• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5161 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۹ اسفند

يزداني و مرادمند از فوتبال محروم شدند!

فشار از پايين، چانه‌زني از بالا جواب نداد

گروه ورزش

صبح روز گذشته معاون اجتماعي سازمان وظيفه عمومي ناجا در يك برنامه تلويزيوني به تشريح وضعيت سربازي دو بازيكن استقلال پرداخت تا به نوعي تمام حرف و حديث‌ها به پايان برسد. حسين زاهدي در اين برنامه گفت از نظر نظام وظيفه دو بازيكن استقلال مشمول غايب هستند و نه تنها تعويقي براي اعزام به خدمت آنها در نظر گرفته نمي‌شود كه از اين پس به دليل غيبت از تمام فعاليت‌هاي فوتبالي محروم مي‌شوند. 

پاسخ سخت و محكم نظام وظيفه به حواشي يك ماه اخير ورزش ايران در واقع پاسخي بود به فعاليت‌هاي باشگاه استقلال در چند روز گذشته و بيانيه‌نويسي‌هاي مديران اين تيم. پاسخي به اظهارات سردار آجرلو در روز شنبه كه به‌شدت سازمان نظام وظيفه و ستاد كل نيروهاي مسلح را بابت نپذيرفتن تعويق خدمت دو بازيكن استقلال زير سوال برد. آجرلو گفت: «در اين سه، چهار ماه، هر روز چوبي لاي چرخ استقلال گذاشته شده است. از دوستان خودم در سازمان نظام وظيفه و ستاد كل نيروهاي مسلح متعجبم كه با قانون آشنا هستند و آيين‌نامه‌اي نوشتند كه بازيكني در سطح ملي مي‌تواند تا ۳۰ سالگي خدمتش را به تعويق بيندازد. مرادمند از نظر قانوني بازيكن استقلال است و درباره يزداني هم اين سوال وجود دارد كه چرا او زود به خدمت فراخوانده شده است؟ چرا بدون مطالعه نامه وزير ورزش را بايگاني كرديد؟ به استقلال كمك نمي‌شود چون ۵ امتياز بيشتر از تيم دوم دارد؟ به استقلال كمك نمي‌شود چون دور و بر شما ممكن است سمپات‌هاي تيم رقيب باشد كه شما تصميمي غلط بگيريد؟»
در پاسخ به اين اتهامات حسين زاهدي گفت از آبان‌‌ماه جلساتي با مديران باشگاه استقلال و دو بازيكن اين تيم برگزار و به آنها اعلام شده كه قرارداد يزداني و مرادمند تنها تا نيم‌فصل معتبر است. زاهدي گفت: «سازمان نظام وظيفه و نيروهاي مسلح در اين باره صبوري به خرج دادند تا بحث موضوعات ورزشي دچار تشويش اذهان عمومي نشوند و موضوعات در همان فضاي ورزشي و دوستانه حل شود. ما آبان‌ماه در خدمت عزيزان باشگاه استقلال، همين دو بازيكن محترم و نماينده اين باشگاه به نام آقاي نصيري بوديم و از آنها دعوت كرديم و در سازمان نظام وظيفه حضور پيدا كردند و به آنها اطلاع داديم با توجه به شرايط اين عزيزان كه يزداني ۳۰ ساله شده و مرادمند به تيم ملي دعوت نشده است تا نيم‌فصل به آنها اجازه بازي داده شد. به همين دليل برگه اعزام به تاريخ اول اسفند براي آنها صادر شد.» 
مساله‌اي كه زاهدي به آن اشاره كرده پرده از يك راز بزرگ در نحوه برخورد مديران استقلال با سربازي دو بازيكن برمي‌دارد. مديران باشگاه در حالي كه مي‌دانستند دو بازيكن تيم قطعا از اول اسفند مشمول هستند و قراردادشان خود به خود فسخ مي‌شود در نقل‌وانتقالات نيم‌فصل دست روي دست گذاشتند و اين دو بازيكن را راهي تيم‌هاي نظامي نكردند تا پنجره نقل‌وانتقالاتي زمستاني بسته شود. با اين ديدگاه كه بعد مي‌توانند با دو استدلال بازيكنان را تا پايان فصل نگه دارند. اول اينكه بگويند بازيكنان ملي و در سطح ملي مي‌توانند چند ماه اعزام خود را به‌ تعويق بيندازند. دوم اينكه در حال حاضر پنجره نقل‌و‌انتقالاتي بسته است و يزداني و مرادمند مجبورند به دسته پايين‌تر بروند يا به پادگان اعزام شوند. در اين راستا مديران استقلال روي رايزني‌هاي آجرلو، حمايت وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال و همچنين فشار هواداران در فضاي مجازي و كمك برخي رسانه‌ها حساب ويژه‌اي باز كرده بودند. در واقع مديران استقلال خواستند سياست فشار از پايين، چانه‌زني از بالا را به اجرا در بياورند. آجرلو در اظهاراتش تاكيد كرد در اين چند روز با همه مقامات نظامي كه مي‌توانستند در اين پرونده به استقلال كمك كنند ديدار داشته. در فضاي مجازي هم استقلالي‌ها هر‌آنچه در توان داشتند، گذاشتند تا به مديران باشگاه در پيشبرد اهداف‌شان كمك كنند. 
با اين حال اشتباهات محاسباتي سردار آجرلو كار را به جايي رسانده كه دو بازيكن استقلال نه تنها نمي‌توانند در استقلال بمانند كه از فعاليت فوتبالي و مهم‌تر از همه رسيدن به تيم ملي باز خواهند ماند. حسين زاهدي در اين رابطه در برنامه تلويزيوني صبح ديروز گفت: «براساس اطلاعاتي كه ما از طريق سامانه وظيفه عمومي اخذ كرده‌ايم اعلام حضوري براي اين عزيزان ثبت نشده و آنها غايب هستند. به استناد قانون خدمت وظيفه عمومي، افرادي كه در مهلت و موعد مقرر در مراكز وظيفه عمومي يا مراكز آموزش نيروهاي مسلح حضور پيدا نكنند و خودشان را معرفي نكنند، به استناد ماده ۵۸ قانون به عنوان مشمول غايب محسوب مي‌شوند. اين مشمول غايب يك‌سري محدوديت‌ها و مجازات‌ها برايش تعيين شده است. مانند ثبت اضافه خدمت و ممنوعيت ادامه فعاليت ورزشي، ادامه تحصيل و ساير موارد كه براي مشمولان در نظر گرفته شده است.» ايشان ادامه داد: «به همين سبب، اين عزيزان ديگر اجازه فعاليت ندارند. چه در باشگاه‌ها و چه در تيم ملي. با توجه به اينكه سرباز غايب هستند، اين عزيزان محرومند.» اين مقام مسوول در رابطه با اينكه در نهايت چه چيزي در انتظار يزداني و مرادمند است، گفت: «اين عزيزان بايد خودشان را به يگان خدمت معرفي كنند، دوره خدمت ضرورت را انجام دهند و اگر در محل خدمت‌شان تيم ورزشي باشد، مي‌توانند فعاليت كنند.»
اين به معناي پايان روياي حضور در جام جهاني براي دو بازيكن استقلال است. در حالي كه در بيانيه قبلي نظام وظيفه آمده بود اگر اين دو بازيكن مثل همه سر موقع خودشان را معرفي كنند، امكان حضور در تيم‌ ملي و حتي اعزام برون‌مرزي براي آنها وجود دارد. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون