• ۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5170 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۱ اسفند

اقتصاد بين‌الملل

سرنوشت هواپيماهاي اجاره‌اي روسيه چه شد؟
براساس پيش‌نويس قانوني كه پنجشنبه (۱۰ مارس/19 اسفند) منتشر شد، دولت روسيه قصد دارد به شركت‌هاي هواپيمايي داخلي دستور دهد هزينه هواپيماهاي اجاره‌شده را به واحد روبل پرداخت كنند و آنها را از بازگرداندن هواپيماها به شركت‌هاي خارجي در صورت لغو اجاره‌نامه منع كند. تحريم‌هاي غرب در پاسخ به حمله روسيه به اوكراين، شركت‌هاي هواپيمايي روسي را مجبور كرده است كه بسياري از پروازهاي بين‌المللي را از ترس توقيف هواپيماهاي‌شان توسط اجاره‌دهندگان يا بانك‌هاي خارجي لغو كنند. تحريم‌ها همچنين بسياري از ذخاير خارجي روسيه را مسدود و مقامات را مجبور كرده است به دنبال راه‌هايي براي محدود كردن خروج ارز خارجي باشند.


چين، تركيه و پاكستان در كابل  از ايران پيشي گرفتند
حسين سليمي، رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و افغانستان اظهار داشت: چين، تركيه و پاكستان در ارتباطات سياسي و اقتصادي با افغانستان از ايران پيشي گرفته‌اند. به‌طوريكه تركيه حتي براي ساخت فرودگاه تعهد داده است.وي متذكر شد: كشورهاي چين، تركيه و پاكستان با سرعت زيادي به بازار افغانستان ورود كردند و ارتباطات سياسي و اقتصادي خود را با اين كشور برقرار كردند. كل واردات افغانستان حدود 7 ميليارد دلار بوده آن همزماني كه 4 ميليارد دلار كمك مالي مي‌گرفت. از اين 7 ميليارد دلار واردات هم 40 درصد توسط ايران تامين مي‌شد. الان عملا اين سه كشور هم ورود كردند و يك رقابت به وجود آمده است. ما بايد از نظر سياسي و تجاري فعاليت خود را افزايش دهيم وگرنه اين سه كشور با امتيازات و اعتباراتي كه مي‌دهند جايگاه ايران را مي‌گيرند. اگر ما فعاليت خود را افزايش ندهيم به رقم  تجاري 2.6  ميليارد  دلار  نخواهيم  رسيد.


نظر يك اقتصاددان  درباره افزايش دستمزد
محمد طبيبيان، اقتصاددان در كانال شخصي خود در تلگرام نوشت: آنچه در واقع مي‌تواند دستمزد حقيقي كارگر را در اقتصاد افزايش دهد افزايش توليد نهايي نيروي كار است. يعني شرايطي كه براي آن كارگر سوم توليد نهايي هشتاد، نود، صد كيلو سيب زميني باشد. اين امر چه زماني تحقق مي‌يابد؟ وقتي سرمايه‌گذاري، پيشرفت فني، كار آفريني و زمينه‌هاي توليد و تجارت و فرصت‌هاي پر بازده اشتغال فراهم شود. در غير اين صورت افزايش اجباري دستمزد به جز كاهش كار آفريني و اشتغال نتيجه‌اي همراه نخواهد داشت. با ۵۷ درصد افزايش دستمزد، نرخ تورم و نرخ بيكاري بالا دست شما را در آينده خواهد بوسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون