• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5161 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۹ اسفند

بازخواني حكايات رمزي سهروردي به شيوه پديدارشناختي اشراقي

نشست «بازخواني حكايات رمزي سهروردي به شيوه پديدارشناختي اشراقي» از سوي مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار مي‌شود.
سومين نشست از مجموعه درس‌گفتارهايي درباره سهروردي به «بازخواني حكايات رمزي سهروردي به شيوه پديدارشناختي اشراقي» اختصاص دارد كه با حضور زهرا بهره‌مند روز چهارشنبه يازدهم اسفند ساعت ۱۱ صبح برگزار مي‌شود.
سهروردي چندين رساله رمزي به شيوه داستاني و به زبان فارسي دارد كه معمولا شيوه رايج براي تاويل اين رسالات است كه به شرح و توضيح رموز اين رساله‌ها 
مي‌پردازد.
 اما هانري كربن، فيلسوف و مستشرق فرانسوي، شيوه ديگري براي بازخواني اين آثار پيشنهاد مي‌دهد كه مبتني بر حكمت اشراق خود سهروردي است، به گونه‌اي كه واقعيت روحاني اين رسالات رمزي را به رسميت مي‌شناسد. كربن بر آن است اين رسالات را مي‌توان به گونه‌اي خواند كه معاصر ما شوند و خواننده تاويل‌گر بتواند رمزها را پديدارهايي مثالي به شمار آورد و آنها را براي خود دروني كند.
 اما با در نظرگرفتن چه شرايط و امكاناتي تاويل‌گر مي‌تواند به امكان ديدن يا تحقق اين پديدارها نزديك شود؟ آيا با اين نوع از تاويل يا هرمنوتيك روحاني، حكمت اشراقي را مي‌توان در زمان معاصر يادآوري كرد؟ و وجود و نحوه ادراك تاويل‌گر دستخوش تحول يا تولدي خواهد شد؟
علاقه‌مندان مي‌توانند اين نشست را از اينستاگرام مركز فرهنگي شهر كتاب به نشاني ketabofarhang، كانال تلگرام bookcitycc و صفحه اين مركز در سايت آپارات پيگيري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون