• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5161 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۹ اسفند

سايه ترامپ همچنان بر سر حزب جمهوري‌خواه قرار دارد

رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ يا ميان‌دوره‌اي ۲۰۲۲

شهاب شهسواري

مراسم چهار روزه كنفرانس اقدام سياسي محافظه‌كاران (CPAC) بزرگ‌ترين مراسم سالانه مقام‌ها و فعالان سياسي محافظه‌كار و راست‌گراي امريكايي، يكشنبه شب در فضايي متفاوت از سال‌هاي گذشته در شهر اورلاندوي ايالت فلوريدا پايان يافت. در حالي كه جهان سياست مشغول جنگ روسيه عليه اوكراين است، جمهوري‌خواهان امريكا گمانه مي‌زدند كه به انتخابات ۲۰۲۴ فكر كنند يا انتخابات ميان‌دوره‌اي سال آينده. اين‌بار بر خلاف سال گذشته، تقلب در انتخابات جز در سخنراني دونالد ترامپ، سكه رايج همايش نبود. در حالي كه يك‌سال از كنار رفتن دونالد ترامپ از مقام رياست‌جمهوري ايالات متحده بعد از يك دوره پرفراز و نشيب مي‌گذرد، اما همچنان ستاره اصلي نشست محافظه‌كاران، دونالد ترامپ و ايده‌هاي غريب و متفاوت اوست. همزمان با حمله روسيه به اوكراين، در شرايطي كه عمده نيروهاي سياسي در ايالات متحده امريكا، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه را به دليل آغاز جنگ محكوم كرده‌اند، دونالد ترامپ در سخنراني شنبه شب خود در اين كنفرانس بار ديگر ولاديمير پوتين را فردي زيرك توصيف كرد، اما تجاوز نظامي روسيه به اوكراين را محكوم كرد. دونالد ترامپ، به جاي اينكه پوتين را مسوول حمله به اوكراين بداند، به جو بايدن رييس‌جمهور امريكا حمله كرد. دونالد ترامپ مدعي شد كه او تنها رييس‌جمهور امريكا در قرن ۲۱ است كه در دوران حكومتش روسيه به هيچ كشوري حمله نكرد، چراكه در دوران جورج بوش، روسيه به گرجستان حمله كرد، در دوران اوباما، كريمه را ضميمه كرد و حالا در دوران بايدن به اوكراين حمله كرده است.

خبرگزاري امريكايي آسوشيتدپرس مي‌نويسد كه در طول سه روز ابتدايي برگزاري كنفرانس اقدام سياسي محافظه‌كاران، رهبران ارشد حزب جمهوري‌خواه تلاش كردند تا حد امكان از دونالد ترامپ فاصله بگيرند و بيش از هر چير پيام همبستگي را براي مشاركت راي‌دهندگان جمهوري‌خواه در انتخابات ميان‌دوره‌اي تكرار كنند. اما شنبه شب همه ‌چيز تغيير كرد. دونالد ترامپ در مقابل بيش از ۵۰۰۰ هوادار پرشور خودش در كنفرانس سالانه CPAC بار ديگر ادعاي خود مبني بر تقلب و دزديده ‌شدن انتخابات ۲۰۲۰ ايالات متحده امريكا را تكرار كرد. او كه در طول هفته گذشته به دليل انتشار اظهارنظرش در مورد ذكاوت و زيركي ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه مورد انتقاد قرار گرفته ‌بود، بار ديگر از اظهارنظر خود دفاع كرد و گفت: «قطعا او باهوش است ... مشكل اصلي اينجاست كه رهبران ما احمق هستند، احمق، بسيار احمق.» او همزمان از مردم اوكراين هم حمايت و رييس‌جمهور اوكراين را «مردي شجاع» توصيف كرد هر چند در ادامه رابطه ولاديمير زلنسكي با رهبران خودكامه مانند شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين و كيم جونگ اون، رييس‌جمهور كره شمالي را نكوهش كرد.
دونالد ترامپ، در انتقاد از كاخ سفيد تا آنجا پيش رفت كه حتي حمله پوتين به اوكراين را نيز به رفتار دولت جو بايدن نسبت داد و گفت: «من ترديدي ندارم كه رييس‌جمهور پوتين تصميمش براي حمله ددمنشانه به اوكراين را همان زماني گرفت كه عقب‌نشيني رقت‌انگيز از افغانستان را ديد، جايي كه اول ارتش خارج شد، سربازان‌مان كشته و امريكايي‌ها گروگان گرفته ‌شدند به اضافه اينكه معادل ۸۵ ميليارد دلار از بهترين تجهيزات نظامي جهان را پشت سر رها كردند.»

ترامپ ۲۰۲۴
دونالد ترامپ كه هنوز بر ادعاي خودش مبني بر پيروزي در انتخابات ۲۰۲۰ امريكا تاكيد مي‌كند، ترديدي باقي نگذاشت كه قصد دارد بار ديگر به عنوان نامزد جمهوري‌خواهان براي انتخابات ۲۰۲۴ امريكا هم نامزد شود. او گفت: «ما دو بار برنده شديم و بار ديگر هم اين كار را خواهيم كرد... براي بار سوم اين كار را خواهيم كرد.» تا پيش از سخنراني دونالد ترامپ در روز سوم همايش، ادعاها در مورد انتخابات سال گذشته امريكا كه در همايش سال گذشته دستور كار اصلي كنفرانس بود، در سخنراني‌هاي ديگر بسيار كمرنگ بود. اما سخنراني ترامپ كه خود را قرباني تقلب فراگير در انتخابات معرفي مي‌كند، بار ديگر اين ادعاها را زنده كرد. هيچ يك از سخنرانان ديگر كنفرانس ادبيات ترامپ در حمايت از پوتين را تكرار نكرده ‌بودند و برخي رهبران ارشد جمهوري‌خواه حتي نامي از ترامپ به زبان نياورده‌ بودند. هر چند بخش عمده‌اي از رهبران جمهوري‌خواه كه انتظار مي‌رود نامزدهاي احتمالي انتخابات ۲۰۲۴ باشند، تلاش كرده ‌بودند ترامپ را ناديده بگيرند، اما نام دونالد ترامپ در حاشيه كنفرانس و در ميان فعالان سياسي رده‌هاي پايين‌تر محافظه‌كار و حزب جمهوري‌خواه سكه بود. در حاشيه كنفرانس تي‌شرت‌هاي «ترامپ برنده شد‌ه ‌بود» به هواداران او فروخته مي‌شد و در نظرسنجي غيررسمي كنفرانس بخت ترامپ براي معرفي به عنوان نامزد اصلي جمهوري‌خواهان در انتخابات سال آينده بيشتر از هر نامزد ديگري بود. 
به‌رغم همه اينها، مت اشلپ، رييس اتحاديه محافظ‌كاران امريكا و مدير كنفرانس معتقد است كه ترامپ بر هواداران حزب جمهوري‌خواه سلطه مطلق ندارد. به گزارش آسوشيتدپرس، اشلپ براي اثبات نظرش به حضور موفق ران دي‌سانتيس فرماندار فلوريدا در كنفرانس اشاره مي‌كند كه در سه روز نخست برگزاري اين كنفرانس چهار روزه اشاره مي‌كند كه به يكي از چهره‌هاي محبوب تبديل شده ‌بود. در تمام مدت برگزاري كنفرانس زماني كه نام دي‌سانتيس مورد اشاره قرار مي‌گرفت يا تصوير او بر پرده نمايان مي‌شد، جمعيت، پرشور او را تشويق مي‌كرد. اشلپ معتقد است: «آنچه به نظر مي‌رسد اين است كه همچنان ترامپ مسلط است. مساله نخست اين است كه آيا او دوباره نامزد مي‌شود؟ قطعا بخش بزرگي از مردم مي‌خواهند كه نامزد شود، اما همچنان نظرات متفاوتي هم در اين مورد وجود دارد.»

ميان‌دوره سرنوشت‌ساز
در حالي كه ترامپ و هواداران تندروي او تمام تمركز خود را بر انتخابات ۲۰۲۴ قرار داده‌اند، رهبران ارشد حزب جمهوري‌خواه در كنگره بيش از هر چيز به انتخابات ميان‌دوره‌اي آبان سال آينده چشم دوخته‌اند. حزب دموكرات امريكا در دو مجلس نمايندگان و سنا، اكثريت بسيار ناچيزي را براي خود حفظ كرده است و از زمستان سال گذشته كه جو بايدن هدايت كاخ سفيد را بر عهده گرفت تا به امروز، نظرسنجي‌ها با تغييرات چشمگيري به ضرر دموكرات‌ها مواجه شده‌اند. در حالي كه ابتداي سال جاري در نظرسنجي مركز ملي افكارسنجي (NORC) و آسوشيتدپرس نشان مي‌داد تنها ۴۴ درصد شهروندان امريكا معتقد هستند كه كشور در مسير غلطي قرار دارد، اين رقم در ماه جاري به ۷۰ درصد رسيده است. محبوبيت جو بايدن در مقام رييس‌جمهور بيش از هر زمان ديگري پايين آمده است و دموكرات‌ها در موقعيت بدي براي ورود به انتخابات آبان سال آينده قرار دارند.
در اين شرايط رهبران جمهوري‌خواه ترجيح مي‌دهند، به جاي تمركز روي شخص ترامپ و سوداهاي او براي انتخابات ۲۰۲۴ بر دستيابي به اكثريت كرسي‌هاي سنا و مجلس نمايندگان تمركز كنند. برخي جمهوري‌خواهان حتي معتقدند كه با تمركز بيشتر روي ترامپ، جمهوري‌خواهان به دموكرات‌ها براي حفظ اكثريت‌شان كمك مي‌كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون