• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5161 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۹ اسفند

خبر جهان

ميشل عون: 

كنار گذاشتن حزب‌الله  به معناي جنگ داخلي است

«ميشل عون»، رييس‌جمهور لبنان روز يكشنبه درباره مذاكرات غيرمستقيم اين كشور با رژيم صهيونيستي بر سر تعيين مرزهاي دريايي لبنان و فلسطين اشغالي تاكيد كرد كه موضع حزب‌الله در اين خصوص، «منطقي» است. عون در گفت‌وگو با پايگاه خبري «اساس مديا» گفت: «حزب‌الله حل‌وفصل اين پرونده را به دولت واگذار كرده است و از هر تصميمي كه در اين زمينه گرفته شود، حمايت خواهد كرد.» وي در پاسخ به ادعاهايي مبني بر اختلافات «التيار الوطني الحر» (جريان ملي آزاد) با حزب‌الله نيز تاكيد كرد: «كنار گذاشتن حزب‌الله به معناي جنگ داخلي است... آيا بايد به سمت جنگ داخلي حركت كنيم؟» رييس‌جمهور لبنان با بيان اينكه بايد به مذاكرات با رژيم صهيونيستي ادامه داد، خاطرنشان كرد: «راه‌حل، بازگشت به مذاكرات و در عين حال گرفتن حق لبنان درخصوص حفاري است.» اين در حالي است كه اعضاي «فراكسيون وفاداري به مقاومت» در پارلمان لبنان اخيرا درباره اين مذاكرات تاكيد كردند: در حاشيه وقايع و تحولات اخير مرتبط با موضوع تعيين مرزهاي دريايي ظواهر امر نشان مي‌دهد كه ميانجي امريكايي درصدد است وضعيتي ايجاد كند كه حتي اگر شده در آينده، روزنه‌هاي عادي‌سازي لبنان را با دشمن صهيونيستي باز كند. فراكسيون وفاداري به مقاومت بر موضع خود مبني بر اينكه تعيين مرزها بر‌عهده دولت است، تاكيد كرد و گفت: با اين وجود وظيفه ملي دولت ايجاب مي‌كند كه توجه مسوولان ذي‌ربط را به دام‌هاي ميانجيگر امريكايي در روند تعيين مرز را جلب كند تا از خطرات روزنه‌هاي عادي‌سازي با دشمن صهيونيست آگاه باشند كه تحت هيچ بهانه‌اي پذيرفتي نيست و كاملا مردود است. مذاكرات غيرمستقيم بين رژيم صهيونيستي و لبنان بر سر ترسيم مرزهاي دريايي در اكتبر ۲۰۲۰ تحت نظارت سازمان ملل و با ميانجيگري امريكا آغاز و تاكنون پنج دور مذاكره انجام شده كه آخرين آن مربوط به ماه مه گذشته است.

فواد حسين: 

آتش جنگ اوكراين به منطقه خواهد رسيد

وزير خارجه عراق در سخناني نسبت به تاثير جنگ اوكراين و روسيه بر منطقه و كشورهاي عربي هشدار داد. به گزارش ايسنا، فواد حسين، وزير خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به بحران شكل گرفته ميان روسيه و اوكراين و تاثير آن بر خاورميانه اظهار كرد: ما بسيار نگران اين وضعيت هستيم، اگر خداي ناكرده به يك جنگ بزرگ تبديل شود، منجر به يك جنگ جهاني خواهد شد كه در بسياري از نقاط جهان ويراني به بار خواهد آورد. اين درگيري ممكن است منطقه عربي را تحت تاثير قرار دهد، چراكه روسيه يك كشور بزرگ است و منافع زيادي در منطقه و نفوذ زيادي دارد و امريكا نيز يك ابرقدرت است كه در كنار اتحاديه اروپا در منطقه حضور دارد. وي افزود: اگر اين جنگ گسترش يابد آتش آن به منطقه نيز خواهد رسيد، به همين دليل ما خواهان حل اين درگيري از راه گفت‌وگو و مذاكرات هستيم؛ چراكه در غير اين صورت به وضعيت انفجار خواهيم رسيد و عراق و ايران و كشورهاي حوزه خليج (فارس) از مرزهاي اين انفجار دور نيستند. حل و فصل اين مشكل از طريق گفت‌وگو و مذاكره به سود منطقه بوده كه عراق نيز جزيي از آن است. حسين ادامه داد: به نفع منطقه نيست كه جنگ شكل بگيرد، چراكه منطقه و به ويژه عراقي‌ها شاهد جنگ‌هاي مختلف بوده‌اند، در واقع ما قرباني جنگ‌هاي مستمر هستيم و سه يا چهار نسل عراق در جنگ متولد و در جنگ بزرگ شده‌اند، اين نسل‌ها قرباني اين جنگ‌هاي داخلي و خارجي شده‌اند كه حدود ۵۰ سال در عراق به طول انجاميده و به همين دليل است كه ما مخالف جنگ و خشونت هستيم. وي همچنين گفت: ما با كشورهاي همسايه مشكلات زيادي داريم، اما به موضوع خشونت فكر نمي‌كنيم. بايد مسير گفت‌وگو و مسير مذاكره انتخاب شود و زماني كه از يك درگيري بزرگ ميان يك ابرقدرت و ساير كشورها يا سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) صحبت مي‌كنيم، طبيعي است كه نگراني شديدي در منطقه نسبت به شعله‌ور شدن يك جنگ و كشيده شدن دامنه آن به منطقه شكل بگيرد.

واكنش چين به «اقدام تحريك‌آميز» امريكا در تنگه تايوان

وزارت دفاع چين روز يكشنبه عبور يك كشتي جنگي امريكايي از تنگه تايوان را محكوم كرد. به نوشته روزنامه «اينديپندنت»، فرماندهي جناح شرقي ارتش آزادي‌بخش خلق چين ضمن اعلام زيرنظر گرفتن عبور اين كشتي امريكايي، آن را «اقدامي تحريك‌آميز» توصيف كرد. به‌رغم هشدارهاي مكرر پكن درباره تردد كشتي‌هاي جنگي غربي از تنگه راهبردي و حساس تايوان، ناو جنگي امريكايي «يو‌ اس اس رالف جانسون» روز گذشته از اين آبراه تحت منازعه عبور كرد. «نيكلاس لينگو»، سخنگوي ناوگان هفتم نيروي دريايي امريكا در توضيح اين اقدام مدعي شد، عبور اين كشتي جنگي از تنگه تايوان نشانه تعهد واشنگتن به آزادي ناوبري در حوزه اقيانوس هند-آرام است. وي ادعا كرد: «ارتش امريكا مي‌تواند در هر جا كه قوانين بين‌المللي اجازه دهد پرواز كرده، ناوبري كند و عمليات انجام دهد.» اين اقدام در حالي رخ داده كه منابع رسانه‌اي در چين، روز دوشنبه هفته گذشته به نقل از «وانگ ون‌بين» سخنگوي وزارت خارجه اين كشور خبر دادند، پكن در اعتراض به فروش تسليحات امريكا به تايوان، دو شركت بزرگ تسليحاتي را در ليست تحريم‌هاي خود قرار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون