• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5166 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ اسفند

افزايش قيمت بليت سينماها و نظرهاي موافق و مخالف

جنجال بر سر 50 هزارتومان؟

گروه هنر و ادبيات 

چند روزي مي‌شود طرح افزايش قيمت بليت سينما براي سال 1401 در رسانه‌ها پيگيري مي‌شود و اين موضع موافقان و مخالفان خاص خود پيدا كرد. بعضي معتقدند فرض بالا رفتن هزينه بليت سينماها تا ۵۰ هزار تومان براي سال جديد باعث به وجود آمدن نگراني‌هايي در بين مردم مي‌شود مبني بر اينكه تنها سرگرمي سالم و كم‌هزينه خانواده‌ها از سبد فرهنگي آنها حذف مي‌شود و مخاطبان عام و عادي ديگر نمي‌توانند به سينما بروند. نظر ديگري هم وجود دارد مبني براينكه چطور وقتي صحبت از بليت گران قيمت بعضي تئاتر‌ها و كنسرت‌ها مي‌شود مردم نگران نمي‌شوند و اتفاقا استقبال خوبي از اين نمايش‌ها و كنسرت‌ها مي‌شود اما وقتي صحبت از افزايش هزينه بليت سينما مي‌شود بلافاصله طرح اين موضوع دغدغه‌هاي زيادي با خود به همراه دارد؟ ما در اين گزارش به شما مي‌گوييم كه چرا افزايش قيمت بليت سينما به 50 هزار تومان، هزينه گراني نيست.

اهميت افزايش قيمت بليت سينما خصوصا در يكي، دو سال اخير از آن جهت قابل بررسي و مهم است كه وقتي ببينيم و بدانيم به موازات افزايش قيمت‌ها در همه سطوح و در همه اقلام و كالاها، هزينه دستمزدها و اساسا توليد فيلم در سينما بالا رفته است. اگر تا ديروز برآورد هزينه توليد فيلم سينمايي يك ميليارد تومان بود( يك فيلم ارزان‌قيمت و معمولي) امروز همان فيلم را نمي‌توان كمتر از چهار ميليارد تومان ساخت. ضمن اينكه به همين ميزان هزينه نگهداري سالن‌هاي سينما (آب و برق و پرسنل و...) هم افزايش پيدا مي‌كند. آن‌هم سينماهايي كه ظرف يكي، دو سال گذشته با انواع و اقسام مشكلات از جمله ورشكستگي و تعطيلي و تغيير كاربري مواجه بودند. 
البته اين را هم در نظر بگيريم كه با بالا رفتن افزايش بهاي بليت سينماها، قطعا از جانب مسوولان تسهيلاتي هم نظير افزايش روزهاي بليت نيم‌بها براي مخاطبان در نظر گرفته مي‌شود ضمن اينكه اين افزايش قيمت، بيشتر شامل سينماهاي مدرن است. 
ولي با اين حال بياييم مرور كنيم و ببينيم با بليت پنجاه هزار توماني سينما در اغذيه‌فروشي‌ها چه خريدي مي‌توان انجام داد و چه خوراكي‌اي مي‌توان تهيه كرد و در اين صورت به ارزش 50 هزار تومان در امروز بيشتر پي مي‌بريم و مشخص مي‌شود آيا بليت ۵۰ هزار توماني براي فيلم واقعا گران است؟ به اين بهانه گشتي در قيمت اغذيه‌هاي مختلف در سامانه اسنپ در يكي از مناطق مركزي پايتخت زديم تا اوضاع را كمي شفاف‌تر بيان كنيم. در اين پرسه‌زني، توجه ما به قيمت پيتزاي متوسط جلب شد كه هزينه آن بيش از ۹۰ هزار تومان است و همچنين سه تكه مرغ سوخاري ۸۰ هزار تومان قيمت زده شد. به همين صورت قيمت زرشك‌پلو با مرغ و يك پرس خورش قيمه بالاي ۵۰هزار تومان است. 
به اين نكته توجه كنيم اين تازه قيمت‌هاي اغذيه براي اسفندماه و انتهاي سال ۱۴۰۰ است و قطعا با شروع سال ۱۴۰۱، كشور دوباره با افزايش قيمت همراه مي‌شود و نرخ همه اقلام و كالاهاي مصرفي از كرايه تاكسي تا خورد و خوراك مشمول افزايش قيمت مي‌شود. 
كيست كه نداند با افزايش سرسام‌آور هزينه‌ها قدرت خريد بسياري از خانواده‌ها پايين آمده و سفره‌ها كوچك‌تر شده و اصلا بعضي از همين خانواده‌ها، رنگ بعضي از اقلام خوراكي را در يك ماه نمي‌بينند. اما واقع‌بينانه اگر بخواهيم بنگريم اينكه قيمت تمام كالاها و خدمات به موازات هم رشد مي‌كند و اگر نگراني براي جيب مخاطب سينما وجود دارد بايد كاري كرد كه بودجه‌هاي ميلياردي به جاي صرف شدن در توليد آثار كم‌‌مايه يا بي‌مخاطب يا تلف شدن در قالب هزينه‌هاي جاري نهادهاي سينمايي، به سمت بليت سينما سرازير شود.
 امروز ديگر نمي‌توان منكر تاثير و كاركرد سينما در سطح جامعه شد. از سينما به عنوان رسانه‌اي نافذ و تعيين‌كننده صحبت مي‌شود كه با اينكه سودآوري مالي در آن اهميت زيادي دارد ولي به هيچ‌وجه نمي‌توان تاثير آن را بر زندگي مردم و روابط اجتماعي ناديده گرفت. از هنر هفتم به عنوان يكي از مهم‌ترين وسايل ارتباط جمعي در زندگي روزمره افراد نام برده مي‌شود كه شكل زندگي انسان‌ها مي‌سازد و حتي بر انديشه هر فرد سايه مي‌افكند. پس نمي‌شود و نمي‌توان با اين صنعت گران قيمت به سادگي برخورد كرد.
با اين صحبت‌ها حالا شما به ما بگوييد آيا بليت ۵۰ هزار توماني براي فيلم واقعا گران است؟

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون