• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5169 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۹ اسفند

به بهانه انتشار آلبوم «رامين و من» اثر فردين خلعتبري

نواي گذرگاه‌هاي زادبوم

عليرضا سرابچي

 

فردين خلعتبري متولد نوشهر است، شهري پر از نشاط دريا و آسمان، صدف و ساحل و بوي چوب‌هاي صحنه‌هاي نمايش و موسيقي. شهري كه در آن هوس ساز و سينما رهايت نمي‌كند؛ همان‌طور كه فردين خلعتبري را رها نكرد. خودش مي‌گويد رامين برادر بزرگ‌ترش به راه موسيقي رفته و او هم به تقليد از او دست به ساز شده است. پس تا اينجا دليل انتخاب اين اسم براي اين اثر روشن است. بديهي است كه دوران، عصر و زمانه، كوچه‌ها و آدم‌ها، گذرها، مكان‌ها، همه و همه در شكل‌گيري آن چيزي كه هستي، مخصوصا در ايدئولوژي، سبك و درك و دريافت هنري‌ات تاثير مهمي مي‌گذارند، اما اولين‌بار و اولين مواجهه، بسيار مهم است. شايد بتوانم به جرات بگويم كه فردين خلعتبري حاصل مواجهه با رامين است، رامين خلعتبري و آنچه از او دريافت كرده است.
از آن‌رو است كه نام قطعات اين آلبوم برگرفته از مكان‌هايي است كه دو برادر از آنها خاطره دارند. هتل هايت خزر، اردوگاه افسران، سينما تخت‌جمشيد، پوچيني، خيابان راديو دريا و... فردين خلعتبري را همه مي‌شناسيم، اما به رسم هميشه، اشاره‌اي كوتاه به فعاليت‌هاي هنري او خواهيم كرد.
او در بخش‌هاي گوناگون موسيقي از جمله موسيقي فيلم، سريال، تئاتر، موسيقي مقامي و نواحي، تركيبش با فواصل موسيقي كلاسيك و ترانه آثار درخشاني خلق كرده است.
استفاده بسيار خلاقانه و منحصربه‌فرد او از گروه كر در آثار سينمايي و سريالي، برچسب شخصي اوست. هرگز بخش‌هاي كرال قطعه «من عاشق چشمت شدم»، تيتراژ سريال «مدار صفر درجه» از يادمان نخواهد رفت.
خوب است اينجا اشاره كنيم به نقش بسيار پررنگ او در تشكيل مثلثي كه آتش آثارش هنوز دامن دل‌ها را گرفته است. كاري كه يك آهنگساز مي‌كند تنها نگارش نت نيست، پيوند روح‌هاي آتشين عصر خود با هم است. مثلثي كه بي‌شك برآمده از سر پرشور فردين خلعتبري است؛ مثلثي متشكل از فردين خلعتبري، زنده‌نام افشين يداللهي و عليرضا قرباني كه شايد از ميان بسياري آثار به جاي مانده از آن دهه، اشاره به «مدار صفر درجه» و «شب دهم» كافي باشد.
تنظيم‌هاي زيبا و رمانتيك او، استفاده بي‌نظيرش از سازهاي زهي، بادي برنجي و بادي چوبي، رنگي نو را به موسيقي عصر ما افزوده است.
همكاري او و همايون شجريان شاهكاري را خلق مي‌كند به نام «امشب كنار غزل‌هاي من بخواب» روي شعرهاي زنده‌نام افشين يداللهي و صدها اثر زيباي ديگر كه برآمده از روح آتشين فردين خلعتبري است. او را مي‌توان آهنگسازي شوريده و عاشق ناميد، مثل خود بيرون از آثارش.
... و اما مختصري بپردازيم به آلبوم «رامين و من» اثري كه به ياد رامين، برادرش پديد آمده كه اين مجموعه گردآوري‌اي است از موسيقي فيلم‌هايش كه براساس آكاردئون ساخته شده، زيرا رامين نوازنده آكاردئون است. با اينكه سرنوشت از او يك مهندس ساخته اما سازش هنوز از او جدا نمي‌شود و پناهش است انگار.
در رامين و من نوازندگان چيره‌دستي حضور دارند كه در اين ساليان آثار فردين خلعتبري را جان بخشيده‌اند: بهنام ابوالقاسم، غلامرضا كريم‌زاده، پدرام فريوسفي، ميثم مروستي، آتنا اشتياقي، سايوري شفيعي، شقايق صادقيان، بهتاش ابوالقاسم و امين طاهري.
«رامين و من» از سوي «نشر و پخش جوان» به انتشار رسيده و ضبط اين اثر توسط قاسم عابدين، ميكس آن توسط كاوه عابدين، گرافيكش توسط سولماز مالك و عكاسي پرتره‌ها توسط فرانك پاكزاد و آيه خلعتبري صورت گرفته است. رامين خلعتبري به وقت تولد زمين، فصل زيباي بهار چشم به جهان گشوده و اين اثر به همين مناسبت پيشكش فردين خلعتبري، برادر كوچكش براي اين رويداد است. 
حركتي سرشار از احترام و ارادت كه هم شورآفرين و هم درسي است براي ما دوستداران اين هنرمند شهير كه بايد نه فقط نسبت به نزديكان‌مان بلكه تمام كساني كه مهري از آنها به دل داريم بجا آوريم. 
فردين خلعتبري و تمام دست‌اندركاران خلق و توليد اين اثر، طي اين ايام، مملو از عشق به تولد اثري نو از وي بودند. اميد است كه اين عشق به شما خوش برسد و آن را به گوش جان بشنويد و براي سال جديد تمام و كمال نو نوارتان كند. 
به ياد خاطره تمام روزهاي خوش.
نسخه‌هاي فيزيكي اين اثر را مي‌توانيد از فروشگاه اينترنتي لوركا تهيه فرماييد و همچنين نسخه‌هاي ديجيتال آلبوم، روي پلتفرم‌هاي ديجيتالي داخلي و بين‌المللي قابل دسترس است.
رعايت كپي‌رايت راه را براي خلق هنر هموار مي‌سازد؛ پس نسخه‌هاي اصل را تهيه و قانوني دانلود كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون