام تحقيقات گسترده مهر تاييد بر كيفيت ايربگهاي توليد داخل زد. در همين مورد سهيل معمارباشي، مديركل دفتر صنايع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بررسي آخرين گزارش باز نشدن ايربگها در حادثه تصادف محور بهبهان- رامهرمز و بازخواني ACU ايربگها نشان داد در هيچ يك از خودروهاي ياد شده مشكل از كيسه هوا نبوده است. وي افزود: بازخواني نتايج ACU ايربگها نشان داد كه شتاب منفي و شرايط لازم براي باز شدن آنها جز يك مورد خودروي سمند سورن در ساير خودروها ايجاد نشده و در نتيجه ايربگها باز نشدند. اين مقام مسوول خاطرنشان كرد: سالانه بيش از سههزار مورد تعويض ايربگ خودروها در مراكز خدمات پس از فروش خودروسازان به ثبت ميرسد و اين به معناي آن است كه سيستم ايربگ خودروهاي توليد داخل مشكلي ندارد، اما اين انتظار كه تحت هر شرايطي بايد كيسههاي هوا باز شوند، منطقي نيست. منتقدين و در حقيقت مافياي واردكنندگان قطعات خودرو در حالي مدعي بيكيفيت بودن ايربگهاي توليد داخل هستند كه شركتهاي قطعهساز داخلي شرايط سخت تحريم در جهت داخليسازي قطعات پيشرفته خودرو ماننداي سييو گامهاي موثري برداشتهاند و مانند هميشه سعي در پيشبرد اين صنعت و كاهش ميزان وابستگي به كشورهاي خارجي دارند.