• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5170 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۱ اسفند

پيشخوان

رييس دولت سيزدهم محورهاي هفت‌گانه در اجراي سند تحول را اعلام كرد
رونمايي از ويراست نخست «سند تحول دولت»

نخستين ويرايش سند تحول دولت مردمي كه با كوشش چندماهه جمعي از نخبگان تنظيم شده، با هدف اعمال نظارت‌هاي مردمي و برخورداري از ديدگاه‌هاي انديشمندان و صاحب‌نظران منتشر شده و پس از دريافت ديدگاه‌هاي انديشمندان و نظارت‌هاي مردمي ويرايش‌هاي بعدي آن، منتشر شد. اين درحالي است كه همزمان رييس دولت سيزدهم در نامه‌اي خطاب به اعضاي هيات دولت، محورهاي هفت‌گانه‌اي را موردتاكيد قرار داده و ازجمله با اشاره به امكان ارتقاي اين سند بنابر تعامل با نخبگان، در دومين محور بر مسووليت وزارتخانه‌ها و معاونت‌ها و مجموعه دستگاه‌هاي دولتي در اجراي مفاد گوناگون اين سند تاكيد كرده است. ابراهيم رييسي كه در محور سوم نامه خود، بر تهيه لوايح بودجه سالانه و همچنين تدوين برنامه‌هاي توسعه پنج‌ساله و البته مشخصا برنامه هفتم توسعه كه در حال تدوين است و در تمامي ادوار مبتني بر اين سند در دستور كار قرار گيرد، در محور چهارم بر لزوم تسريع اقدامات در اين راستا تاكيد كرده است. رييس دولت سيزدهم همچنين در محور پنجم با تاكيد بر اينكه برخي اقدامات پيش‌بيني‌شده در سند تحول، «صرفا در اختيار دستگاه‌هاي متولي قرار گرفته»، در محور ششم تاكيد كرده كه «اجراي موفق مفاد سند تحول» نيازمند «همت و تلاش مسوولان دولت» و «در گام بعد، خواست و همراهي مردم» است، لزوم ارايه گزارش‌هاي لازم از روند اجراي سند در اختيار عموم قرار خواهد گرفت. رييسي در پايان با اشاره به تشكيل نهادي با عنوان «مركز رصد و پايش تحول دولت»، خطاب به تمامي وزيران و اعضاي كابينه سيزدهم دستور داد كه گزارش عملكرد خود را به اين مركز ارايه كنند.
همزمان بنابر گزارشي كه پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري در اين رابطه روي خروجي فرستاد، سند تحول دولت كه پيش از اين به اعضاي كابينه ابلاغ شده بود، براي ترميم اساسي در ۳۷ حوزه كلان كشور، راهكارهاي عملياتي ارايه كرده است. راهكارهايي كه از جمله ويژگي‌هاي مهم آن، زمان‌مند بودن اجراي هريك از اين راهكارهاست و آن‌طوركه در متن سند آمده وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي موضوع سند بايد طرح‌هاي تحول مربوط به حوزه ماموريت خويش را در بازه‌هاي زماني ۱ تا ۴ ساله به پايان برسانند. ويژگي ديگر سند تحول دولت نيز ظرفيت نظارت‌پذيري آن عنوان شده به نحوي كه مردم و نخبگان مي‌توانند مبتني بر اين سند، روند اجرا و نهايي شدن طرح‌ها را رصد و پيگيري كنند. موضوعات ۳۷ گانه سند در دو سطح كلي طبقه‌بندي شده‌اند. يكي موضوعات فرابخشي كه ويژگي آنها كانوني بودن نقش اين بخش در توسعه زيرساخت‌ها و پشتيباني از عرصه‌هاي تخصصي است و ديگري پيشران‌هاي تحول كه براي ساير بخش‌ها نقش كشنده دارند و با ظرفيت بالا، امكان توسعه براي ساير بخش‌هاي كشور را فراهم مي‌سازند. بيش از ۵۰ درصد از حوزه‌هاي مشمول طرح تحول از جنس امور اقتصادي و توليدي هستند. اين سند با كوشش چندماهه جمعي از نخبگان تنظيم شده است و اولين ويرايش از سند تحول نظام اداره كشور به شمار مي‌رود. نكته جالب ديگر آنكه درحالي‌كه سخنگوي دولت پيش از اين با اشاره به ويژگي اين سند كه در گذر زمان خود نيز با نظر نخبگان و عموم جامعه متحول خواهد شد، در پايان آورده است: ويرايش نهايي سند پس از تصويب برنامه هفتم ارايه خواهد شد. فرآيند اجراي برخي بخش‌هاي سند تحول همزمان با شروع به كار دولت و برخي بخش‌هاي ديگر با ابلاغ آن آغاز شده است. اكنون نيز ويرايش نخست اين سند با هدف اعمال نظارت‌هاي مردمي و برخورداري از ديدگاه‌هاي انديشمندان و صاحب‌نظران در ويرايش‌هاي بعدي، منتشر شده است.


مازندران؛ مقصد هفدهمين سفر استاني رييس دولت سيزدهم
رييس دولت سيزدهم صبح ديروز وارد استان مازندران شد. به گزارش ايرنا، ابراهيم رييسي وارد شد و بدو ورود در فرودگاه ساري از سوي نماينده ولي‌فقيه در استان، استاندار و جمعي از مسوولان ارشد استاني مورد استقبال قرار گرفت. بازديد از طرح‌ها و پروژه‌هاي صنعتي و عمراني و زيربنايي، ديدار با اقشار مختلف مردم، نخبگان ايثارگران و خانواده شهدا، شركت در شوراي اداري و نشست خبري از مهم‌ترين برنامه‌هاي رييس‌جمهوري در اين سفر است.


اعتراض يك نمازگزار و واكنش خطيب موقت نماز جمعه تهران

اعتراض در نماز جمعه ديروز تهران باعث توقف كوتاه خطبه‌ها شد. به گزارش پايگاه خبري - تحليلي عصر ايران، هنگام خطبه‌هاي كاظم صديقي در نمازجمعه تهران، يكي از حاضران از جاي خود بلند شد و با صداي بلند اعتراض كرد. صداي اعتراض او دقيقا مشخص نبود اما براي دقايقي سخنراني صديقي را قطع كرد. بر اساس صداي پخش شده از راديو تهران به هنگام پخش زنده، به نظر مي‌رسد وي مشكل شخصي و مالي را مطرح كرد زيرا عدد ۲۵ ميليون تومان از فرد معترض به گوش مي‌رسيد. صديقي هم در واكنش گفت كه اجازه بدهد بعد از پايان نماز جمعه، به موضوع وي رسيدگي مي‌كند. خطيب جمعه همچنين درخواست كرد كاري به فرد معترض نداشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون